ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ І ПРОВЕДЕННЯ ДОЗВІЛЛЄВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЯК АКТУАЛЬНА НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА

О. М. Друганова, В. М. Білик, С. Т. Золотухіна

Анотація


У статті звернуто увагу на проблему підготовки майбутніх учителів до організації дозвіллєвих заходів. У сучасному суспільстві останнім часом підвищується увага до проведення вільного часу особливо учнівської молоді; активізується пошук інституцій, здатних задовольнити потреби у дозвіллі, а також збільшується попит на людей, здатних організувати дозвілля для дітей і дорослих.
Метою статті автори вбачають аналіз проблеми підготовки майбутніх учителів до організації культурно-дозвільної діяльності у процесі вивчення дисципліни «Провайдинг освітніх технологій» (Педагогіка дозвілля).
У статі досліджено стан наукової розробки проблеми, розкрито низку питань, які були порушені просвітниками, вченими в різні часи. Наголошено, що проблема підготовки фахівців із різних сфер – соціальної, педагогічної тощо до організації вільного часу дорослого населення, а особливо дітей та підлітків, завжди знаходилася в полі зору передової громадськості. Висвітлено досвід Харківського товариства поширення в народі грамотності, діяльність якого припадає на період кінця ХІХ – початку ХХ століття. Ця і подібні їй організації, ініціювали проведення з’їздів, конференцій, відкриття курсів з позашкільної освіти, брали безпосередню участь у створенні різних майданчиків і осередків для людей різного віку, у тому числі для дітей і юнацтва.
Задля вирішення поставлених завдань було використано такі методи дослідження, як: аналіз психологічної та педагогічної літератури з метою визначення поняття «дозвілля» у педагогіці; узагальнення набутого досвіду викладання, порівняння набутих результатів із висновками інших науковців, що надало змогу визначити авторський внесок у дослідження проблеми підготовки вчителів до організації дозвілля учнівської молоді.
Автори розкривають роль дисципліни педагогічного циклу (Педагогіка дозвілля) у формуванні у здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти гнучких навичок: креативного мислення відповідно до проблематики  дозвілля, ґенерування ідей щодо організації групових та масових дозвіллєвих заходів, лідерських якостей – розвинених комунікативних навичок, уміння спілкуватися та працювати в команді, брати на себе відповідальність за прийняте рішення тощо.

У дослідженні авторами презентовано досвід проведення лекційних і семінарських занять під час яких студенти знайомляться з основними поняттями педагогіки дозвілля, інститутами дозвіллєвої сфери, які мають достатньо розвинену структуру, як за кордоном, так і в Україні, з особливостями організації, етапами організації, планування й проведення заходів зі сфери дозвілля.


Ключові слова


педагогіка дозвілля, підготовка учителів, організація дозвіллєвої діяльності

Повний текст:

PDF (Ukrainian)

Посилання


Bilyk, V. M. & Yallina, V. L. (2023) Dosvid vykorystannia interaktyvnykh metodiv navchannia dlia formuvannia soft skills u maibutnikh uchyteliv. [The experience of using interactive teaching methods for the formation of soft skills in future teachers]. Rol sotsialnoho ta emotsiinoho intelektu yak naivazhlyvishykh soft-skills XXI stolittia v osvitnomu protsesi: materialy vseukr. nauk.-pedah. pidvyshchennia kvalifikatsii, 6 bereznia – 16 kvitnia 2023. Odesa. S. 45-48. (in Ukrainian).

Boiko, O. P. (2011) Kultura dozvillia u suspilstvi ryzyku [Leisure culture in a risk society]. [Tekst] : Monohrafiia. Sumy : DVNZ «UABS NBU», 285 s. (in Ukrainian).

Haiduk, O. S. (2020) Orhanizatsiia kulturno‐dozvillievoi diialnosti molodi. [Organization of cultural and leisure activities of youth]. Metodychni rekomendatsii. Uzhhorod. 15 s. (in Ukrainian).

Druhanova, O. M. (2008) Pryvatna initsiatyva v osviti Ukrainy (istoryko-pedahohichnyi aspekt) [Private initiative in the education of Ukraine (historical and pedagogical aspect)]. [Tekst]: Monohrafiia. Kh. DYVO. 556 s. (in Ukrainian)

Druhanova, O. M. (2017) Vplyv hromadsko-pryvatnoi initsiatyvy Kharkivskykh naukovtsiv na rozvytok universytetskoi osvity u XIX – na pochatku XX stolittia. [The influence of the public-private initiative of Kharkiv scientists on the development of university education in the 19th and early 20th centuries]. Visnyk Lvivskoho universytet. Seriia pedahohichna. Lviv: Vyd-vo Lvivskoho nats. un-tu imeni I. Franka. Vyp. 32. S. 162 – 172 (in Ukrainian).

Druhanova, O. M. & Martynenko, I. I. (2019) Keis-tekhnolohiia yak efektyvnyi sposib pidhotovky suchasnoho vykladacha vyshchoi shkoly. [Case technology as an effective method of training a modern teacher of a higher school]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia, Vyp. 46. S. 52 (in Ukrainian).

Klid, I. (2011). Tsikave y korysne dozvillia. [Interesting and useful pastime]. Orhanizatsiia litnoho vidpochynku: [posibnyk]. Pidruchnyky i posibnyky. 64 s. (in Ukrainian).

Konspekt lektsii z dystsypliny «Sotsiolohiia vilnoho chasu ta dozvillia» [Synopsis of lectures on the discipline "Sociology of free time and leisure"]. (2017) dlia zdobuvachiv vyshchoi osvity druhoho (mahisterskoho) rivnia zi spetsialnosti 054 «Sotsiolohiia» za osvitno-profesiinoiu prohramoiu «Sotsiolohiia» Ukl.: Machulina I. I. Kamianske, DDTU, 68 s. (in Ukrainian).

Paskal, O. V. (2022) Systema kulturno-dozvillievoi roboty [System of cultural and leisure work]: navch. posib. 2-he vyd., pererob. ta dop. Odesa : Universytet Ushynskoho. 146 s. (in Ukrainian).

Repka, M. V. (2019) Robocha prohrama navchalnoi dystsypliny «Sotsialna robota u sferi dozvillia». [Work program of the study discipline "Social work in the field of leisure"]. Rezhym dostupu: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/29763/. (in Ukrainian).

Flehontova, N. M. (2007) Pedahohichna orhanizatsiia kulturnoho dozvillia shkoliariv [Pedagogical organization of schoolchildren's cultural leisure]: Navchalno-metodychnyi posibnyk. K.: Osvita Ukrainy. 144 s. (in Ukrainian).

Shabunina, V. V. (n. d.) Konspekt lektsii z navchalnoi dystsypliny «Sotsiokulturna robota za rubezhem» [Synopsis of lectures on the educational discipline "Socio-cultural work abroad"] dlia studentiv III kursu dennoi formy navchannia zi spetsialnosti 028 – «Menedzhment sotsiokulturnoi diialnosti» osvitnoho stupenia «bakalavr». S. 9 – 10. Rezhym dostupu: http://document.kdu.edu.ua/metod/2019_1485.pdf (in Ukrainian).




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2023.55.04

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.