ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОСВІТНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВЧИТЕЛЕМ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

Хун Женьлун

Анотація


Актуальність теми зумовлена сучасними підвищеними вимогами до вчителів, зокрема музичного мистецтва, потребою у формуванні широкого світогляду учасників освітнього процесу, розвитку їхніх творчих здібностей, долученні до сфери мистецтва тощо.

Мета статті – розкрити мету, зміст, форми, методи і засоби просвітницької діяльності вчителя музичного мистецтва.

Просвітницька діяльність учителя музичного мистецтва спрямовується на поширення знань про культуру, музичне мистецтво, естетичне виховання учасників освітнього процесу засобами музики, підвищення культурного рівня населення. Зміст просвітницької діяльності вчителя музичного мистецтва охоплює низку музичних, загальнохудожніх, суспільних, психолого-педагогічних знань, а також спеціальних знань з методики здійснення просвітницького впливу. Установлено, що форми організації просвітницької діяльності вчителя музичного мистецтва мають інтелектуальний і творчий характер. До них відносяться: концертно-лекційні форми (лекція-концерт, тематичний концерт, лекторії, бесіда); креативні форми (музичні вечори, музичні проєкти, брейн-ринг, інтерпретація музичного твору); наочні форми (виставки, конференції, фестивалі); музично-ігрові форми (вікторини, музичні ігри, ігри-драматизації, хороводи, змагання, дитячі музичні казки, вистави, хореографічні мініатюри, музично-літературні композиції); пізнавальні форми (гуртки, творчі об’єднання, участь у вокальних та інструментальних ансамблях). Методи просвітницької діяльності включають: наочні методи (ілюстрація і демонстрація навчального матеріалу), бінарний метод (демонстрація та парне порівняння музичних творів), ігрові методи (ігри, змагання), методи художньо-педагогічного спілкування (лекція, роз’яснення, бесіда, спостереження, навіювання), методи імітації (інсценізація й художні ілюстрації музичних творів), методи музичної терапії (інтеграція до освітнього процесу різноманітних видів мистецтва, створення малюнків, розповідей, віршів, виконання простих пластичних рухів). Засоби просвітницької діяльності вчителя музичного мистецтва включають: мовні засоби, логіко-композиційні засоби активізації уваги учасників освітнього процесу; психолого-педагогічні засоби, засоби  музичної виразності тощо.


Ключові слова


просвітницька діяльність, учитель музичного мистецтва, мета, зміст, форми організації навчання, методи навчання, засоби

Повний текст:

PDF

Посилання


Bondarenko, U. O. (2020). Pidhotovka maibutnoho pedahoha-muzykanta do muzychno-prosvitnytskoi diialnosti [Preparation of a future teacher-musician for musical and educational activities]. MA thesis. Kherson: Kherson State University. Retrieved from : https://ekhsuir.kspu.edu/bitstream/handle/123456789/12602/Bondarenko_fkm_2021.pdf?sequence=1&isAllowed=y (in Ukrainian).

Du, Liang. (2016). Muzychno-prosvitnytska diialnist yak skladova pozanavchalnoi vykhovnoi roboty iz studentamy universytetu [Musically-elucidative activity as constituent of extracurricular educator work with students of university]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 11. Sotsialna robota. Sotsialna pedahohika, 22, 47-53. Retrieved from : http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/11579/1/Du%20Liang.pdf (in Ukrainian).

Kozhevnikova, L. V. (2019). Muzychno-prosvitnytska diialnist u strukturi profesiinoi kompetentnosti vchytelia muzychnoho mystetstva [Musical and educational activities in the structure of professional competence of a teacher of musical art]. Humanitarium, 44(2), 172-179 (in Ukrainian).

Kozhevnikova, L. V. (2003). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv i muzyky do muzychno-prosvitnytskoi diialnosti [The Preparation of the Future Primary School Teachers to the Music-Educational Activity]. Extended abstract of PhD thesis. Kyiv: National Mikhailo Dragomanov Pedagogical University (in Ukrainian)

Kuznetsova, O. A. (2013). Prosvitnytska diialnist vchytelia muzychnoho mystetstva [Educational activity of a teacher of musical art]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 14: Teoriia i metodyka mystetskoi osvity, 15, 164-168. Retrieved from : http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/9716/Kuznetsova.pdf?sequence=1&isAllowed=y (in Ukrainian).

Kuznetsova, O. A. (2020). Teoriia ta praktyka metodychnoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv muzychnoho mystetstva do prosvitnytskoi roboty zi shkoliaramy [Theory and practice of future musical art teachers’ methodological preparation for educational work with schoolchildren]. Extended abstract of PhD thesis. Sumy: Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko (in Ukrainian).

Marushchak, Ye. M. (2023). Orhanizatsiia osvitnoi diialnosti chlenamy Kharkivskoho tovarystva poshyrennia v narodi hramotnosti. [Organization of educational activities by members of Kharkiv Society for Dissemination of Literacy among People (1869-1920)]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia. 55. 176-194. (in Ukrainian).

Rudnytska, O. P. (1993). Muzychno-prosvitnytska diialnist maibutnoho vchytelia [Musical and educational activities of the future teacher]. Kyiv : KDPI (in Ukrainian).

Samokhina, N. M. (2012). Novyi pohliad na problemu hotovnosti maibutnikh uchyteliv muzyky do muzychno-prosvitytelskoi diialnosti [A new look at the problem of future music teachers’ readiness for musical and educational activities]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problem, 33, 476-480. Retrieved from : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sitimn_2012_33_94 (in Ukrainian).




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2024.57.14

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.