ВЧИТЕЛЬ, ЯК СУБʼЄКТ ОЦІНЮВАННЯ ЗДОБУВАЧІВ БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ВІДПОВІДНО ДО ДЕРЖАВНОГО СТАНДАРТУ

В. E. Лунячек

Анотація


У роботі висвітлено матеріали дослідження проведеного у вересні-жовтні 2024 р. серед вчителів закладів загальної середньої освіти м. Харкова. Дослідження стосувалося актуальної теми – впровадження в освітній процес наказу МОНУ № 1093 від 02.08.2024 року «Про затвердження рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання». У процесі дослідження було опитано 508 вчителів м. Харкова, що склало репрезентативну вибірку. В результаті дослідження було доведено, що частина вчителів (31,1 %) вважає, що введення  в дію цього наказу є не на часі у зв’язку з тим, що через воєнний стан в Україні значна частина освітнього процесу відбувається в дистанційному режимі, що ускладнює впровадження запропонованих цим документом нововведень. Ще 39,6% вчителів частково погодилися з цим, наголошуючи, що учасники освітнього процесу знаходяться не в рівних умовах.  Одним із результатів дослідження є також констатація факту збільшення навантаження на вчителя ЗЗСО без збільшення його фінансової мотивації. Це було вказано в численних коментарях до проведеного опитування. Значна частина респондентів акцентує увагу на необхідності подальшої розробки  науково-методологічного забезпечення для ефективного впровадження нових оцінювальних процедур. Вони наголошують на необхідності створення чітких, зрозумілих вчителю алгоритмів їхньої діяльності, уточнення цих алгоритмів за окремими предметами. У роботі проаналізовано перелік провайдерів у сфері підвищення кваліфікації, які в умовах диверсифікації надають послуги, котрі дозволяють учителю удосконалити свою компетентність у сфері оцінювання навчальних досягнень учнів. Зокрема, було з’ясовано що тільки 54,1 %  таких послуг надається інститутом післядипломної педагогічної освіти Харківського регіону. Дослідження показало необхідність зміни ментальності значної частини вчителів щодо введення оновлених процедур оцінювання навчальних досягнень учнів. У роботі зроблено також висновок щодо недостатньої орієнтованості науково-комунікативних заходів із питань оцінювання навчальних досягнень учнів безпосередньо на вчителя. Вчитель епізодично стає суб’єктом цього процесу, що достатньо часто виводить його за межі обговорення проблеми

Ключові слова


диверсифікація освітніх послуг, заклад загальної середньої освіти, оцінювання навчальних досягнень, підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, система оцінювання, якість освіти

Повний текст:

PDF

Посилання


Avramenko, N. & Kovalenko, L. (2022). Zastosuvannia praktychnykh aspektiv finskoho dosvidu otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen uchniv u Novii Ukrainskii shkoli. []. Acta Paedagogica Volynienses, 2(1), S. 3-9. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.1 [in Ukrainian].

Buzhynetska, K. (2021). Osnovni kryterii otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen uchniv z kohnityvnymy porushenniamy v umovakh kompetentnisnoho pidkhodu. []. Osoblyva dytyna: navchannia i vykhovannia, 103(3), S. 56-66. https://doi.org/10.33189/ectu.v103i3.80 [in Ukrainian].

Horoshkin, I. (2024). Do problemy otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen uchniv himnazii u kompetentnisnomu vymiri. []. Problemy suchasnoho pidruchnyka, (32), S. 66-82. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-66-82 [in Ukrainian].

Luniachek, V. E. (2024). Zminy v ideolohii otsiniuvannia ochyma vchyteliv. []. International scientific-practical conference “Science, education, technology and society: problems and prospects”: conference proceedings (Tampere, Finland, October 4, 2024). Tampere, Finland: Scholarly Publisher ICSSH, S. 17˗19. Ofitsiinyi sait: http://www.economics.in.ua [in Ukrainian].

Luniachek, V. E. & Ihnatenko, L. Yu. (2024). Otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen uchniv u zakladakh zahalnoi serednoi osvity SShA i Kanady. []. Nova pedahohichna dumka: naukovo-metodychnyi zhurnal. Rivne: ROIPPO. №1 (117), S. 3-11. [in Ukrainian].

Luniachek, V. E. & Ihnatenko, L. Yu. (2024). Otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen uchniv u zakladakh zahalnoi serednoi osvity Velykoi Brytanii i Avstralii. []. Nova pedahohichna dumka: naukovo-metodychnyi zhurnal. Rivne: ROIPPO. № 2 (118), S. 3-10. [in Ukrainian].

Lunbachek, V. E. (Ed.). (2024). Pedahohika vyshchoi shkoly. Osnovy naukovykh doslidzhen []: navchalnyi posibnyk. Kh. : Kharkivskyi natsionalnyi universytet imeni V. N. Karazina. 344 s. [in Ukrainian].

Luniachek, C. B. (2023). Formuvannia kompetentnosti pedahohichnykh pratsivnykiv shchodo roboty z osvitnimy vebsaitamy. [Formation of the pedagogical staff competence in working with educational websites]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia. № 54. S. 85-98. [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia rekomendatsii shchodo otsiniuvannia rezultativ navchannia. Nakaz MON Ukrainy №1093 [On approval of recommendations for assessing learning outcomes]. (02.08.2024). URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-rekomendatsii-shchodo-otsiniuvannia-rezultativ-navchannia [in Ukrainian].

Professional Development (n. d.). URL: https://www.profdevelopment.com.ua/

Holovko, S., Zhuk, Y. & Naumenko, S. (2023). “The peculiarities of organizing the assessment of students’ distance learning outcomes under martial law”, ITLT, vol. 97, no. 5, pp. 35-54, doi: 10.33407/itlt.v97i5.5388.




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2024.57.09

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.