ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНИХ ЦІННОСТЕЙ ДОШКІЛЬНИКІВ У ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ НІМЕЧЧИНИ

Н. О. Шевченко

Анотація


Стаття присвячена розкриттю особливостей та змісту формування національних цінностей у дітей дошкільного віку Німеччини як у сім’ї, так і в закладах дошкільної освіти. З’ясовано, що Німеччина займає провідне місце в світі у порівнянні з іншими країнами стосовно розробки вчення про цінності. Саме в зазначеній країні були вперше розроблені основні ціннісні концепції. На території Німеччини зародилися як велика кількість аксіологічних шкіл, так і напрямів. На сьогоднішній день Німеччина виступає країною, котра має великий вплив на розвиток теорії цінностей в усьому світі.

Як свідчить проведене дослідження, особлива функція закладів дошкільної освіти Німеччини полягає в тому, щоб підтримувати і доповнювати сімейне виховання. Установлено, що до національних цінностей Німеччини належать як релігійні, так і загальнолюдські цінності, такі як: справедливість; повага; толерантність; свобода від насильства; взаємоповага; взаємодопомога; дружба; співчуття; доброта; толерантність; свобода; готовність допомагати; патріотизм; родинні цінності; шанобливе ставлення до національних традицій та досягнень світової культури.

До провідних принципів, форм та методів прищеплення дітям дошкільного віку національних цінностей можна віднести: проведення святкових вечорів із традиційними частуваннями, танцями, піснями, котрі слугують ефективним засобом привчання дітей до цінностей інших культур; широке використання методів роз’яснення та заохочення; сувора заборона щодо використання фізичних покарань; виховання дітей на принципах безмежної свободи та незалежності.

З’ясовано, що до основних закладів дошкільної освіти Німеччини, які активно займаються формуванням цінностей у дошкільників, належать: дитячи садки з повнем або неповним днем перебування дитини; одногрупові дошкільні заклади; пришкільні групи; підготовчі класи основної школи; цілодобові інтернати для здорових дітей дошкільного віку; інтернати для дітей, що мають проблеми зі здоров’ям та затримку розвитку; материнські центри.

Доведено, що завдяки цілеспрямованій діяльності сім’ї та закладів освіти Німеччини стосовно прищеплення молодому поколінню національних цінностей, виховання сьогодні досягло достатньо високого рівня та заслуговує окремої уваги щодо вивчення та творчого використання в системі освіти України

Ключові слова


національні цінності, формування, заклад дошкільної освіти, дошкільник, Німеччина, сім’я

Повний текст:

PDF

Посилання


Gesetz zur fruhen Bildung und Forderung von Kindem (Kinderbildungsgesetz - KiBiz). Nordrhein-Westfallen, 2008. § 2. 50 S. S. 7.

Stutzer E. und Dr. Saleth St. Werteorientierte Erziehung in Deutschland. Monitor Familienforschung Ausgabe. Nr. 7. Baden; Wurttemberg, 2006. 23 S.

Гончаренко А. М. Вiдображення: цінності німецької та української дошкільної освіти у взаємному порівнянні. Неформальна освіта: кращі практики і проекти. Житомир: Вид-во Житомирського держ. ун-ту імені І. Франка. 2019. Вип. 2, С. 24-27.

Гребенюк В. Система дошкільної освіти Німеччини. Дошкільне виховання. № 11, 2018, С. 6.

Громовий В. Родзинки німецьких дитсадочків та початкових шкіл. Освіторія. URL: http://education-ua.org/ru/articles/1255-rodzinkinimetskikh-ditsadochkiv-ta-pochatkovikh-shkil&sa=U&ved=2ahUKEwjvyS424ztAhVwkIsKHdAjB1wQFjAAegQIBhAB&usg=AOvVaw3Gah2mKzi3GdS2_w6ru-GA

Косенчук О., Новик І. Використання міжнародної методики ECERS-3 у закладах дошкільної освіти. Дошкільне виховання. 2020. № 10. С.10-13.

Тарарак Н. Г. Форми стимулювання вихователів закладів дошкільної освіти (друга половина ХХ ст.). Теорія та методика навчання та виховання. 2021. № 51. С. 146-155. DOI: 10.34142/23128046.2021.51.14

Цінності людини. URL: https://osvita.ua/school/method/3674/

REFERENCES:

Gesetz zur fruhen Bildung und Forderung von Kindem (2008). [Early Childhood Education and Support Act]. (Kinderbildungsgesetz - KiBiz). Nordrhein-Westfallen, § 2. 7. (in German).

Stutzer, E. & Dr., Saleth St. (2006). Werteorientierte Erziehung in Deutschland. [Value education in Germany]. Monitor Familienforschung Ausgabe. Nr. 7. Baden; Wurttemberg. 23. (in German).

Honcharenko, A. M. (2019). Vidobrazhennia: tsinnosti nimetskoi ta ukrainskoi doshkilnoi osvity u vzaiemnomu porivnianni. [Reflection: the values of German and Ukrainian preschool education in a mutual comparison]. Neformalna osvita: krashchi praktyky i proekty. Zhytomyr: Vyd-vo Zhytomyrskoho derzh. un-tu imeni I. Franka. Vyp. 2, 24-27. (in Ukrainian).

Hrebeniuk, V. (2018). Systema doshkilnoi osvity Nimechchyny. [System of preschool education in Germany]. Doshkilne vykhovannia. # 11. 6. (in Ukrainian).

Hromovyi, V. (2018). Rodzynky nimetskykh dytsadochkiv ta pochatkovykh shkil. [Highlights of German kindergartens and primary schools]. Osvitoriia. Retrived from: http://education-ua.org/ru/articles/1255-rodzinkinimetskikh-ditsadochkiv-ta-pochatkovikh-shkil&sa=U&ved=2ahUKEwjvyS424ztAhVwkIsKHdAjB1wQFjAAegQIBhAB&usg=AOvVaw3Gah2mKzi3GdS2_w6ru-GA(in Ukrainian).

Kosenchuk, O. & Novyk, I. (2020). Vykorystannia mizhnarodnoi metodyky ECERS-3 u zakladakh doshkilnoi osvity. [Use of the ECERS-3 international methodology in preschool education institutions]. Doshkilne vykhovannia. # 10.10-13. (in Ukrainian).

Tararak, N. H. (2021). Formy stymuliuvannia vykhovateliv zakladiv doshkilnoi osvity (druha polovyna XX st.). [Forms of stimulation of educators of preschool education institutions (second half of the 20th century)]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia. # 51. 146-155. DOI: 10.34142/23128046.2021.51.14 (in Ukrainian).

Tsinnosti liudyny. (2009). [Human values]. Retrived from: https://osvita.ua/school/method/3674/(in Ukrainian).




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2023.54.13

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.