СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА ДОПОМОГА ДІТЯМ У 20-30-ТІ РР. ХХ СТОЛІТТЯ

В. В. Фазан, Л. А. Штефан, О. Ю. Кузнецова

Анотація


У статті визначено та схарактеризовано напрями, зміст, форми і методи організації соціально-педагогічної допомоги дітям в Україні у 20-30-ті рр. ХХ століття. Наголошено, що постійні кризові явища та нестабільність тогочасного суспільства призвели до різкого зростання злочинності, бездоглядності, безробіття, проблем з фізичним і психічним розвитком у значної частини дитячого населення, масової хвороби, захоплення неповнолітніх бурлакуванням і жебракуванням.
Наголошено, що важливим документом у даному напрямі була «Декларація про соціальне виховання дітей» (1920 р.), яка проголошувала ідею захисту дитячого населення. Згідно з цією Декларацією необхідно було захищати права кожної дитини, яка перебуває в сім’ї та потребує певної соціальної допомоги. Ці чинники зумовлювали необхідність організації соціально-педагогічної діяльності з дітьми.
Установлено, що при організації соціально-педагогічної допомоги дітям у досліджуваний період використовувалися такі форми, як дитяче самоврядування й створення дитячих громадських об’єднань і здійснювалися діагностична, організаційна, координувальна та консультаційна функції. До головних напрямів соціально-педагогічної допомоги в 20-30-ті рр. ХХ століття належали: робота з сім’єю дитини; організації колективного виховання та педагогічного керівництва дозвіллєвою діяльністю дітей і деякі інші.
У статті також з’ясовано завдання соціально-педагогічної допомоги дітям, які передбачали: сприяння формуванню дитячого колективу; виявлення суспільної активності дитячого населення; забезпечення успішної взаємодії школи та родини; організацію дозвілля дітей; підготовку дітей до усвідомленого вибору майбутньої професії; сприяння їхній успішній соціалізації.
До провідних форм та методів соціально-педагогічної допомоги дітям у досліджуваний період належали: бесіда, розповідь, метод арттерапії, виконання педагогічних вимог, організація суспільно корисної діяльності, залучення дітей до здорового дитячого колективу, проведення індивідуальної роботи, роз’яснення, залучення до роботи в гуртках, переконання, доручення, вимога, приклад та деякі інші. З’ясовано, що з батьками проводились індивідуальні бесіди, надавалися консультації, організовувались лекції, семінари, проводились зустрічі з медичними працівниками тощо.


Ключові слова


дитяче населення, соціально-педагогічна допомога, напрями, форми, методи, функції.

Повний текст:

PDF (Ukrainian)

Посилання


Bilotserkivskyi, V. Ya. (1999) Istoriia Ukrainy [History of Ukraine]. Kurs lektsii. Kharkiv. 652 s.( in Ukrainian).

Deklaratsiia Narkomosvity U.S.R.R. pro sotsialne vykhovannia ditei. (1920) [Declaration of the People's Education Council of the U.S.S.R.R. about social education of children] 1/VII 1920. Proletarska osvita. № 1. (in Ukrainian)

Palii, R. (1934) Robota z batkamy v politekhnichnii shkoli [Working with parents in a polytechnic school]. Politekhnichna shkola. № 6. S. 26-29. (in Ukrainian).

Baran-Butovych, P. H. (1930) Z praktyky hromadsko-korysnoi roboty v shkoli [From the practice of community service at school.]. Shliakh osvity. № 11-12. S. 185-189 (in Ukrainian).

Volobuiev, P. (1932) Orhanizuimo pedolohichnu robotu v shkoli [Let's organize pedological work at school]. Politekhnichna shkola. № 8-9. S. 30-36. (in Ukrainian).

Sokolianskyi, I. (1928) Pedahohika shkoly ta rodyny v systemi sotsialnoho vykhovannia [School and family pedagogy in the system of social education]. Radianska osvita. № 10. S. 3-14. (in Ukrainian).

Zaluzhnyi, O. (1926) Metody vyvchennia dytiachoho kolektyvu. [Methods of studying children's team]. Kh. : Knyhospilka, 63 s. (in Ukrainian).

Myronov, M. (1928) Pro shkilnu samoorhanizatsiiu ditei [About school self-organization of children]. Radianska osvita. № 1. S. 19-22. (in Ukrainian).

Теr-Hеvоndian, А. (1929). Shliakhy pedahohizatsii simei [Ways of family pedagogy]. Radianska osvita. № 1. С. 28-34. (in Ukrainian).

Shakhrai, O. (1929) Pedahohizatsiia rodyny [Family pedagogy]. Radianska osvita. № 1. S. 25-28. (in Ukrainian).

Shtefan, L. A. (2003). Stanovlennia ta rozvytok sotsialnoi pedahohiky yak nauky v Ukraini (20-90-ti rr. XX st.) [Formation and development of social pedagogy as a science in Ukraine (20-90s of the XX century)]: dys. … doktora ped. nauk: 13.00.01, Kharkiv, 2003. 493 s. (in Ukrainian).




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2023.55.11

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.