ОРГАНІЗАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В ЗАКЛАДАХ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

А. В. Боярська-Хоменко

Анотація


 

 Організація діяльності для дітей з особливими освітніми потребами у закладах позашкільної освіти має величезний потенціал для підтримки їхнього освітнього розвитку. У цій статті подано огляд концепції інклюзивної освіти та досліджено переваги, які вона пропонує дітям з особливими освітніми потребами. Також аналізується роль закладів позашкільної освіти та їхній потенціал у наданні інклюзивних можливостей для дітей з різними здібностями. Заклади позашкільної освіти, громадські центри та рекреаційні заклади пропонують гнучке середовище, яке можна пристосувати до унікальних потреб та інтересів дітей з особливими освітніми потребами. У статті підкреслюється важливість індивідуальної навчальної програми та методів оцінювання в цих закладах, які дозволяють отримати персоналізований досвід навчання, пристосування та стратегії підтримки, котрі задовольняють різноманітні стилі навчання та здібності. Потенціал закладів позашкільної освіти полягає в їх спроможності залучати спеціалізованих педагогів, професіоналів та ресурси, спрямовані на обслуговування дітей з особливими освітніми потребами. Ці заклади можуть надавати диференційоване навчання, впроваджувати допоміжні технології та адаптувати діяльність для забезпечення активної участі дітей. Більше того, вони пропонують широкий спектр заходів, які надають дітям з особливими освітніми потребами альтернативні шляхи для виявлення своїх талантів і вдосконалення соціальних навичок. Проте заклади позашкільної освіти також стикаються з різними проблемами щодо обслуговування дітей з особливими освітніми потребами. До них належать: відсутність обізнаності та розуміння, обмежені ресурси, бар’єри доступності, потреба в навчанні персоналу та співпраці, стигматизація та неадекватна правова й політична база. Щоб подолати ці виклики, потрібен спільний підхід із залученням освітян, сімей, професіоналів і політиків для підвищення обізнаності, забезпечення навчання та ресурсів, покращення інфраструктури, сприяння співпраці та пропаганди інклюзивної політики. Заклади позашкільної освіти мають значний потенціал для створення інклюзивного середовища, де діти з особливими освітніми потребами можуть брати активну участь, навчатися та розвиватися. Розуміючи концепцію інклюзивної освіти та впроваджуючи індивідуальну навчальну програму, методи оцінювання та інклюзивні заходи, ці заклади можуть сприяти освітній та соціальній інтеграції дітей з різними здібностями.


Ключові слова


виховання, освіта, позашкільна освіта, діти з особливими освітніми потребами, інклюзія, заклади позашкілля

Повний текст:

PDF

Посилання


Аналітичний звіт про круглий стіл «доступність позашкільної освіти як необхідна умова розвитку здібностей дітей», 2018. URL : http://education- ua.org/ua/component/content/article/11-podiji/1274-analitichnij-zvit-pro-kruglij-stil-dostupnist-pozashkilnoji-osviti-yak-neobkhidna-umova-rozvitku-zdibnostej-ditej

Боярська-Хоменко А. В. Формування цифрової компетентності школярів у процесі організації дозвілля в дистанційному форматі. Теорія та методика навчання та виховання. 2022. № 53. С. 7-16. DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2022.53.01

Войтко В. В. Особливості навчання та виховання дітей з особливими потребами. Журнал науковий огляд. 2017. № 1 (33). С. 1-11.

Головіна О. Інклюзія в позашкіллі. Як це організовано в Україні і за кордоном, 2020. URL : https://nus.org.ua/articles/inklyuziya-v-pozashkilli-yak-tse-organizovano-v-ukrayini-i-za-kordonom/

Дорошенко Є., Цина В. Особливості організації і здійснення інклюзивної позашкільної освіти дітей із особливими потребами. Витоки педагогічної майстерності. 2022. Вип. 30. С. 89-96. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2022.30.270652

Збірник наукових праць за матеріалами регіонального науковопрактичного семінару «Використання ресурсів позашкільної освіти у процесі соціалізації дітей з особливими освітніми потребами» / За загальною редакцією Ю. Д. Бойчука. Х. : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2021. 210 с.

Наказ МОН «Про затвердження Примірного переліку обладнання для оснащення кабінетів інклюзивно-ресурсних центрів», 2018. URL : https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0447729-18#Text

Організація інклюзивного навчання в закладах позашкільної освіти, 2022. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/pozashkilna-osvita/organizaciya-inklyuzivnogo-navchannya-v-zakladah-pozashkilnoyi-osviti

Постанова КМУ «Про організацію інклюзивного навчання в закладах позашкільної освіти», 2019. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/779-2019-%D0%BF#Text

Про інклюзію в позашкільному закладі – за «круглим столом», 2023. URL : https://drohobych-rada.gov.ua/%d0%b2%d1%96%d1%82%d0%b0%d1%94%d0%bc%d0%be-%d0%bf%d0%b5%d1%80%d0%b5%d0%bc%d0%be%d0%b6%d1%86%d1%96%d0%b2-%d0%ba%d0%be%d0%bd%d0%ba%d1%83%d1%80%d1%81%d1%83/

Статистичні дані МОН України, 2023. URL : https://mon.gov.ua/ua/osvita/inklyuzivne-navchannya/statistichni-dani

Україна. Інклюзія. URL : https://ircenter.gov.ua/

Фазан В. В., Боярська-Хоменко А. В., Кузнецова О. Ю., Штефан Л. А. Передумови становлення психолого-педагогічних служб для дітей в Україні. Педагогічні науки. Науковий журнал. 2022. № 79. С. 111-116

REFERENCES:

Analitychnyi zvit pro kruhlyi stil «Dostupnist pozashkilnoi osvity yak neobkhidna umova rozvytku zdibnostei ditei» [Analytical report on the round table «Availability of extracurricular education as a necessary condition for the development of children's abilities»]. 2018. URL : http://education-ua.org/ua/component/content/article/11-podiji/1274-analitichnij-zvit-pro-kruglij-stil-dostupnist-pozashkilnoji-osviti-yak-neobkhidna-umova-rozvitku-zdibnostej-ditej (іn Ukrainian)

Boiarska-Khomenko, A. V. (2022). Formuvannia tsyfrovoi kompetentnosti shkoliariv u protsesi orhanizatsii dozvillia v dystantsiinomu formati [Formation of digital competence of schoolchildren in the process of organizing free time in a distance format.]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia. № 53. S. 7–16. DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2022.53.01 (іn Ukrainian)

Boichuk, Yu. D. (ed.). (2021). Zbirnyk naukovykh prats za materialamy rehionalnoho naukovopraktychnoho seminaru «Vykorystannia resursiv pozashkilnoi osvity u protsesi sotsializatsii ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy» [A collection of scientific works based on the materials of the regional scientific and practical seminar «Using resources of extracurricular education in the process of socialization of children with special educational needs»]. Kharkiv : KhNPU im. H. S. Skovorody. 210 s. (іn Ukrainian)

Doroshenko, Ye., Tsyna, V. (2022). Osoblyvosti orhanizatsii i zdiisnennia inkliuzyvnoi pozashkilnoi osvity ditei izosoblyvymy potrebamy [Peculiarities of the organization and implementation of inclusive out-of-school education of children with special needs]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti. Vyp. 30. S. 89-96. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2022.30.270652 (іn Ukrainian)

Fazan, V. V., Boiarska-Khomenko, A. V., Kuznetsova, O. Yu. & Shtefan, L. A. (2022). Peredumovy stanovlennia psykholoho-pedahohichnykh sluzhb dlia ditei v Ukraini [Prerequisites for the establishment of psychological and pedagogical services for children in Ukraine]. Pedahohichni nauky. Naukovyi zhurnal. № 79. S. 111-116 (іn Ukrainian)

Holovina, O. (2020). Inkliuziia v pozashkilli. Yak tse orhanizovano v Ukraini i za kordonom [Inclusion in extracurricular activities. How it is organized in Ukraine and abroad]. URL : https://nus.org.ua/articles/inklyuziya-v-pozashkilli-yak-tse-organizovano-v-ukrayini-i-za-kordonom/ (іn Ukrainian)

Nakaz MON «Pro zatverdzhennia Prymirnoho pereliku obladnannia dlia osnashchennia kabinetiv inkliuzyvno-resursnykh tsentriv» [Order of the Ministry of Education and Culture «On Approval of the Exemplary List of Equipment for Equipping Offices of Inclusive Resource Centers»]. (2018). URL : https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0447729-18#Text (іn Ukrainian)

Orhanizatsiia inkliuzyvnoho navchannia v zakladakh pozashkilnoi osvity [Organization of inclusive education in out-of-school education institutions]. (2022). URL : https://mon.gov.ua/ua/osvita/pozashkilna-osvita/organizaciya-inklyuzivnogo-navchannya-v-zakladah-pozashkilnoyi-osviti (іn Ukrainian)

Postanova KMU «Pro orhanizatsiiu inkliuzyvnoho navchannia v zakladakh pozashkilnoi osvity» [Resolution of the CMU «On the organization of inclusive education in out-of-school education institutions»]. (2019). URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/779-2019-%D0%BF#Text (іn Ukrainian)

Pro inkliuziiu v pozashkilnomu zakladi – za «kruhlym stolom» [About inclusion in an extracurricular institution - at the «round table»]. (2023). URL : https://drohobych-rada.gov.ua/%d0%b2%d1%96%d1%82%d0%b0%d1%94%d0%bc%d0%be-%d0%bf%d0%b5%d1%80%d0%b5%d0%bc%d0%be%d0%b6%d1%86%d1%96%d0%b2-%d0%ba%d0%be%d0%bd%d0%ba%d1%83%d1%80%d1%81%d1%83/ (іn Ukrainian)

Statystychni dani MON Ukrainy [Statistical data of the Ministry of Education and Culture of Ukraine]. (2023). URL : https://mon.gov.ua/ua/osvita/inklyuzivne-navchannya/statistichni-dani (іn Ukrainian)

Ukraina. Inkliuziia [Ukraine. Inclusion]. (2023). URL : https://ircenter.gov.ua/ (In Ukrainian)

Voitko, V. V. (2017). Osoblyvosti navchannia ta vykhovannia ditei z osoblyvymy potrebamy [Peculiarities of education and upbringing of children with special needs]. Zhurnal naukovyi ohliad. № 1 (33). S. 1-11. (іn Ukrainian)




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2023.54.02

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.