ДИВЕРСИФІКАЦІЯ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ З ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ В УКРАЇНІ: ПʼЯТЬ РОКІВ РЕАЛІЗАЦІЇ

В. Е. Лунячек

Анотація


роботі висвітлено тенденції і трансформації щодо розвитку системи підвищення кваліфікації педагогічних кадрів в Україні, що відбулися у період з 2019 по 2023 рр. і є результатом унормування на загальнодержавному рівні диверсифікації відповідних освітніх послуг. У роботі представлено аналіз наукових праць за відповідний період, які стосуються специфіки запровадження дистанційного навчання через епідемію COVID-19 та воєнний стан в Україні. Приділена увага питанням мобільності та іншим аспектам підвищення кваліфікації педагогічних працівників, що стали актуальними на фоні диверсифікації освітніх послуг. Представлені автори, які досліджували формати підвищення кваліфікації, що сприяли мотивації педагогічних працівників, поліпшенню їх психоемоційного стану тощо. Зроблено акцент на позитивному закордонному досвіді, де процеси диверсифікації та демократизації процедур підвищення кваліфікації стали вже усталеною практикою. Наголошено на обмеженій кількості праць, що висвітлюють фінансову складову підвищення кваліфікації, яка відчула певні зміни. Особливо це стосується запровадження ваучерних програм. Наголошено також на тому, що подальше реформування системи освіти в Україні можливе лише за умови суттєвих змін у ментальності як керівних, так і педагогічних кадрів освіти. Підкреслено роль керівника у спонуканні членів педагогічних колективів закладів освіти до активного пошуку якісних освітніх послуг з підвищення кваліфікації й трансляції відповідної інформації колегам. Окрема увага приділена необхідності подальшої розробки науково-методологічного й теоретичного підґрунтя процедур підвищення кваліфікації педагогічних працівників в умовах диверсифікації, проведенні спеціалізованих досліджень, цільових науково-комунікативних заходів із залученням всіх типів провайдерів у цій царині. Пропонується здійснювати підтримку невеликих провайдерів, що сьогодні вийшли на ринок і спроможні надавати освітні послуги високої якості. У роботі запропоновано також створити спеціальні апеляційні комісії, що дозволять педагогічному працівнику відстояти свої права на отримання освітніх послуг у того чи іншого провайдера.

Ключові слова


диверсифікація освітніх послуг, заклад освіти, підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, професійний розвиток, якість освіти

Повний текст:

PDF (Ukrainian)

Посилання


Deiaki pytannia pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh i naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv. Postanova KM Ukrainy № 800 vid 21.08.2019 r. (2019) [Some issues of improving the qualifications of pedagogical and research-pedagogical workers]. [Elektronnyi resurs]. Rezhym dostupu: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2019-%D0%BF (in Ukrainian).

Pro vnesennia zmin do Poriadku pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh i naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv. Postanova KM Ukrainy № 1133 vid 27.12.2019 r. (2019) [On making changes to the Procedure for improving the qualifications of pedagogical and research-pedagogical workers]. [Elektronnyi resurs]. Rezhym dostupu: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1133-2019-%D0%BF (in Ukrainian).

Pro osvitu. [About education]. Zakon Ukrainy vid 05.09.2017 r. № 2145-VIII (2017) [Elektronnyi resurs]. Rezhym dostupu: http://ru.osvita.ua/legislation/law/2231/ (in Ukrainian).

Dudko, N. & Dranovska, S. (2023) Formaty pidvyshchennia kvalifikatsii yak zasib motyvatsii pedahohiv u vybori provaidera pidvyshchennia kvalifikatsii [Professional development formats as a means of motivating teachers in choosing a professional development provider]. Rezhym dostupu: http://journals.hnpu.edu.ua/index.php/sciencemeans/article/view/10958 (in Ukrainian).

Kuznetsova, O. Yu., Shtefan, L. A. & Simonok, V. P. (2022) Pidvyshchennia kvalifikatsii vchyteliv: zarubizhnyi vymir. [Improving the qualifications of teachers: the foreign dimension]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia №53 [Elektronnyi resurs]. Rezhym dostupu: http://journals.hnpu.edu.ua/index.php/methodics/article/view/3507 (in Ukrainian).

Mukan, N. V. (2020) Neperervna pedahohichna osvita vchyteliv zahalnoosvitnikh shkil: profesiine stanovlennia ta rozvytok (na materialakh Velykoi Brytanii, Kanady, SShA) [Continuing pedagogical education of secondary school teachers: professional formation and development (based on materials from Great Britain, Canada, the USA)]: monohr. Lviv : Vyd-vo Nats. un-tu «Lvivska politekhnika», 284 s. (in Ukrainian).

Mukan, N. V. (2021) Profesiinyi rozvytok uchyteliv zahalnoosvitnikh shkil Velykoi Brytanii, Kanady, SShA [Professional development of secondary school teachers in Great Britain, Canada, USA]: monohr. Lviv : Vyd-vo Lvivskoi politekhniky, 248 s. (in Ukrainian).

Domaskina, M. (2021) Formuvannia systemy pisliadyplomnoho pidvyshchennia kvalifikatsii vchyteliv u Spoluchenykh Shtatakh Ameryky. [Formation of the system of postgraduate professional development of teachers in the United States of America]. Rezhym dostupu: https://september.moippo.mk.ua/index.php/sept/article/view/142 (in Ukrainian).

Kartashova, L.A., Kyrychenko, M. O. & Sorochan, T. M. (2020) Antykryzovyi menedzhment pidvyshchennia kvalifikatsii [Anti-crisis management of professional development]. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy. Tom 2 №1, s. 1–10. [Elektronnyi resurs]. Rezhym dostupu: https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/64 (in Ukrainian).

Totochenko, T. V. (2022) Dyversyfikatsiia dzherel finansuvannia pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Diversification of funding sources for professional development of teaching staff of general secondary education institutions]. Rezhym dostupu: http://journals.ksauniv.ks.ua/index.php/public/article/view/208 (in Ukrainian).

Solovei, M. (2021) Pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv zakladiv povnoi zahalnoi serednoi osvity v suchasnykh umovakh: orhanizatsiinyi aspekt. [Improving the qualifications of teaching staff of institutions of comprehensive general secondary education in modern conditions: organizational aspect]. Rezhym dostupu: http://npd.roippo.org.ua/index.php/NPD/article/view/354 (in Ukrainian).

Syrtsova, O. & Shumada, R. (2022) Kursy pidvyshchennia kvalifikatsii yak faktor psykhosotsialnoi pidtrymky pedahohiv v umovakh zbroinoho konfliktu mizhnarodnoho kharakteru. [Advanced training courses as a factor of psychosocial support of teachers in the conditions of an international armed conflict]. Rezhym dostupu: https://isg-journal.com/isjel/article/view/100 (in Ukrainian).

Havryliuk, H. M. (2021) Osnovni napriamy pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv u pisliadyplomnii osviti. [The main areas of professional development of pedagogical workers in postgraduate education]. Rezhym dostupu: http://pedalmanac.site/index.php/main/article/view/306 (in Ukrainian).

Hrabovskyi, P. P. (2019) Proiektuvannia informatsiinoi systemy monitorynhu protsesu pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv. [Designing an information system for monitoring the process of professional development of pedagogical workers]. Rezhym dostupu: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2983 (in Ukrainian).

Vyshnevska, Ya. A. (2021) Transformatsiia zmistu kursiv pidvyshchennia kvalifikatsii kerivnykh kadriv zakladiv osvity ukrainy u 50-ti roky XX stolittia [Transformation of the content of advanced training courses for managerial personnel of educational institutions of Ukraine in the 1950s]. Rezhym dostupu: Http://pedalmanac.site/index.php/main/article/view/172 (in Ukrainian).

Bilyk, N. (2020) Pidvyshchennia kvalifikatsii yak mekhanizm neperervnoho rozvytku profesiinoi mobilnosti vchytelia. [Advanced training as a mechanism for the continuous development of the teacher's professional mobility]. Rezhym dostupu: Https://unesco-journal.com.ua/index.php/journal/article/view/16 (in Ukrainian).

Luniachek, V. E. (Ed). (2020) Kompetentnisnyi vymir profesiinoho rozvytku pratsivnykiv osvity v sferi intelektualnoi vlasnosti [Competency dimension of professional development of education workers in the field of intellectual property]: monohrafiia. Kh. : TOV «Oberih», 368 s. (in Ukrainian).

Luniachek, V. E., Ruban, N. P. & Fesenko, N. S. (2018) Profesiinyi rozvytok pratsivnykiv systemy zahalnoi serednoi osvity v sferi intelektualnoi vlasnosti [Professional development of employees of the general secondary education system in the field of intellectual property]: monohrafiia. Kh. : FOP Panov. 224 s. (in Ukrainian).

Luniachek, V. E. (2022) Adaptyvne upravlinnia protsesom dyversyfikatsii osvitnikh posluh z pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh kadriv na rehionalnomu rivni [Adaptive management of the process of diversification of educational services for improving the qualifications of pedagogical personnel at the regional level]. Adaptyvni protsesy v osviti: zb. mater. (tez dopovidei) 1-ho Mizhnar. nauk. forumu. Kyiv-Kharkiv, Vyp. 1(4), 296 s., s. 115–119. (in Ukrainian).

Luniachek, V. E. (2020) Modeli ta alhorytmy pidvyshchennia kvalifikatsii pratsivnykiv osvity v umovakh dyversyfikatsii osvitnikh posluh. [Models and algorithms for improving the qualifications of education workers in the context of diversification of educational services]. Problemy inzhenerno-pedahohichnoi osvity: zb. nauk. pr. Vyp. 66. Kh.: Ukrainska inzhenerno-pedahohichna akademiia (UIPA), 140, s. 5–20. (in Ukrainian).

Luniachek, V. E. (2023) Otsiniuvannia rezultativ pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh kadriv v umovakh dyversyfikatsii osvitnikh posluh. [Evaluation of the results of professional development of teaching staff in the conditions of diversification of educational services]. Rivne: ROIPPO. №1 (113), s.9–17. DOI: 10.37026/2520-6427-2023-113-1-9-17 (in Ukrainian).

Luniachek, V. E. (2017) Pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv: tendentsii v umovakh hlobalizatsii. [Improving the qualifications of teaching staff: trends in globalization]. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslidnoi roboty: zb, nauk. prats. Kharkiv : KhNPU imeni H. S. Skovorody, Vyp. 48. s. 5-24. (in Ukrainian).

Luniachek, V.E. & Ruban, N. P. (2021) Pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv na bazi ZZSO za 30-hodynnymy moduliamy yak odyn iz rezultativ dyversyfikatsii osvitnikh posluh [Improving the qualifications of pedagogical workers on the basis of 30-hour modules as one of the results of the diversification of educational services]. Problemy inzhenerno-pedahohichnoi osvity: zb. nauk. pr. Vyp. 72. Kh.: Ukrainska inzhenerno-pedahohichna akademiia (UIPA), TOV «Oberih», 140 s. str.48–60. Rezhym dostupu: https://doi.org/10.32820/2074-8922-2021-72-48-59 (in Ukrainian).

Luniachek, V. E. (2017) Realizatsiia polozhen Zakonu Ukrainy «Pro osvitu» v protsesi pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv: modeli i orhanizatsiini mekhanizmy [Implementation of the provisions of the Law of Ukraine "On Education" in the process of improving the qualifications of pedagogical workers: models and organizational mechanisms]. Problemy inzhenerno-pedahohichnoi osvity: zb. nauk. pr. Vyp. 56–57. Kh.: Ukrainska inzhenerno-pedahohichna akademiia (UIPA), 310 s., s.58-67. (in Ukrainian).

Professional Development (profesiinyi rozvytok pratsivnykiv osvity ta inshykh profesiinykh spilnot) (n. d.) [Professional Development (professional development of education workers and other professional communities)]. Rezhym dostupu: https://www.profdevelopment.com.ua/ (in Ukrainian).




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2023.55.09

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.