«ПІТЕР І ВЕНДІ», «ЧЕРВОНА ШАПОЧКА» ТА «ДОН КІХОТ» ЯК ТЕМИ ДЛЯ СЕМІНАРІВ ІЗ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

В. В. Баняс

Анотація


Запропонована стаття містить синопсиси трьох семінарів для студентів вишів, які вивчають зарубіжну літературу. За їхньою допомогою можна, крім іншого, навчити здобувачів освіти критично ставитися до наперед заданих уявлень про знамениті літературні твори.

Тема першого семінару – роман для дітей «Пітер і Венді» шотландського автора Джеймса Метью Баррі. Це одна з найпопулярніших книжок для дітей усього світу за останнє століття. Втім, на семінарі пропонується поглянути на неї з іншого боку, акцентуючи насамперед на її «недитячості», на очевидній присутності в ній прихованих мотивів та смислових пластів, а також на явній прив’язаності твору до непростих історично-суспільних реалій Великої Британії другої половини XIX – початку XX століття.

У другому семінарі розглянуто твір, відомий усім із дитинства: мова про казку «Червона шапочка». На базі двох основних версій – француза Шарля Перро та німців братів Грімм – показано, що уважне прочитання казки в дорослому віці розкриває її в зовсім неочікуваному, порівняно з дитячим сприйняттям, світлі.

Третій семінар присвячено роману «Дон Кіхот» письменника епохи бароко Мігеля де Сервантеса Сааведри. Точніше, розглядається лиш один розділ книжки – восьмий, який містить чи не найвідоміший його епізод – напад головного героя на вітряні млини. Студентам запропоновано зосередити увагу на тому, що як у книгах різних авторів, так і в міфології багатьох народів світу млини (і вітряні, зокрема) асоціюються з місцями «нечистої сили», й це логічно пов’язати з книжкою іспанського письменника.

Ці три семінари можуть бути використані викладачами різних ЗВО, які ведуть предмет «Зарубіжна література». Окрім того, запропоновані синопсиси придатні для застосування при викладанні деяких інших дисциплін, (наприклад, культурології або педагогіки).

Необхідно також звернути увагу на те, що будь-який мистецький витвір має необмежений простір для сприйняття. Звісно, в усьому варто дотримуватися міри, однак, кожна інтерпретація, яка побудована на аргументах, має право на існування. Дуже сподіваємось, що запропоноване нами бачення цілком переконливе, хоча і неоднозначне.


Ключові слова


семінар, література, книга, письменник, «дитячі ферми», казка, сім’я, мораль, мотив, вітряк, інтерпретація.

Повний текст:

PDF

Посилання


Peter Pan Full Movie. 2013. URL: https://www.youtube.com/watch?v=m03xb2p07cw (дата звернення: 21.01.2025).

Amelia Dyer. Murder Maps S05E06. True Crime. 2023. URL: https://www.youtube.com/watch?v=k60BRjl2x20 (дата звернення: 21.01.2025).

Gardner Martin. Little Red Riding Hood. Notes of a fringe-watcher. 2000. P. 14-16. URL: https://cdn.centerforinquiry.org/wp-content/uploads/sites/29/2000/09/22164849/p14.pdf (дата звернення: 21.01.2025).

Дерев’янко І. В., Олійник О. В., Бевз Н. В. Організація спільної навчальної діяльності студентів у процесі вивчення іноземної мови. Теорія та методика навчання та виховання. 2023. № 54. С. 40-50.

Пройслер Отфрід. Водяничок (пер. українською Василюк В.). 1983. URL: https://xn--80aaukc.xn--j1amh/vodjanichok.html#google_vignette (дата звернення: 20.01.2025).

Як Козаки На Весіллі Гуляли. 1984. URL: https://www.youtube.com/watch?v=Fh58HBxXw8w&list=PLCXhUp6tnTYuQ_UDUoTp5_tc6E29R6MMa&index=7 (дата звернення: 12.01.2025).

Nar Bone Mill Circular Walk, Norfolk. 2021. URL: https://www.youtube.com/watch?v=EG0xEL04TVk (дата звернення: 11.01.2025).

Narborough Bone Mill. 2025. URL: https://bonemill.org.uk/ (дата звернення: 22.01.2025).

References:

Peter Pan Full Movie. (2013). URL: https://www.youtube.com/watch?v=m03xb2p07cw (date of access: 21.01.2025).

Amelia Dyer. (2023). Murder Maps S05E06. True Crime. URL: https://www.youtube.com/watch?v=k60BRjl2x20 (date of access: 21.01.2025).

Gardner Martin. (2020). Little Red Riding Hood. Notes of a fringe-watcher. P. 14-16. URL: https://cdn.centerforinquiry.org/wp-content/uploads/sites/29/2000/09/22164849/p14.pdf (date of access: 21.01.2025).

Derevianko I. V., Oliinyk O. V., Bevz N. V. (2023). Orhanizatsiia spilnoi navchalnoi diialnosti studentiv u protsesi vyvchennia inozemnoi movy. [Some Aspects of Organizing Students’ Cooperative Work while Learning Foreign Languages]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia. 54. S. 40-50. [in Ukrainian]

Proisler Otfried. (1983). Vodianychok [Little Water Sprite]. URL: https://xn--80aaukc.xn--j1amh/vodjanichok.html#google_vignette (date of access: 20.01.2025). [in Ukrainian]

Yak Kozaky Na Vesilli Hulialy (1984). [How the Cossacks Had Fun at the Wedding]. URL: https://www.youtube.com/watch?v=Fh58HBxXw8w&list=PLCXhUp6tnTYuQ_UDUoTp5_tc6E29R6MMa&index=7 (date of access: 12.01.2025). [in Ukrainian]

Nar Bone Mill Circular Walk, Norfolk. (2021). URL: https://www.youtube.com/watch?v=EG0xEL04TVk (date of access: 11.01.2025).

Narborough Bone Mill. (2025). URL: https://bonemill.org.uk/ (date of access: 22.01.2025).




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2025.58.02

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.