АНАЛІЗ КРЕДИТНО-МОДУЛЬНОЇ СИСТЕМИ ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ (НА МАТЕРІАЛІ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ МІСТА ХАРКОВА)
Анотація
У статті розглянуто кредитно-модульну систему як складову Болонського процесу в Україні, що створює передумови для реалізації компетентнісного навчання, зокрема, і у сфері надання вищої фахової іншомовної освіти для формування іншомовної комунікативної компетентності здобувачів вищої освіти.
Досліджено поняття «Болонський процес», «академічний кредит», «кредитно-модульна система» та «освітньо-професійна програма», які є наразі ключовими позиціями термінологічного апарату вищої освіти в Україні.
Розглянуто особливості рецепції на модерному ринку праці спеціалістів з різними рівнями освіти, що створює додаткову турбулентність у галузі освіти через невідповідність розуміння освітньо-кваліфікаційних рівнів в Європі та в Україні, що пояснюється особливостями консервативної природи освітянської спільноти.
Описано особливості кредитно-модульної системи формування іншомовної комунікативної компетентності здобувачів вищої освіти міста Харкова, що навчаються за освітньо-професійною програмою, яка передбачає надання кваліфікації бакалавра філології у сфері англійської мови та літератури і перекладу включно.
З’ясовано, що основним застосовним принципом розподілу навчального навантаження є принцип надання фундаментальної та консервативної вищої освіти. За результатами аналізу освітньо-професійних програм чотирьох закладів вищої освіти міста Харкова охарактеризовано сильні та слабкі сторони такого кредитно-модульного підходу.
В якості вирішення порушеної проблеми запропоновано компенсувати нестачу фахових предметів у структурі змісту освіти через зменшення дисциплін циклу загальної підготовки та програму підвищення ефективності вищої іншомовної освіти, яка має бути сумісна з новим Стандартом освітиКлючові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Bezusiak, I. I. (2017). Rol' Bolons'koho protsesu v rozvytku vyshchoi osvity Yevropy ta Ukrainy [The role of the Bologna process in the development of higher education in Europe and Ukraine]. In Materialy XLVI naukovo-tekhnichnoi konferentsii pidrozdiliv VNTU [Proceedings of the XLVI Scientific and Technical Conference of VNTU Departments] (pp. 1–10). Vinnytsia, Ukraine: VNTU. Retrieved from https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/all-hum/all-hum2017/paper/view/1983 [in Ukrainian].
Bolońskii protses. (n. d.) [The Bologna process]. Velyka ukraïns'ka entsyklopediia [The Big Ukrainian Encyclopedia]. Retrieved September 12, 2024, from https://vue.gov.ua/Болонський_процес [in Ukrainian].
Vavreniuk, S. A. (2018). Problemy Bolons'koho protsesu dlia systemy vyshchoi shkoly Ukrainy [Problems of the Bologna process for the higher education system in Ukraine]. Investytsii: praktyka ta dosvid [Investments: Practice and Experience], (18), 59-61 [in Ukrainian].
Hlushko, O. (2023). Yevropeiska ramka osobystisnoi, sotsial'noi ta navchal'noi kliuchovoi kompetentnosti (LifeComp): kontseptual'nyi vimir [The European framework of personal, social, and educational key competencies (LifeComp): A conceptual dimension]. Ukrains'kyi pedahohichnyi zhurnal [Ukrainian Pedagogical Journal], (4), 35-45. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-4-35-45 [in Ukrainian].
Hrynevych, L. (2022). Kompetentnisnyi vimir profesiinoho standartu vchytelia Novoi ukrains'koi shkoly [Competency-based dimension of the professional standard for teachers of the New Ukrainian School]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. Psykholohiia. Pedahohika [Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy], (36[2]), 25-33. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.3616 [in Ukrainian].
Derevianko, I. V., Oliinyk, O. V., & Bevz, N. V. (2023). Orhanizatsiia spilnoi navchalnoi diialnosti studentiv u protsesi vyvchennia inozemnoi movy. [Organisation of joint learning activities of students in the process of learning a foreign language]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia. [Theory and methods of teaching and upbringing]. (54), 40-50 DOI: 10.34142/23128046.2023.54.04 [in Ukrainian].
Diachenko, A. (2018). Perevahy i nedoliky Bolons'koho protsesu dlia studentiv Ukrainy [Advantages and disadvantages of the Bologna process for students in Ukraine]. Vyshcha osvita Ukrainy u konteksti intehratsii do yevropeiskoho osvitynoho prostoru [Higher Education in Ukraine in the Context of Integration into the European Educational Space], (79 [I]), 19-27. Retrieved September 12, 2024, from https://osvita.eeipsy.org/index.php/eeip/article/view/256 [in Ukrainian].
Yehorova, V. V., & Holubieva, M. O. (2007). Bolons'kyi protses: istoriia pytannia ta problemy realizatsii [The Bologna process: History and problems of implementation]. Naukovі zapysky NaUKMA [Scientific Notes of NaUKMA], 71, 37-43 [in Ukrainian].
Kotliarova, O. O. (2011). Vykorystannia reitynhovoho otsiniuvannia studentiv za umov kredytno-modul'noi systemy navchannia [Using rating-based assessment of students in a credit-module learning system]. Naukovyi visnyk Donbasu [Scientific Bulletin of Donbas], (2). Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2011_2_18 [in Ukrainian].
Kravtsova, N. (2014). Kompetentnisnyi vimir profesiinoi diial'nosti vykladacha inozemnoi movy [Competency-based dimension of the professional activity of a foreign language teacher]. Naukovi zapysky Natsional'noho universytetu "Ostroz'ka akademiia" Seriia: Filolohichna [Scientific Notes of the National University of Ostroh Academy. Series: Philological Sciences], 49, 281-284 [in Ukrainian].
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2019). Standart vyshchoi osvity Ukrainy [Higher education standard of Ukraine]. Kyiv: Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy [in Ukrainian].
Natsional'nyi Erasmuz+ ofis Ukrainy. (2020). Bolons'kyi protses v Ukraini 2005-2020: dosiahnennia, vyzovy ta perspektyvy [The Bologna process in Ukraine 2005-2020: Achievements, challenges, and prospects]. Kyiv: Instytut vyshchoi osvity NAN Ukrainy. Retrieved from https://erasmusplus.org.ua/wpcontent/uploads/2022/03/BolognaStudy_Ukraine2005_2020_NEO_ukr.pdf [in Ukrainian].
Permiakov, A. A., Hryhorenko, L. V., & Zelenkova, N. I. (2007). Vyshcha osvita Ukrainy i Bolons'kyi protses [Higher education in Ukraine and the Bologna process]. In V. K. Buriak (Ed.), Pedahohika vyshchoi ta serednoi shkoly: zb. nauk. prats [Pedagogy of Higher and Secondary School: Collection of Scientific Works] (pp. 234-240). Kryvyi Rih: KriVDU [in Ukrainian].
Radomska, L. A., & Stadnii, A. S. (2010). Ukraïns'ka systema vyshchoi osvity: perevahy i nedoliky Bolons'koho protsesu [The Ukrainian higher education system: Advantages and disadvantages of the Bologna process]. In Humanyzm ta osvita: zbіrnyk materialiv X mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii [Humanism and Education: Collection of Materials of the X International Scientific and Practical Conference] (pp. 474-476). Vinnytsia: Universum-Vinnytsia [in Ukrainian].
Rashkevych, Y. M. (2018). Bolons'kyi protses: istoriia, stan ta perspektyvy [The Bologna process: History, status, and prospects]. Osvitnia analityka Ukrainy [Educational Analytics of Ukraine], (3), 5–16. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/educanalukr_2018_3_2 [in Ukrainian].
Sydorenko, V. (2009). Kredytno-modul'na systema pidvyshchennia kvalifikatsiiak innovatsiinyi shliakh dlia zabezpechennia yakisnoi neperervnoi osvity vchytelia ukrains'koi movy ta literatury [Credit-module system for improving qualification as an innovative path to ensuring quality continuous education for Ukrainian language and literature teachers]. In Innovatsiini protsesy u profesiynій pidgotovtsi pedahohichnykh pratsivnykiv ta pidvyshchennia yikh kvalifikatsii [Innovative Processes in Professional Training of Educational Workers and Enhancing Their Qualification] (pp. 311–323). Donetsk: Kashtan [in Ukrainian].
Shkola, V. Y., & Shevchenko, O. Y. (2010). Perevahy ta nedoliky bolons'koho protsesu [Advantages and disadvantages of the Bologna process]. In Suchasni problemy vyshchoi osvity Ukrainy v konteksti intehratsii do yevropeiskoho osvitynoho prostoru [Contemporary Issues in Higher Education in Ukraine in the Context of Integration into the European Educational Space] (pp. 131-133). Sumy: SumDU [in Ukrainian].
Navchalʹno-naukovyy instytut Sotsialʹno-humanitarnykh tekhnolohiy Natsionalʹnoho tekhnichnoho universytetu "Kharkivskyy politekhnichnyy instytut". Osvitno-profesiynaya programma "Hermanʹski movy ta literatury (pereklad vkluchno), persha – anhlijska". Pershyy (bakalavrsʹkyy rivenʹ) [Educational and Research Institute of Social and Humanitarian Technologies of the National Technical University ‘Kharkiv Polytechnic Institute’. Educational and professional programme ‘Germanic Languages and Literatures (translation inclusive), first major – English’. First (bachelor's) degree]. Retrieved from https://blogs.kpi.kharkov.ua/v2/quality/wpcontent/uploads/sites/25/2023/07/OP_035_bakalvr_2023.pdf [in Ukrainian].
Fakulʹtet inozemnykh mov Kharkivskoho natsionalʹnoho universytetu imeni V.N. Karazina. Osvitno-profesiynaya programma "Anhlijska mova ta literaturа i pereklad ta druha inozemna mova" [School of Foreign Languages of V.N. Karazin Kharkiv National University. Educational and professional programme ‘English Language and Literature and Translation and Second Foreign Language’. First (bachelor's) degree]. Retrieved from https://drive.google.com/drive/folders/1I1ZJiydpTe1bcYilhOHS2RYTKzjzUMUb [in Ukrainian].
Fakulʹtet "Referent-perekladach" Kharkivskoho humanitarnoho universytetu "Narodna ukrayinska akademiya". (2023). Osvitno-profesiynaya programma "Anhlijska mova ta druha inozemna mova (pereklad vkluchno)" [Faculty of Reference and Translation of the Kharkiv Humanities University ‘People's Ukrainian Academy’. Educational and professional programme ‘English and a second foreign language (translation inclusive)’. First (bachelor's) degree]. Retrieved from https://nua.kharkov.ua/wp-content/uploads/2023/01/opp_rp_bakalavr.pdf [in Ukrainian].
Fakulʹtet inozemnoyi filolohiyi Kharkivskoho natsionalʹnoho pedahohichnoho universytetu imeni H.S. Skovorody. (2022). Osvitno-profesiynaya programma "Anhlijska mova i literatury i pereklad" [Faculty of Foreign Philology of H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. Educational and professional programme ‘English Language and Literature and Translation’. First (bachelor's) degree]. Retrieved from http://smc.hnpu.edu.ua/files/Osv%D1%96tn%D1%96_programi/Osvitni_programu_bakalavr/2022_rik/035_angl_mova_pereklad.pdf [in Ukrainian].
DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2024.57.04
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.