КНИГА ЄККЛЕЗІЯСТА ЯК ВАРІАТИВНИЙ ІНСТРУМЕНТ ПРОФІЛАКТИКИ СУЇЦИДУ В ПІДЛІТКОВИЙ ПЕРІОД
Анотація
Війна, кризові процеси у суспільно-політичному житті України та економіці негативно вплинули на збільшення кількості самогубств. Постійно високим відсотком серед них залишаються молоді люди. Перше місце серед причин посідає екзистенціальний вакуум, втрата сенсу життя. Виявлений порядок негативу потребує корекції існуючих ефективних систем профілактичної роботи з підлітками. Понад п’яти тисячоліть світові освітні і виховні системи користувалися інструментом культурної складової як такої, що надає особистісні приклади історичних позитивних персон й пропонує цілісні картини екзистенціальних сенсів. Так, однією з фундаментальних антисуїцидальних письмових пам’яток залишається книга східної етично-філософської поезії «Єкклезіяст», сутність якої полягала в пошуках сенсу соціально-продуктивного життя.
Книга Єклезіяста виникла в період потрясінь та фундаментальних соціальних, індивідуальних, психологічних та геополітичних змін. Найпізніша з доведених дат написання книги – час напередодні початку нашої ери. Він ознаменувався максимальним філософським осмисленням особистого та соціального буття і перших спроб досвідченого огляду того, що знаходиться за межами осмислення – філософи залишали цей світ з «дослідницькою» метою суїцидальним шляхом. Автор книги Єкклезіяста запропонував свій альтернативний шлях без передчасного фатального результату. Не дарма деякі сучасні дослідники називали його книгу «посібником із суїциду». Завдяки зазначеній праці було виховано та реабілітовано тисячі поколінь.
Взагалі, ідея дослідження самогубства як педагогічного та філософського феномену не нова. Проблемою суїцидальної поведінки займалися провідні зарубіжні та вітчизняні дослідники, які розглядали самогубство з різних позицій (біологічної, психологічної, соціально-педагогічної, філософсько-екзистенційної): Сенека, М. Монтень, І. Кант, Е. Дюркгейм, З. Фрейд, В. Франкл, А. Ленгле, Я. Гілінський, Т. Вашека та інші.
Метою статті є обґрунтування можливості та необхідності використання культурної спадщини давньосхідних джерел етично-філософської літератури для соціально-педагогічної профілактики суїцидальної поведінки учнів основної школи та позашкільних закладівКлючові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Frenki, Dzhon R. (Ed.). (2009). Bibliini komentari ottsiv Tserkvy y inshykh avtoriv I-VIII st. [Biblical commentaries of the Church fathers and other authors of the 1st-8th centuries.]. (Vol. 4). Ternopil: Hermenevtyka [in Ukrainian].
Turkoniak, R. (n. d.) (Trans.). Bibliia [Bible]. Retrieved from: https://www.bible.com/uk/bible/1755/ECC [in Ukrainian].
Vasheka, T. V. (2006). Psykholohichni chynnyky suitsydalnykh ideatsii ta profilaktyka samohubstv u pidlitkovomu vitsi [Psychological factors of suicidal ideation and suicide prevention in adolescence]. (PhD diss.). Kyiv. Retrieved from: http://www.disslib.org/psykholohichni-chynnyky-suyitsydalnyyi-ideatsiy-ta-profilaktyka-samohubstv-u.html [in Ukrainian].
Vovkanych, M. D. Sotsialno-pedahohichna dopomoha pidlitkam iz suitsydalnoiu povedinkoiu [Social and pedagogical assistance to teenagers with suicidal behavior]. Retrieved from: https://vipsoft.blob.core.windows.net/contest/a2235d3e8afcba51ad8b47b779a3337d.pdf [in Ukrainian].
Yermakova, N. (2023). Proiavy suitsydalnykh tendentsiy̆ u pidlitkovomu vitsi [Manifestations of suicidal tendencies in adolescence]. Sumskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet im. A. S. Makarenka. DOI https://doi.org/10.35619/praprv.v1i20.325 [in Ukrainian].
Kant, I. (2000). Lektsii z etyky [Lectures on ethics]. Kyiv: Knyzhkova maisternia [in Ukrainian].
Korolov, D. K. (2000). Pozytyvne emotsiy̆nootsinochne stavlennia do zhyttia yak umova proiavu zdibnostei indyvida [A positive emotional evaluative attitude to life as a condition for the manifestation of an individual's abilities]. Visnyk Kyivskoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Sotsiolohiia. Psykholohiia. Pedahohika [Bulletin of Taras Shevchenko Kyiv University. Sociology. Psychology. Pedagogy], 8, 38-41 [in Ukrainian].
Monitorynh vypadkiv suitsydiv sered ditei (n. d.). [Monitoring of suicide cases among children]. Retrieved from: https://www.ombudsman.gov.ua/news_details/monitoring-vipadkiv-suyicidiv-sered-ditej [in Ukrainian].
Monten, M. (2012). Proby [Samples]. Kyiv: Folio [in Ukrainian].
Necherda, V. B., & Kyrychenko, V. I. (2019). Pidlitky urazlyvykh katehorii: typolohiia i osoblyvosti vykhovannia v umovakh zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Adolescents of vulnerable categories: typology and peculiarities of upbringing in general secondary education institutions]. Kropyvnytskyi: Imeks-LTD [in Ukrainian].
Paskal, B. (2009). Dumky [Thoughts]. Kyiv: Dukh i Litera [in Ukrainian].
Rybalka, V. (2009). Psykholohichna profilaktyka suïtsydalnykh tendentsii problemnoï osobystosti [Psychological prevention of suicidal tendencies of a problematic personality]. Kyiv: Shkilnyi svit [in Ukrainian].
Roman, K. (2017). Pity z zhyttia: v Ukraini zrostaie kilkist dytiachykh samohubstv [Ending life: the number of child suicides is increasing in Ukraine]. RBK «Ukraïna». Retrieved from https://daily.rbc.ua/ukr/show/ukraine-rastet-chislo-detskih-samoubiystv-1505233130.html [in Ukrainian].
Sakharova, K. O. (2021). Metodolohiia suitsydalnoi preventsii sered uchnivskoi molodi [Methodology of suicide prevention among students]. Dniprovskyi naukovyi chasopys publichnoho upravlinnia, psykholohii, prava [Dnipro scientific journal of public administration, psychology, law], 1. DOI: https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2021.1.15[in Ukrainian].
Tymoshenko, K. Yu. (2015). Sotsialno-pedahohichna profilaktyka suitsydalnoi povedinky uchniv osnovnoi shkoly yak naukova problema [Socio-pedagogical prevention of suicidal behavior of elementary school students as a scientific problem]. Kyivskyi universytet imeni Borysa Hrinchenka. Naukovi zdobutky studentiv fakultetu psykholohii, sotsialnoi roboty ta spetsialnoi osvity [Kyiv University named after Borys Grinchenko. Scientific achievements of students of the faculty of psychology, social work and special education], 2. Retrieved from: https://studscientist.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/14 [in Ukrainian].
Fazan, V., & Tereshchuk, O. (2020). Formuvannia moralno-dukhovnykh tsinnostei v systemi suchasnoho vykhovannia na prykladi pastyrskoho sluzhinnia [The formation of moral and spiritual values in the system of modern education based on the example of pastoral service]. Pedahohichni nauky [Pedagogical sciences], 75/76, 70-74. DOI: https://doi.org/10.33989/2524-2474.2020.75-76.226360 [in Ukrainian].
Fast, H. (2009). Tlumachennia na knyhu Ekkleziiast [Interpretation of the book of Ecclesiastes]. Kyiv [in Ukrainian].
Frankl, V. (2020). Liudyna v poshukakh spravzhnoho sensu [Man in search of true meaning]. Kyiv: Kl-KSD [in Ukrainian].
Yakymenko, V. M. (2023). Problemy navchannia ditei mihrantiv u krainakh Zakhidnoi Yevropy. [Issues in the education of migrant children in Western European countries]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia. № 55. S. 147-161. [in Ukrainian].
Daniel, C. Fredericks. (1988). Qoheleth’s language: Re-evaluating its Nature and Date. Ancient Near Eastern Texts and Studies (Vol. 3). Lewiston; Queenston.
Freud, S. (1999). Standard Edition of the Complete Psychological Works. London: Hogarth Press.
Hubbard, D. A. (1976). Beyond Futility: Message of Hope from the Book of Ecclesiastes. Grand Rapids.
Kidner, D. (1976). A Time to Mourn and a Time to Dance: The Message of eclesiastes. Downers Grove, IL: InterVarsity.
Längle, Alfried, & Sinnvoll, Leben. (2002). Logotherapie als Lebenshilfe. Freiburg-Basel-Wien: Herder.
Wright, A. G. (1968). The Riddle of the Sphinx. The Structure jf the Book of Qphelet, 30, 313-334.
Zaremba, M. P. (2015). Agresja i przemoc w szkole. Przegląd wybranych egzemplifikacji działań (nie) profilaktycznych podejmowanych przez nauczycieli oraz uczniow – kilka uwag praktycznych. In Profilaktyka zagrożeń dzieci i młodzieży: Redakcja Sławomir Cudak (pp. 175-188). Łodź, Warszawa: Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk.
DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2024.57.11
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.