ГУМАНІСТИЧНІ ОСНОВИ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ ЩОДО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАВ І СВОБОД ЛЮДИНИ

А. В. Танько

Анотація


У статті доведено, що євроінтеграційний рух щодо розбудови демократичного суспільства зумовлює першочерговість вирішення питань нормативно-правового забезпечення ефективної, спрямованої на задоволення потреб громадян, прозорої, гуманістичної державної політики, яка має забезпечувати захист прав і свобод людини, її честі і гідності. Гуманізм є відкритою системою, яка постійно змінюється, охоплює і висвітлює виклики кожного історичного періоду розвитку суспільства, віддзеркалює різноманітні гуманістичні ідеї і концепції, визнає людину найбільшою цінністю. Розглянуто теоретичні засади гуманізму, висвітлено гуманістичні основи державної політики України в контексті забезпечення прав і свобод людини і громадянина, доведено важливість їх інтеграції в правову систему з метою вдосконалення правозахисної функції державної політики країни. Гуманістичні засади, покладені в основу діяльності державної політики, є показником рівня розвинутості держави і суспільства в цілому, сприяють визначенню якості існуючого законодавства (нормативно-правової бази), що має ґрунтуватися на конституційному принципі верховенства права і відбивати найвагоміші соціальні цінності. Значущість гуманістичного підходу щодо визначення сутності та розробки змісту діяльності державної політики підтверджується забезпеченням підтримки громадянського суспільства та об’єднання дій громадських організацій і владних структур держави для здійснення різноманітних заходів захисту прав і свобод людини, а саме правом на життя, гідність, свободу та особисту недоторканність. Важливими орієнтирами для розробки принципів діяльності державної політики, які ґрунтуються на гуманістичних засадах, є повага до людини, до її прав, верховенство права, створення умов для об’єднання і вияву громадської активності, відкритість і прозорість, стратегічне бачення розвитку демократичного суспільства. Гуманістичний підхід щодо забезпечення прав і свобод людини по відношенню до держави зумовлює обмеження дій держави щодо порушення прав людини, окреслює межу її особистої та соціальної свободи, підтримує суверенність особистості, забезпечує недоторканність її приватної сфери, забезпечує захист індивіда та його власних інтересів. Приділено увагу основним принципам формування державної політики у сфері захисту прав і свобод людини в Україні, що забезпечує результативність дій держави у царині правового захисту на гуманістичних засадах. 


Ключові слова


гуманізм, гуманістичний підхід, державна політика, права і свободи людини, демократичне суспільство, громадська активність, верховенство права

Повний текст:

PDF

Посилання


Ball, H. (2006). Suchasnyi humanizm ta yoho dialohichni oriientyry [Modern humanism and its dialogic guidelines]. Psykholohiia suspilstva, 3, 7 31. [in Ukrainian]

Bezpalova, O. I. (2017). Metodolohichni zasady administratyvno-pravovoho mekhanizmu realizatsii pravookhoronnoi funktsii derzhavy [Methodological principles of administrative and legal mechanism of realization of the law enforcement function of the state]. In: Development and modernization of the legal systems of Eastern Europe: experience of Poland and prospects of Ukraine : Collective monograph (pp. 57–79). Lublin : Izdevnieciba "Baltija Publishing". [in Ukrainian]

Dasho, T. Yu. (2015). Zakhyst prav i svobod liudyny ta hromadianyna na etapi formuvannia hromadianskoho suspilstva [Protect the rights and liberties of the citizens at the stage of civil society]. Visnyk Natsionalnoho universytetu " Lvivska politekhnika", 813, 108-118. [in Ukrainian]

Dzera, M. M. & Ilnytska, U. V. (2008). Normatyvno-pravove zabezpechennia realizatsii konstytutsiinykh prav i svobod liudyny y hromadianyna u konteksti demokratychnykh peretvoren [Normative-legal provision of realization of the man's and citizen's constitutional rights and freedoms in context of democratic transformations in Ukraine]. Naukovyi visnyk Lvivskoho natsionalnoho universytetu veterynarnoi medytsyny ta biotekhnolohii imeni S. Z. Gzhytskoho, 2(37), 144–153. [in Ukrainian]

Donchenko, O. I. (2020). Humanizm yak pryntsyp pravotvorchosti: teoretyko-pravovi zasady [Humanism as a principle of lawmaking: theoretical and legal principles]. In: Aristova I. V. et al. Challenges of legal science and education: an experience of EU countries and introduction in Ukraine : Collective monograph (pp. 170 189). Frankfurt (Oder) : Izdevniecība "Baltija Publishing". https://doi.org/10.30525/978-9934-26-007-0-10. [in Ukrainian]

Yeremeieva, V. M. (2015). Vykorystannia humanistychno-oriientovanoho pidkhodu u protsesi profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv [The use of humanistic-oriented approach in the in the process of professional training of future teachers]. Problemy osvity, 85, 81 85. [in Ukrainian]

Zhukov, S. M. (2011). Humanizm yak fenomen, yak svitohliadnyi pryntsyp novoi paradyhmy osvity; humanistychne vykhovannia, stanovlennia pidrostaiuchoi osobystosti [Humanism as a phenomenon, as a worldview principle of the new paradigm of education; humanistic education, the formation of a growing of the growing personality]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka, 9, 37 46. [in Ukrainian]

Kovbasiuk, Yu. V. (Ed.). (2014). Derzhavna polityka: pidruchnyk [State policy]. Kyiv: NADU.

Nyzhnyk, O. S. (2017). Administratyvno-pravovi zasady realizatsii derzhavnoi rehionalnoi polityky u sferi vyshchoi osvity v Ukraini [Administrative and legal bases of realization of the state regional policy in the field of higher education in Ukraine]. (Doctor’s thesis). Kharkiv, Ukraine. [in Ukrainian]

Nikitenko, V. O. (2005). Humanizm yak fundamentalna tendentsiia suspilnoho rozvytku: teoriia ta praktyka [Humanism as a fundamental trend of social development: theory and practice]. Humanitarnyi visnyk Zaporizkoi derzhavnoi inzhenernoi akademii, 22, 177 185. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpgvzdia_2005_22_19. [in Ukrainian]

Oliinyk, A. (2012). Pravozakhysnyi pidkhid do rozvytku derzhavnoho upravlinnia u ramkakh yevrointehratsiinoi polityky Ukrainy [Human rights approach to the development of public administration in the within the framework of Ukraine's European integration policy]. Efektyvnist derzhavnoho upravlinnia, 31, 138–144. [in Ukrainian]

Pliushch, V. O. (2008). Derzhavna polityka shchodo zakhystu prav i svobod liudyny v Ukraini [State policy on the protection of human rights and freedoms in Ukraine]. Ekonomika ta derzhava, 11, 86–89. [in Ukrainian]

Podorozhna, T. S. (2017). Pravovyi poriadok: teoretyko-metodolohichni zasady konstytutsionalizatsii [Legal order: theoretical and methodological foundations of constitutionalization]. (Candidate’s thesis). Kyiv, Ukraine. [in Ukrainian]

The Verkhovna Rada of Ukraine (1999). On the Principles of State Policy of Ukraine in the Field of Human Rights (Resolution of the Verkhovna Rada of Ukraine). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/757-14. [in Ukrainian]

Protsenko, Ye. & Sadovyi, M. (2017). Stanovlennia poniattia humanizm ta yoho proiavy u diialnosti Ihoria Tamma [Formation of concept of humanity and its manifestation in Igor Tamm's activity]. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka. Seriia: Problemy metodyky fizyko-matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity, 11(IV), 85–89. [in Ukrainian]

Slavova, N. O. (2013). Antropotsentryzm yak pryntsyp pravotvorchosti [Anthropocentrism as a Principle of Lawmaking]. Pravnychyi chasopys Donetskoho universytetu, 1, 134 142. [in Ukrainian]

Ministry of Economic Development and Trade of Ukraine (2017). Sustainable development goals: Ukraine (national report). [in Ukrainian]

Koziubra, M. (2011). Legal Thinking: Concept, Types And Levels. Law of Ukraine, 1, 22–33.




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2023.55.16

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.