ІДЕЇ ТВОРЧОГО ВИКОРИСТАННЯ ПОЛЬСЬКОГО ДОСВІДУ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ ДОРОСЛИХ У СИСТЕМІ НЕПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ

О. В. Семенченко, С. В. Хоменко

Анотація


Науково-педагогічне дослідження системи освіти дорослих у Польщі виявило, що вона відрізняється високою організаційною структурою та гнучкістю. Ретельне планування навчальних програм з урахуванням різноманітних критеріїв, таких як рівень підготовки, професійні інтереси, індивідуальні потреби та вимоги ринку праці, є основним принципом, який керує системою. Важливо відзначити впровадження двомовних програм та адаптацію освітніх курсів для осіб з особливими потребами, що дозволяє забезпечити доступність та рівність участі у навчальному процесі.

Освіта дорослих у Польщі пропонується у різних формах, включаючи денну, вечірню, заочну та дистанційну, що сприяє максимальному охопленню аудиторії. Різноманітність освітніх напрямів відповідає потребам ринку праці та індивідуальним інтересам учасників, забезпечуючи широкий спектр вибору для самореалізації.

Методи навчання в системі освіти дорослих у Польщі зорієнтовані на досягнення визначених навчальних результатів та врахування індивідуальних особливостей студентів. Використання модульного підходу та навчальних кредитів сприяє гнучкості у виборі навчального шляху, а компетентнісний підхід визначає актуальність та практичне значення набутих знань у контексті сучасних вимог ринку праці.

Результати аналізу демонструють, що імплементація польського досвіду в систему освіти дорослих в Україні має потенціал для успішної реалізації. Пропонуються конкретні стратегії, такі як: розвиток університетів третього віку, розширення курсів онлайн-навчання, активне використання інтерактивних та ігрових методів, що сприятимуть залученню дорослих до навчання та підвищенню їх мотивації. Важливим елементом є розвиток гнучких форматів навчання, що забезпечать індивідуалізацію процесу навчання та врахування різних стилів і темпів навчання.

Особлива увага приділяється розвитку механізмів самостійного навчання та неперервного саморозвитку, що сприятиме постійному розвитку учасників освітнього процесу та їх адаптації до умов ринку праці. Це передбачає створення умов для активної самоосвіти, підтримки менторства та стимулювання самовдосконалення, що є важливими компонентами сучасної освітньої парадигми

Ключові слова


освіта дорослих, система освіти, Польща, Україна, гнучкі формати навчання, онлайн-навчання, інтерактивні методи навчання, університети третього віку, неперервний саморозвиток.

Повний текст:

PDF

Посилання


Gromadzka, M. (2018). Przestrzenie i miejsca edukacji dorosłych w Polsce [Spaces and places of adult education in Poland]. Warszawa. 318. (in Polish).

Kałużny, R. (2013). Kształcenie dorosłych w dobie płynnej ponowoczesności [Adult education in the era of liquid postmodernity]. Edukacja Dorosłych. № 1 (68). 45-53. (in Polish).

Nowak-Żółty, E., Walancik, M. (2018) Innowacyjna metoda nauczania pozaformalnego osób dorosłych [Innovative method of non-formal teaching of adults]. Dąbrowa Górnicza: Wydawnictwo Naukowe Akademii WSB. 27. (in Polish).

Boiarska-Khomenko, A. V. (2017). Znachennia hamburzkoi deklaratsii osvity doroslykh dlia krain Tsentralnoi ta Skhidnoi Yevropy [The significance of the Hamburg Declaration of Adult Education for the countries of Central and Eastern Europe]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia. 42. 19–27 (in Ukrainian).

Boiarska-Khomenko, A. V. (2019). Osvita doroslykh v krainakh tsentralnoi ta Skhidnoi Yevropy: retrospektyvnyi analiz [Adult education in the countries of Central and Eastern Europe: a retrospective analysis]. Kharkiv : Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni H.S. Skovorody; «Mitra». 376. (in Ukrainian).

Boiarska-Khomenko, A. V. (2019). Osvita doroslykh u krainakh Tsentralnoi ta Skhidnoi Yevropy v pershii polovyni XX stolittia [Adult Education in the Countries of Central and Eastern Europe in the First Half of the Twentieth Century]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia. 46. 22-36. (in Ukrainian).

Vasylieva, M. P. (2021). Kharakterystyka systemy osvity doroslykh u Polshchi [Conceptual ways of science development]. Kontseptualni shliakhy rozvytku nauky. Kyiv : MTsNiD. 24-26. (in Ukrainian).

Lukianova, L. (2011). Rozvytok osvity doroslykh v Polshchi u druhii polovyni XX stolittia y na pochatku XXI [Development of adult education in Poland in the second half of the twentieth century and early twenty-first.]. (2011). URL : https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/8008/1/%D0%A0%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BE%D0%BA%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8%20%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D1%81%D0%BB%D0%B8%D1%85%20%D0%B2%20%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D1%8C%D1%89%D1%96.pdf (in Ukrainian).

Samoilenko, O. (2018). Neformalna osvita doroslykh u Polshchi [Non-formal adult education in Poland. Ukrainian Polonistics]. Ukrainska polonistyka. Pedahohichni doslidzhennia. 15. 185-193. (in Ukrainian).




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2024.56.08

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.