ОСНОВНІ ІДЕЇ, ЗАВДАННЯ І ПІДХОДИ ДО РЕАЛІЗАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ПІДТРИМКИ ДІТЕЙ, ЩО ПРОЖИВАЮТЬ НА ДЕОКУПОВАНИХ ТЕРИТОРІЯХ
Анотація
Сучасні суспільно-політичні реалії в Україні зумовлюють необхідність педагогічної підтримки дітей, які проживають на деокупованих територіях. Адже вони стикаються зі значними освітніми втратами, психологічними травмами та ідеологічним впливом країни-агресора. У статті обґрунтовано основні ідеї, завдання та підходи до організації педагогічної підтримки, спрямованої на реабілітацію, соціальну інтеграцію та компенсацію освітніх втрат таких дітей.
Автор статті на основі емпіричного дослідження, проведеного у деокупованих районах Харківщини у 2022-2023 роках, виявила основні проблеми, зокрема відсутність стабільного освітнього середовища, тривалий розрив у навчанні, низький рівень мотивації до освіти та психологічні труднощі. Здійснене моніторингове дослідження, що включало опитування 582 респондентів (дітей та їхніх батьків), дозволило встановити, що діти часто переживають тривогу, страх і втрату зв’язку з національною ідентичністю.
У статті запропоновано чотири ключові ідеї педагогічної підтримки: реабілітація через освіту, компенсація освітніх втрат, формування національної ідентичності та педагогічне просвітництво для батьків і вчителів. Визначено завдання, серед яких: розроблення адаптованих індивідуальних освітніх програм, створення безпечного освітнього середовища, застосування інтерактивних методів навчання, а також впровадження елементів національно-культурного виховання для відновлення зв’язку дітей з національними традиціями, історією та мовою.
Результати дослідження підтверджують важливість комплексного підходу, який включає взаємодію педагогів, психологів і соціальних працівників. Це дозволяє створити підтримуюче середовище, що сприяє подоланню наслідків окупації, інтеграції дітей у мирне життя, формуванню позитивного світогляду та мотивації до навчання.
Запропоновані практичні рекомендації для освітян сприятимуть удосконаленню процесу педагогічного супроводу дітей на деокупованих територіях, забезпечуючи їхню адаптацію, освітню і психологічну реабілітацію.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Alokhin, M.M. (2023). Osvitnia instytutsiia yak sub`iekt sotsialnoi roboty u hromadi iz osobamy, yaki postrazhdaly vnaslidok viiny [The educational institution as a subject of social work among the community with individuals who suffered as a result of the war.]. Sotsialna robota v hromadi: suchasni vyklyky ta perspektyvy rozvytku: Materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Dnipro, DNU imeni Olesia Honchara. 156-159
Boiarska-Khomenko, A. V., Denysenko, A.O. (2023). Sotsialno-pedahohichna pidtrymka ditei u voiennyi period [Social and pedagogical support for children during the war period]. Psykholoho-pedahohichni problemy vyshchoi i serednoi osvity v umovakh suchasnykh vyklykiv: teoriia i praktyka : materialy VII Mizhnar. nauk.-prakt. konf. Kharkiv : KhNPU im. H. S. Skovorody. 1056–1058.
Boiarska-Khomenko, A.V. (2020). Osvita doroslykh yak kliuch do sotsialnoi intehratsii vnutrishno peremishchenykh osib ta bizhentsiv [Education of adults as a key to social integration of internal displacement of people and refugees]. Osvita doroslykh: svitovi tendentsii, ukrainski realii ta perspektyvy : monohrafiia. Kharkiv. 511-516.
Boichuk, Yu.D., Boiarska-Khomenko, A.V. (2024). Hromadianska osvita yak resurs dlia sotsialnoi adaptatsii vnutrishno peremishchenykh osib v umovakh voiennoho stanu [Community lighting as a resource for social adaptation of internal movements of individuals in the minds of the military camp]. Osvita doroslykh: svitovi tendentsii, ukrainski realii ta perspektyvy: zbirnyk materialiv III Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Kharkiv. 169-173
Fazan, V.V., Boiarska-Khomenko, A.V., Kuznetsova, O.A., Shtefan, L.A. (2022). Peredumovy stanovlennia psykholoho-pedahohichnykh sluzhb dlia ditei v Ukraini [Rethink the development of psychological and pedagogical services for children in Ukraine]. Pedahohichni nauky. Naukovyi zhurnal. 79. 111-116.
Mainaiev, F. Ya., Rybalko, L. S. (2024). Formuvannia sotsialno-emotsiinykh navychok uchnivstva dlia zabezpechennia yoho sotsialnoi zghurtovanosti ta spryiannia zberezhennia mentalnoho zdorovia [Formation of social-emotional learning skills to ensure social stability and preserve mental health]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia. 56. 97-115. DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2024.56.07
Spirina, T.P., Dulia, A.V. (2024). Dity uchasnykiv boiovykh dii yak obiekt sotsialno-pedahohichnoi roboty [Children of participants in combat operations as an object of social and pedagogical work]. Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka. Seriia sotsialno-pedahohichna. Kamianets-Podilskyi : Vydavets Kovalchuk O.V. 213 – 217
Yakymenko, V. M. (2024). Osoblyvosti navchannia ditei mihrantiv u Frantsii [Features of the education of children of migrants in France]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia. 56. 171-184. DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2024.56.12
DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2024.57.12
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.