ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЩОДО РОБОТИ З ОСВІТНІМИ ВЕБСАЙТАМИ
Анотація
У роботі висвітлено проблеми формування професійної компетентності педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти у сфері створення персональних вебсайтів або блогів. Зазначена компетентність розглядається, як складова цифрової компетентності вчителя згідно з вимогами професійного стандарту вчителя ЗЗСО. Автором наведено також результати опитування проведеного серед вчителів різних закладів загальної середної освіти м. Харкова (гімназія, ліцей, спеціалізована школа) щодо наявності у них компетентності зі створення власного вебсайту або блогу. Результати опитування однозначно довели необхідність створення програм підвищення кваліфікації у цій царині та проведення відповідних курсів підвищення кваліфікації. Дослідженням було також доведено, що вчителі ЗЗСО переоцінюють свою спроможність створювати власні веб-сайти або блоги під час самооцінювання.
Крім того, значна частина з них не пов’язує створення персонального електронного портфоліо з наявністю власного вебсайту або блогу. В роботі запропоновано авторський алгоритм створення власного вебсайту та розроблену на його основі програму підвищення кваліфікації педагогічних кадрів тривалістю 30 годин (1 кредит ЄКТС), яка була створена в межах проєкту «Professional Development». Наголос зроблено на необхідності створення низки програм підвищення кваліфікації за цією тематикою, які повинні мати різну тривалість від 10 до 150 годин, що повʼязано зі зростанням ролі цифрової компетентності в професійній діяльності педагогічного працівника. У роботі доведено необхідність приділення додаткової уваги з боку адміністрації ЗЗСО до формування відповідної компетентності в процесі затвердження індивідуальних планів підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, що в перспективі суттєво сприятиме поліпшенню якості надання освітніх послуг закладами освіти. Серед потенційних перспектив запропонованого дослідження пропонується розробка факторно-критеріальних моделей оцінки стану сформованості компетентності педагогічних працівників щодо можливості створення власного вебсайту на засадах кваліметричного підходу.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Антонюк Д. С. Теоретичні та практичні аспекти розроблення та використання цифрових освітніх ресурсів: погляд вітчизняних учених. Herald of Zaporizhzhia National University. Pedagogical Sciences no. 3 (36). Vol. I, 2020, Р.189–196.
Бобровицька С. Проблема підготовки майбутніх учителів початкової школи до використання електронних освітніх ресурсів у професійній діяльності: аналіз результатів констатувального етапу педагогічного експерименту. Освіта. Інноватика. Практика. Том 10 № 2, 2022, С. 6–12.
Власова В. П., Ткачов А. С. Організаційно-педагогічні умови формування готовності майбутніх учителів-філологів до застосування технологій мультимедіа в професійній діяльності. Теорія та методика навчання та виховання. 2022. № 52. С. 42-52.
Забродська Л. Інформатизація закладу освіти: управлінський аспект. Х. : Основа, 2003. 240 с
Колгатін О., Колгатіна Л. Інформаційно-комунікаційні технології в освіті як складова педагогічної науки України в галузі теорії педагогіки в 90-х роках ХХ сторіччя. Інформаційні технології і засоби навчання, Том 72, №4, 2019. С.41–54.
Корець М. С. Використання веб-орієнтованих середовищ під час вивчення комп’ютерного дизайну учнями профільної школи. Наукові записки: Педагогічні науки. Вип. 151, 2021, С.106–119.
Крупко С. Аналіз моделі використання електронних освітніх ресурсів у закладах загальної середньої освіти. Нові технології навчання. № 96, 2022, С.112–119.
Лунячек С. В. Веб-сайт проєкту Professional Development, як платформа для самовдосконалення педагогічних працівників. Modern research in world science. Proceedings of the 10 th International scientific and practical conference. SPC “Sci-conf.com.ua”. Lviv, 2022. рp. 617-621.
Морзе Н. В. Вебінари як засіб підвищення кваліфікації викладачів. Інформаційні технології і засоби навчання. Том 42, № 4, 2014. С. 118–130.
Незалежна освітня корпорація TEACHHUB. Режим доступу: https://teach-hub.com/yakym-maje-buty-portfolio-pedahoha-ta-yak-joho-stvoryty/
Про авторське і суміжні права. Закон України від 23.12.1993 р. № 3792-ХII [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3792-12#Text
Про освіту. Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ru.osvita.ua/legislation/law/2231/
Професійний стандарт вчителя ЗЗСО. Режим доступу: https://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=22469103-4e36-4d41-b1bf-288338b3c7fa&title=RestrProfesiinikhStandartiv
Прошкін В. Освітні веб-ресурси в професійній підготовці майбутніх учителів. Освітологічний дискурс, No 1-2 (16-17), 2017, С.183-197.
Яцюк С. Методика використання цифрових освітніх ресурсів у процесі підготовки майбутніх учителів інформатики. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. Вип. 16. 2021, С.15–25.
Professional Development (професійний розвиток працівників освіти та інших професійних спільнот). Режим доступу: https://www.profdevelopment.com.ua/
REFERENCES
Antoniuk, D. S. (2020). Teoretychni ta praktychni aspekty rozroblennia ta vykorystannia tsyfrovykh osvitnikh resursiv: pohliad vitchyznianykh uchenykh. [Theoretical and practical aspects of the development and use of digital educational resources: the view of domestic scientists]. Herald of Zaporizhzhia National University. Pedagogical Sciences no. 3 (36). Vol. I, Р.189–196. (in Ukrainian).
Bobrovytska, S. (2022). Problema pidhotovky maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly do vykorystannia elektronnykh osvitnikh resursiv u profesiinii diialnosti: analiz rezultativ konstatuvalnoho etapu pedahohichnoho eksperymentu. [The problem of training future primary school teachers to use electronic educational resources in their professional activities: analysis of the results of the ascertaining stage of the pedagogical experiment]. Osvita. Innovatyka. Praktyka. Tom 10 # 2, 6–12. (in Ukrainian).
Vlasova, V. P. & Tkachov, A. S. (2022). Orhanizatsiino-pedahohichni umovy formuvannia hotovnosti maibutnikh uchyteliv-filolohiv do zastosuvannia tekhnolohii multymedia v profesiinii diialnosti. [Organizational and pedagogical conditions for the formation of the readiness of future philology teachers to use multimedia technologies in their professional activities]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia. № 52. 42-52. (in Ukrainian).
Zabrodska, L. (2003). Informatyzatsiia zakladu osvity: upravlinskyi aspekt. [Informatization of the educational institution: management aspect]. Kh. : Osnova. 240 s. (in Ukrainian).
Kolhatin, O. & Kolhatina, L. (2019). Informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii v osviti yak skladova pedahohichnoi nauky ukrainy v haluzi teorii pedahohiky v 90-kh rokakh XX storichchia. [Information and communication technologies in education as a component of Ukrainian pedagogical science in the field of pedagogic theory in the 90s of the 20th century]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, Tom 72, #4, 41–54. (in Ukrainian).
Korets, M. S. (2021). Vykorystannia veb-oriientovanykh seredovyshch pid chas vyvchennia kompiuternoho dyzainu uchniamy profilnoi shkoly. [The use of web-oriented environments during the study of computer design by students of a specialized school]. Naukovi zapysky: Pedahohichni nauky. Vyp. 151, 106–119. (in Ukrainian).
Krupko, S. (2022). Analiz modeli vykorystannia elektronnykh osvitnikh resursiv u zakladakh zahalnoi serednoi osvity. [Analysis of the model of use of electronic educational resources in institutions of general secondary education]. Novi tekhnolohii navchannia. # 96, 112–119. (in Ukrainian).
Luniachek, S. V. (2022). Veb-sait proiektu Professional Development, yak platforma dlia samovdoskonalennia pedahohichnykh pratsivnykiv. [The website of the Professional Development project as a platform for self-improvement of pedagogical workers]. Modern research in world science. Proceedings of the 10th International scientific and practical conference. SPC “Sci-conf.com.ua”. Lviv. pp. 617-621. (in Ukrainian).
Morze, N. V. (Ed.). (2014). Vebinary yak zasib pidvyshchennia kvalifikatsii vykladachiv. [Webinars as a means of improving the qualifications of teachers.]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. Tom 42, # 4, 118–130. (in Ukrainian).
Nezalezhna osvitnia korporatsiia TeachHub (n. d.). [Independent educational corporation TeachHub]. Retrived from: https://teach-hub.com/yakym-maje-buty-portfolio-pedahoha-ta-yak-joho-stvoryty/ (in Ukrainian).
Pro avtorske i sumizhni prava. Zakon Ukrainy. (1993). [About copyright and related rights. Law of Ukraine]. № 3792-ХII. Retrived from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3792-12#Text (in Ukrainian).
Pro osvitu. Zakon Ukrainy (2017). [About education. Law of Ukraine]. № 2145-VIII. Retrived from: http://ru.osvita.ua/legislation/law/2231/ (in Ukrainian).
Profesiinyi standart vchytelia ZZSO. (2021). [The professional standard of a teacher of ZZSO]. Retrived from: https://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=22469103-4e36-4d41-b1bf-288338b3c7fa&title=RestrProfesiinikhStandartiv (in Ukrainian).
Proshkin, V. (2017). Osvitni veb-resursy v profesiinii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv. [Educational web resources in the professional training of future teachers]. Osvitolohichnyi dyskurs. No 1-2 (16-17), 183-197. Retrived from: https://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/428 (in Ukrainian).
Iatsiuk, S. (Ed.). (2021). Metodyka vykorystannia tsyfrovykh osvitnikh resursiv u protsesi pidhotovky maibutnikh uchyteliv informatyky. [The method of using digital educational resources in the process of training future computer science teachers]. Profesionalizm pedahoha: teoretychni y metodychni aspekty. Vyp.16. 15–25. Retrived from: http://profped.ddpu.edu.ua/article/view/246263 (in Ukrainian).
Professional Development (profesiinyi rozvytok pratsivnykiv osvity ta inshykh profesiinykh spilnot). (n. d.). [Professional Development (professional development of education workers and other professional communities)]. Retrived from: https://www.profdevelopment.com.ua/ (in Ukrainian).
DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2023.54.08
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.