ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ З ІНШОМОВНОЮ ЛЕКСИКОЮ НА ЗАНЯТТЯХ З ІНОЗЕМНОЇ МОВИ В ТЕХНІЧНОМУ ВУЗІ
Анотація
У статті розглядаються особливості роботи з іншомовною лексикою на заняттях з іноземної мови в технічному вузі. Відзначається, що якісно сформовані лексичні навички – головна умова успішного спілкування іноземною мовою. Детально описані етапи роботи з формування лексичних навичок у студентів немовних спеціальностей. Визначені основні труднощі, що виникають в процесі оволодіння іншомовною лексикою студентами технічних спеціальностей, пов’язані з особливостями їх мислення і сприйняття. Особливу увагу надано навчанню технічним термінам і фразеологізмам як найбільш складним, але необхідним аспектам іншомовної лексики в немовному вузі. У висновку виокремлені основні принципи найбільш ефективного вивчення нового лексичного матеріалу.
Ключові слова: лексичні навички, технічні терміни, фразеологізми, технічні спеціальності, іншомовне спілкування, професійна іншомовна комунікація.
В статье рассматриваются особенности работы с иноязычной лексикой на занятиях по иностранному языку в техническом вузе. Отмечается, что качественно сформированые лексические навыки – главное условие успешного общения на иностранном языке. Подробно описаны этапы работы по формированию лексических навыков у студентов неязыковых специальностей. Определены основные трудности, возникающие в процессе овладения иноязычной лексикой студентами технических специальностей, связанные с особенностями их мышления и восприятия. Особое внимание уделено обучению техническим терминам и фразеологизмам как наиболее сложным, но необходимым аспектам иноязычной лексики в неязыковом вузе. В заключении выделены основные принципы наиболее эффективного изучения нового лексического материала в техническом вузе.
Ключевые слова: лексические навыки, технические термины, фразеологизмы, технические специальности, иноязычное общение, профессиональная иноязычная коммуникация.
The article shows the peculiarities of dealing with vocabulary at foreign language classes at technical universities. The fact that high-quality lexical skills are the key condition for successful communication in a foreign language is stressed. The main stages in developing lexical skills of non-linguistic students are described in details. A number of specific difficulties in mastering foreign language vocabulary by technical students associated with some characteristics of their perception and way of thinking are defined. Particular attention is paid to the technical terminology and phraseological units teaching as the most difficult but essential aspects of foreign language vocabulary at non-linguistic universities. The article states that the beginning of work on special vocabulary learning involves the professional selection of lexical material, which includes professional vocabulary and terminology, which, on the one hand, develops the professional competence of the future specialist, on the other - contributes to the formation of his professional motivation. It is noted that it is very important to involve actively all kinds of memory: visual, auditory, motor, logical to master the vocabulary, especially technical terms. Some recommendations on effective remembering new lexical units taking into account the leading memory of students and other psychological factors are given. In particular, the attention is drawn to the method of mnemonic associations. The main point of this method is to select an unusual phonetic association in the native language for a foreign word to be remembered. The basic principles of the most effective new lexical material masterring at non-linguistic universities are outlined in the conclusion.
Key words: lexical skills, technical terms, phraseological units, technical specialties, professional foreign language communication.
Повний текст:
PDFПосилання
Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения ино¬странным языкам. / Н. Д. Гальскова, Н. И. Гез – М.: Академия, 2004. 334 c.
Гнаткевич Ю. В. Навчання лексичного аспекту чужоземної мови у вищих навчальних закладах. / Ю. В. Гнаткевич – Київ: «Просвіта», 1999. 317 c.
Лопатин М.А. Мнемонические приемы в обучении иноязычной лексике. / М. А. Лопатин // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. № 2(32). С. 105–109.
Петрова А. П. Педагогические основы формирования иноязычной профессионально-коммуникативной компетенции в неязыковом вузе: Дис. канд. пед. наук: 13.00.01. / А. П. Петрова – М.: РГБ, 2003. 179 с.
Програма з англійської мови для професійного спілкування. Колектив авторів: Г. Є. Бакаєва, О. А. Борисенко, І. І. Зуєнок та ін. К. : Ленвіт, 2005. 119 с.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1115976
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.