ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ОРГАНІЗАЦІЇ ПІДТРИМКИ ДІТЕЙ, ЩО ПРОЖИВАЮТЬ НА ДЕОКУПОВАНИХ ТЕРИТОРІЯХ
Анотація
У сучасних умовах збройної агресії та поступової деокупації українських територій особливої ваги набуває потреба в науковому обґрунтуванні педагогічних умов організації підтримки дітей, які зазнали травматичних впливів. Освітній процес у таких регіонах має виходити далеко за межі традиційної навчальної функції, набуваючи значення засобу психоемоційної стабілізації, сприяння соціалізації та формування національно-громадянської ідентичності дитини.
Аналіз чинного нормативно-правового поля України засвідчує наявність декларативних основ щодо забезпечення рівного доступу до освіти, однак водночас виявляє істотну прогалину – відсутність цілісного методичного інструментарію та системного бачення педагогічної підтримки дітей, які проживають у постконфліктних регіонах.
У процесі дослідження було використано низку методів, що забезпечили глибину і комплексність аналізу, а також достовірність одержаних результатів. Теоретичні методи дозволили визначити рівень опрацювання проблеми в науці, ідентифікувати ключові концепти, підходи, принципи організації педагогічної допомоги дітям у кризових умовах. Емпіричну основу дослідження склали методи анкетування та експертного оцінювання, що забезпечили збір інформації від освітян-практиків – педагогів, психологів, соціальних працівників. Отримані результати дозволили здійснити якісне ранжування запропонованих педагогічних умов за критерієм їхньої ефективності та практичної значущості.
У межах дослідження було теоретично і практично доведено доцільність застосування системного, діяльнісного, особистісно орієнтованого, гуманістичного та інформаційного підходів до реалізації підтримки дітей у післякризових умовах. Також обґрунтовано низку загальних і специфічних принципів, що забезпечують ефективність освітньо-виховного процесу на основі індивідуального підходу, емпатії, безпеки та культурної чутливості.
На підставі узагальнених теоретичних положень та емпіричних даних було виділено три ключові педагогічні умови: підготовка вчителів до реалізації педагогічної підтримки дітей, які пережили травматичні події; створення безпечного емоційно комфортного освітньо-виховного середовища, що має забезпечувати психологічну стабільність, довіру, відчуття захищеності й підтримки для кожної дитини; методичне забезпечення процесу педагогічної підтримки дітей. Саме ці умови є основою для побудови дієвої, стійкої та гуманної освітньої моделі, здатної забезпечити освітню, психологічну та соціальну підтримку дітей, які проживають на звільнених територіях України.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Альохін М.М. Освітня інституція як суб`єкт соціальної роботи у громаді із особами, які постраждали внаслідок війни. Соціальна робота в громаді: сучасні виклики та перспективи розвитку. Дніпро : ДНУ імені Олеся Гончара, 2023. С. 156-159
Атанов Г. А. Теорія діяльнісного навчання : навчальний посібник. Київ : Кондор, 2007. 186 с.
Бех I. Д. Виховання особистості : у 2 кн. К. : Либідь, 2003. Кн. 1 : Особистісно орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади. 280 с.
Бойчук Ю.Д., Боярська-Хоменко А.В. Освіта дорослих як ресурс для соціальної адаптації внутрішньо переміщених осіб в умовах воєнного стану. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи, 2024. Вип. 2 (26). С. 35-45. https://doi.org/10.35387/od.2(26).2024.35-45
Боярська-Хоменко А. В. Основні ідеї, завдання і підходи до реалізації педагогічної підтримки дітей, що проживають на деокупованих територіях. Теорія та методика навчання та виховання. 2024. No 57. С. 163-174. https://doi.org/10.34142/23128046.2024.57.12
Боярська-Хоменко А.В. Система педагогічної підтримки дітей, що проживають на деокупованих територіях. Перспективи та інновації науки, 2025. Вип. 5 (51). С. 294-306. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2025-5(51)-294-306
Вознюк О. В., Дубасенюк О. А. Цільові орієнтири розвитку особистості у системі освіти: інтегративний підхід : монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2009. 684 с.
Закон України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», 2015. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1706-18#Text
Закон України «Про освіту», 2017. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Луценко Ю. А. Трансформація освіти у воєнний та повоєнний період: інструменти розбудови безпечного простору у класі, 2024. URL : https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/745281/1/Lutsenko_Yu_Instrumenty_rozbudovy_bezpechnoho_prostoru_u_klasi_2024_tezy.pdf
Освіта і наука України в умовах воєнного стану. Інформаційно-аналітичний збірник, 2023. URL : https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/2023/22.08.2023/Inform-analytic.zbirn-Osvita.v.umovah.voyennogo.stanu-vykl.rozv.povoyen.perspekt.22.08.2023.pdf
Проєкт «Стратегія відновлення державної влади та реінтеграції населення деокупованих територій України», 2024. URL : https://unity.gov.ua/wp-content/uploads/2024/03/proekt-strategiyi-.pdf
Розпорядження КМУ «Про затвердження плану заходів з відновлення освіти на деокупованих територіях на 2024-2027 роки», 2024. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/897-2024-%D1%80#Text
Спіріна Т.П., Дуля А.В. Діти учасників бойових дій як об’єкт соціально-педагогічної роботи. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія соціально-педагогічна. Кам’янець-Подільський : Видавець Ковальчук О.В, 2024. С. 213 – 217.
Шелестова Л. В. Освіта в умовах воєнного стану та в повоєнний період: виклики, ресурси та шляхи компенсації, 2024. URL : https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740748/1/%D0%A8%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%A1%D0%B2%D1%96%D1%82%20%D0%B4%D0%B8%D0%B4%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B8.pdf
REFERENCES
Alokhin, M.M. (2023). Osvitnia instytutsiia yak sub`iekt sotsialnoi roboty u hromadi iz osobamy, yaki postrazhdaly vnaslidok viiny [Educational institution as a subject of social work in the community with persons affected by the war]. Sotsialna robota v hromadi: suchasni vyklyky ta perspektyvy rozvytku. Dnipro : DNU imeni Olesia Honchara. S. 156-159. (in Ukrainian)
Atanov, H. A. (2007). Teoriia diialnisnoho navchannia : navchalnyi posibnyk [Theory of activity-based learning: a textbook]. Kyiv : Kondor. 186 s. (in Ukrainian)
Bekh, I. D. (2003). Vykhovannia osobystosti. Kn. 1 : Osobystisno oriientovanyi pidkhid: teoretyko-tekhnolohichni zasady [Personality Education. Book 1: Personality-oriented approach: theoretical and technological foundations.]. Kyiv : Lybid. 280 s. (in Ukrainian)
Boiarska-Khomenko, A. V. (2024). Osnovni idei, zavdannia i pidkhody do realizatsii pedahohichnoi pidtrymky ditei, shcho prozhyvaiut na deokupovanykh terytoriiakh [Basic ideas, tasks and approaches to the implementation of pedagogical support for children living in deoccupied territories]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia. No 57. S. 163-174. https://doi.org/10.34142/23128046.2024.57.12 (in Ukrainian)
Boiarska-Khomenko, A.V. (2025). Systema pedahohichnoi pidtrymky ditei, shcho prozhyvaiut na deokupovanykh terytoriiakh [System of pedagogical support for children living in the deoccupied territories]. Perspektyvy ta innovatsii nauky. Vyp. 5 (51). S. 294-306. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2025-5(51)-294-306 (in Ukrainian)
Boichuk, Yu.D. & Boiarska-Khomenko, A.V. (2024). Osvita doroslykh yak resurs dlia sotsialnoi adaptatsii vnutrishno peremishchenykh osib v umovakh voiennoho stanu [Adult education as a resource for social adaptation of internally displaced persons under martial law]. Osvita doroslykh: teoriia, dosvid, perspektyv. Vyp. 2 (26). S. 35-45. https://doi.org/10.35387/od.2(26).2024.35-45 (in Ukrainian)
Lutsenko, Yu. A. (2024). Transformatsiia osvity u voiennyi ta povoiennyi period: instrumenty rozbudovy bezpechnoho prostoru u klasi [Transformation of Education in the War and Post-War Period: Tools for Building a Safe Space in the Classroom]. URL : https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/745281/1/Lutsenko_Yu_Instrumenty_rozbudovy_bezpechnoho_prostoru_u_klasi_2024_tezy.pdf (in Ukrainian)
Osvita i nauka Ukrainy v umovakh voiennoho stanu. Informatsiino-analitychnyi zbirnyk (2023). [Education and Science of Ukraine under Martial Law. Information and Analytical Collection]. URL : https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/2023/22.08.2023/Inform-analytic.zbirn-Osvita.v.umovah.voyennogo.stanu-vykl.rozv.povoyen.perspekt.22.08.2023.pdf (in Ukrainian)
Proiekt «Stratehiia vidnovlennia derzhavnoi vlady ta reintehratsii naselennia deokupovanykh terytorii Ukrainy» (2024). [Project “Strategy for the Restoration of State Power and Reintegration of the Population of the Deoccupied Territories of Ukraine”]. URL : https://unity.gov.ua/wp-content/uploads/2024/03/proekt-strategiyi-.pdf (in Ukrainian)
Rozporiadzhennia KMU «Pro zatverdzhennia planu zakhodiv z vidnovlennia osvity na deokupovanykh terytoriiakh na 2024-2027 roky» (2024). [Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine “On Approval of the Plan of Measures for the Restoration of Education in the Deoccupied Territories for 2024-2027”]. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/897-2024-%D1%80#Text (in Ukrainian)
Shelestova, L. V. (2024). Osvita v umovakh voiennoho stanu ta v povoiennyi period: vyklyky, resursy ta shliakhy kompensatsii [Education under martial law and in the post-war period: challenges, resources and ways of compensation]. URL : https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740748/1/%D0%A8%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%A1%D0%B2%D1%96%D1%82%20%D0%B4%D0%B8%D0%B4%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B8.pdf (in Ukrainian)
Spirina, T.P. & Dulia, A.V. (2024). Dity uchasnykiv boiovykh dii yak obiekt sotsialno-pedahohichnoi roboty [Children of Participants in Hostilities as an Object of Social and Pedagogical Work]. Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka. Seriia sotsialno-pedahohichna. Kamianets-Podilskyi : Vydavets Kovalchuk O.V. S. 213 – 217. (in Ukrainian)
Vozniuk, O. V. & Dubaseniuk, O. A. (2009). Tsilovi oriientyry rozvytku osobystosti u systemi osvity: intehratyvnyi pidkhid : monohrafiia [Target orientations of personality development in the education system: an integrative approach: monograph]. Zhytomyr : Vyd-vo ZhDU im. I. Franka. 684 s. (in Ukrainian)
Zakon Ukrainy «Pro osvitu» (2017) [Law of Ukraine “On Education”]. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (in Ukrainian)
Zakon Ukrainy «Pro zabezpechennia prav i svobod vnutrishno peremishchenykh osib» (2015). [Law of Ukraine "On Ensuring the Rights and Freedoms of Internally Displaced Persons"]. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1706-18#Text (in Ukrainian)
DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2025.58.04
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.