ОСОБИСТІСНО-ДІЯЛЬНІСНИЙ ПІДХІД ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ТРУДОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

В. А. Балакірєва

Анотація


У статті обґрунтувано особистісно-діяльнісний підхід підготовки майбутніх учителів до трудової діяльності молодших школярів. Доведено актуальність означеної проблематики в умовах сучасної України. З’ясовано, що педагогічна наука накопичила чималий досвід з визначення сутності та шляхів реалізації особистісно-діяльнісного підходу. Визначено особистісно-діяльнісний підхід до організації трудової діяльності учнів як складне особистісне утворення, що включає в себе структурні компоненти, якості особистості та здатність до самовдосконалення; оволодіння знаннями, уміннями і навичками викладання у початкових класах.

Ключові слова: особистісно-діяльнісний підхід, молодші школярі, підготовка майбутніх учителів, трудова діяльність.

 

В статье обосновано личностно-деятельностный подход подготовки будущих учителей к трудовой деятельности младших школьников. Доказано актуальность этой проблематики в условиях современной Украины. Установлено, что педагогическая наука накопила большой опыт по определению сущности и путей реализации личностно-деятельностного подхода. Определен личностно-деятельностный подход к организации трудовой деятельности учащихся как сложное личностное образование, включающее в себя структурные компоненты, качества личности и способность к самосовершенствованию; овладение знаниями, умениями и навыками преподавания в начальных классах.

Ключевые слова: личностно-деятельностный подход, младшие школьники, подготовка будущих учителей, трудовая деятельность.

 

The article substantiates the personality-activity approach of preparing future teachers for the work of junior pupils. The personalactivity approach to organization of work of students as a complex personal formation, which includes structural components, personality qualities and ability to self-improvement, is determined, mastering of knowledge, skills and teaching skills in elementary school. To overcome the contradiction that occurs in school practice, between the requirements for the nature of pedagogical work, which should be individuallycreative, and the typical formalized preparation of the future teacher for pedagogical work can be, if the basis of the educational process is to lay the formation and development of the personality of a teacher who has a creative individuality and activity. The task is to personify the professional training of future teachers, to direct all efforts of students not only to master the technology of the student's personality development, but also his own personality. Thus, the content of the personality-activity approach to learning necessarily includes: the content of the subject for students from the standpoint of productive learning (creative use of knowledge); the final product of studying teaching subjects to students; psychological and pedagogical mechanisms of achievement of each element of the subject being taught; techniques and methods of developing training manuals on the mechanisms of achieving each element; techniques and methods for diagnosing the achievement of students; technology of designing educational process with children; the technology of taking into account the individual peculiarities of children in the pedagogical process; technology of learning-making in designing the learning process. From the standpoint of the training of future teachers of elementary school to the organization of work of students the necessary prerequisites is the ability of the individual to reflect on their own experience; author's approach to setting goals for the content of innovative processes, development of means for creating situations for students' development; interaction with all subjects of the process, taking into account their individual-style features, joint activity and creation of goals, means, expected results; the unity of personal and cognitive development in the process of professional activity.

Key words: personality-activity approach, younger schoolchildren, preparation of future teachers, labor activity.


Повний текст:

PDF

Посилання


Бондаревская Е. В. Теория и практика личностно-ориентированного образования / Е. В. Бондаревская – Ростов н/Д.: Изд-во РГПУ, 2000. – 352 с.

Кузнєцов М. Є. Педагогічні засади особистісно орієнтованого освітнього процесу в школі: Монографія. / М. Є. Кузнєцов – Новокузнецьк, 2000. – 342с.

Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность / А. Н.Леонтьев. –М.: Политиздат, 1975. – 304 с.

Пєхота О. М. Індивідуальність учителя: теорія та пратика / О. М. Пєхота. – Миколаїв: ТОВ «Фірма «Іліон», 2010. – 272 с.

Роджерс К. Погляд на психотерапію. Становлення людини / К. Роджерс. – М.: «Дайджест», 1994. – 425 с.

Сериков В. В. Образование и личность / В. В. Сериков – М.: Перемена, 1999. – 376 с.

Унт И. Индивидуализация и дифференциация обучения / И. Унт. – М.: Педагогика, 1990. – 189 с.

Якиманская И. С. Личностно-ориентированное обучение в современной школе / И. С. Якиманская. – М.: Наука, 1996. – 95 с.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1115422

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.