ФОРМУВАННЯ ВАЛЕОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ

Н. І. Бутенко, О. Б. Спринь, Т. С. Мороз

Анотація


В Україні відслідковуються негативні тенденції щодо збереження здоров’я учнівської та студентcької молоді, швидкими темпами поширюються шкідливі звички, вплив психоемоційного стану, в якому знаходиться більшість громадян сприяє байдужому ставленню до власного здоров’я. Все це свідчить про актуалізацію проблеми формування валеологічної компетентності майбутніх фахівців, які відповідальні не тільки за організацію освітнього процесу, але й за виховання здорового підростаючого покоління.

Метою нашої роботи ми визначили стан теоретичного обґрунтування та методичної реалізації формування валеологічної компетентності здобувачів біологів за спеціальністю 014. Були використані такі загальнотеоретичні методи, як: анкетування, аналіз, синтез, порівняння, узагальнення.

Аналіз психолого-педагогічних напрацювань дозволив виділити ряд аспектів цієї проблеми, які не мають залишатися поза увагою, зокрема: значний відсоток низького рівня здоров’я здобувачів загальної середньої освіти, причому на усіх етапах розвитку як фізичному, так і психічному, духовному і соціальному; відсутність мотивації учнівської молоді до здорового способу життя; оновлена законодавча база системи освіти країни стали основою для подолання суперечностей між запитом суспільства та невідповідною валеологічною підготовкою майбутніх вчителів біології.

Шляхи вирішення проблеми можуть бути визначені, коли з’ясовані теоретичні засади дослідження. З огляду на це, були проаналізовані різні підходи до визначення суті поняття «валеологічна компетентність». У статті ми запропонували таке визначення валеологічної компетентності вчителя, як наявність валеологічних знань та сформованість переконань у необхідності збереження та зміцнення здоров’я, сформовані вміння та навички здоров’язбереження на основі професійної підготовки та самовдосконалення. На основі цього визначення були апробовані такі напрями формування валеологічної компетентності, як-от: викладання відповідних навчальних курсів, організація позааудиторної виховної роботи та формування вмінь і навичок у студентів під час різних видів практик у закладах освіти.

Результати формувального експерименту підтвердили ефективність апробованих напрямів роботи.


Ключові слова


валеологічна компетентність, формування, збереження здоров’я, професійна підготовка, здоровий спосіб життя

Повний текст:

PDF

Посилання


Boichuk-Tovsta, O. (2019) Stan sformovanosti valeolohichnoi kompetentsii studentiv-medykiv. [The state of formation of valeological competence of medical students]. Osvitni obrii. № 2. 59-63. [in Ukrainian].

Bondarenko, O. (2008) Formuvannia valeolohichnoi kompetentnosti studentiv pedahohichnykh universytetiv u protsesi profesiinoi pidhotovky: avtoref. dys. …kand. ped. nauk: 13.00.04 – teoriia i metodyka profesiinoi osvity. [Formation of valeological competence of students of pedagogical universities in the process of professional training]. K. [in Ukrainian].

Butenko, N., Spryn, O., & Moroz, T. (2023) Hotovnist vchytelia do roboty v inkliuzyvnykh klasakh. [The readiness of the teacher to work in inclusive classes]. «Hraal nauky» International scientific journal «Grail of Science». № 26. 390-394. [in Ukrainian].

Yelizarov, V. (2012) Valeolohichna kompetentnist osnova stvorennia peredumovy dlia dukhovno-moralnoho vyshchoi osvity zakladiv vdoskonalennia liudyny. [Valeological competence is the basis for creating a prerequisite for spiritual and moral higher education institutions of human improvement]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Kharkiv. Vyp. № 13. 22-226. [in Ukrainian].

Lunov, V. (2023) Neiropsykholohichni mekhanizmy psykhosomatychnykh zakhvoriuvan v umovakh viiny. [Neuropsychological mechanisms of psychosomatic diseases in conditions of war]. https://www.online.ua/neiropsixologicni-mexanizmi-psixosomaticnix-zaxvoriuvan-v-umovax-viini-870449.[in Ukrainian].

Navchalna prohrama dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Biolohiia 6-9 klasy. (2017) (prohrama zatverdzhena nakazom Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 7.06.2017. №804). [Curriculum for general educational institutions]. [in Ukrainian].

Navchalna prohrama dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Osnovy zdorovia 6-9 klasy. (2022) (nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 03 serpnia 2022 roku №698) [Curriculum for institutions of general secondary education]. [in Ukrainian].

Osadchenko, T. (2015) Vykorystannia zdoroviazberezhuvalnykh tekhnolohii yak pedahohichna umova pidhotovky maibutnoho vchytelia pochatkovoi shkoly [The use of health-saving technologies as a pedagogical condition for training future primary school teachers]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti. Poltava. 229-234. [in Ukrainian].

Ostafiichuk, Ya. (2014) Formuvannia valeolohichnykh kompetentsii u studentiv medychnykh koledzhiv u profesiі fizychnoho vykhovannia. [Formation of valeological competences among students of medical colleges in the profession of physical education]: dys. … kand. fiz. vykh. Ivano-Frankivsk. 180 [in Ukrainian].

Sukhomlynskyi, V. (1988) Sto porad vchytelevi. [One hundred tips for the teacher]. [in Ukrainian].

Zaziekina, T. M. (Ed.) (2017) Pryrodnychi nauky. Intehrovanyi kurs. 10-11 klas 9 [Natural Sciences. Integrated course]. Zatverdzheno MON Ukrainy (nakaz №1407 vid 23.10.2017r.) [in Ukrainian].

Luniachek, C. B. (2023) Formuvannia kompetentnosti pedahohichnykh pratsivnykiv shchodo roboty z osvitnimy vebsaitamy. [Formation of the pedagogical staff competence in working with educational websites]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia. No 54. S. 85-98. [in Ukrainian].




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2024.56.03

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.