ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ПОГЛЯДІВ ВІТЧИЗНЯНИХ ПРОФЕСОРІВ НА АВТОНОМІЮ УНІВЕРСИТЕТІВ (ХІХ – ПОЧАТОК ХХ СТОЛІТТЯ)
Анотація
У статті здійснено порівняльний аналіз поглядів вітчизняних професорів ХІХ – початку ХХ ст. на автономію університетів. Доведено підтримку професорами автономії й академічних свобод як наслідок дії суперечностей, які виникали між потребами вищої освіти й наявною системою управління університетами. Розглянуто погляди окремих професорів (В. Вернадського, П. Виноградова, Ф. Зелінського, Д. Самоквасова, К. Тімірязєва, Є. Трубецького, А. Фамінцина та ін.) на самостійність вищого навчального закладу у вирішенні багатьох питань внутрішнього розпорядку. Висвітлено основні ідеї документів, у яких професори виступають за автономію й академічні свободи. Обґрунтовано, що ліберальні викладачі переймалися становищем студентів в університетах, пропонували реорганізувати діяльність навчальних закладів на принципах автономії та академічних свобод, виступали за колегіальність професорської корпорації, обмеження повноважень попечителя навчального округу; консервативні ж сприймали тільки освітню функцію університету, а викладач був лише чиновником, який читав лекції і приймав іспити.
Ключові слова: університет, автономія, академічні свободи, професор, суперечність, державний устрій.
В статье осуществлён сравнительный анализ взглядов отечественных профессоров ХІХ – начала ХХ в. на автономию университетов. Доказана поддержка профессорами автономии и академических свобод как следствие действия противоречий, которые возникали между нуждами высшего образования и имеющейся системой управления университетами. Рассмотрены взгляды отдельных профессоров (В. Вернадского, П. Виноградова, Ф. Зелинского, Д. Самоквасова, К. Тимирязева, Е. Трубецкого, А. Фаминцына и др.) на самостоятельность высшего учебного заведения в решении многих вопросов внутреннего распорядка. Освещены основные идеи документов, в которых профессора выступают за автономию и академические свободы. Обосновано, что либеральные преподаватели проникались положением студентов в университетах, предлагали реорганизовать деятельность учебных заведений на принципах автономии и академических свобод, выступали за коллегиальность профессорскойкорпорации, граничение полномочий попечителя учебного округа; консервативные же воспринимали только образовательную функцию университета, а преподаватель был лишь чиновником, который читал лекции и принимал экзамены.
Ключевые слова: университет, автономия, академические свободы, профессор, противоречие, государственное устройство.
There was made a comparative analysis of the views on autonomy of universities of the domestic professors of the XIX – early XX centuries in the article. The support of the professors of autonomy and academic freedoms as a consequence of the contradictions that arose between the needs of higher education and the existing university management system has been proved. The views of individual professors (V. Vernadskyi, A. Famintsyn, E. Trubetskoi, K. Timiriaizev, D. Samokvasov, P. Vynogradov, F. Zelinskyi, etc.) on the autonomy of a higher educational institution in solving many issues of internal regulation are considered. The main ideas of documents in which the professors stand for autonomy and academic freedoms are highlighted. It was substantiated that liberal teachers were concerned about the situation of students at universities, offered to reorganize the activities of educational institutions on the principles of autonomy and academic freedoms, advocated the collegiality of the professorial corporation, and the powers of the trustee of the educational district; conservative perceived only the educational function of the university, and the teacher was only an official who lectured and took exams.
Key words: university, autonomy, academic freedoms, professor, contradiction, state system
Повний текст:
PDFПосилання
Вернадский В. И. Об основаниях университетской реформы / В. И. Вернадский // Университетская идея в Российской империи XVIII – начала ХХ веков : Антология : учеб. пособие для вузов / сост. А. Ю. Андреев, С. И. Посохов. – М. : Российская политическая энциклопедия (РОССПЭН), 2011. – С. 384–400.
Виноградов П. Г. Учебное дело в наших университетах / П. Г. Виноградов // Вестник Европы. – 1901. – Т. 5. – С. 537–573.
Заявление профессоров и преподавателей высших школ // Вестник Европы. – 1905. – Т. 2. – С. 907–909.
Зелинский Ф. Ф. Университетский вопрос в 1906 г. / Ф. Ф. Зелинский // Журнал министерства народного просвещения. – 1906. – Ч. ІV. – С. 111–159.
Кірдан О. Погляди професорів університетів на проблему управління вищими навчальними закладами Російської імперії (початок ХХ століття) / О. Кірдан // Історико-педагогічний альманах. – 2013. – Вип. 2. – С. 11–15.
Самоквасов Д. Я. Проект студенческих учреждений / Д. Я. Самоквасов. – М., Тимирязев К. А. Наука и демократия. Сборник статей 1904–1919 гг. / К. А. Тимирязев. – М. : Государственное издательство, 1920. – 478 с.
Щетинина Г. И. Идейная жизнь русской интеллигенции: конец XIX – начало XX в. / Г. И. Щетинина. – М. : Наука, 1995. – 236 с.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1115933
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.