ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ОРГАНІЗАЦІЇ ПІДТРИМКИ ДІТЕЙ, ЩО ПРОЖИВАЮТЬ НА ДЕОКУПОВАНИХ ТЕРИТОРІЯХ

А. В. Боярська-Хоменко

Анотація


У сучасних умовах збройної агресії та поступової деокупації українських територій особливої ваги набуває потреба в науковому обґрунтуванні педагогічних умов організації підтримки дітей, які зазнали травматичних впливів. Освітній процес у таких регіонах має виходити далеко за межі традиційної навчальної функції, набуваючи значення засобу психоемоційної стабілізації, сприяння соціалізації та формування національно-громадянської ідентичності дитини.

Аналіз чинного нормативно-правового поля України засвідчує наявність декларативних основ щодо забезпечення рівного доступу до освіти, однак водночас виявляє істотну прогалину – відсутність цілісного методичного інструментарію та системного бачення педагогічної підтримки дітей, які проживають у постконфліктних регіонах.

У процесі дослідження було використано низку методів, що забезпечили глибину і комплексність аналізу, а також достовірність одержаних результатів. Теоретичні методи дозволили визначити рівень опрацювання проблеми в науці, ідентифікувати ключові концепти, підходи, принципи організації педагогічної допомоги дітям у кризових умовах. Емпіричну основу дослідження склали методи анкетування та експертного оцінювання, що забезпечили збір інформації від освітян-практиків – педагогів, психологів, соціальних працівників. Отримані результати дозволили здійснити якісне ранжування запропонованих педагогічних умов за критерієм їхньої ефективності та практичної значущості.

У межах дослідження було теоретично і практично доведено доцільність застосування системного, діяльнісного, особистісно орієнтованого, гуманістичного та інформаційного підходів до реалізації підтримки дітей у післякризових умовах. Також обґрунтовано низку загальних і специфічних принципів, що забезпечують ефективність освітньо-виховного процесу на основі індивідуального підходу, емпатії, безпеки та культурної чутливості.

На підставі узагальнених теоретичних положень та емпіричних даних було виділено три ключові педагогічні умови: підготовка вчителів до реалізації педагогічної підтримки дітей, які пережили травматичні події; створення безпечного емоційно комфортного освітньо-виховного середовища, що має забезпечувати психологічну стабільність, довіру, відчуття захищеності й підтримки для кожної дитини; методичне забезпечення процесу педагогічної підтримки дітей. Саме ці умови є основою для побудови дієвої, стійкої та гуманної освітньої моделі, здатної забезпечити освітню, психологічну та соціальну підтримку дітей, які проживають на звільнених територіях України.


Ключові слова


педагогічні умови, педагогічна підтримка, деокуповані території, травматичний досвід, освітнє середовище, методичне забезпечення, підготовка вчителів, життєстійкість, гуманістичний підхід, освіта в умовах війни, постконфліктне суспільство.

Повний текст:

PDF

Посилання


Альохін М.М. Освітня інституція як суб`єкт соціальної роботи у громаді із особами, які постраждали внаслідок війни. Соціальна робота в громаді: сучасні виклики та перспективи розвитку. Дніпро : ДНУ імені Олеся Гончара, 2023. С. 156-159

Атанов Г. А. Теорія діяльнісного навчання : навчальний посібник. Київ : Кондор, 2007. 186 с.

Бех I. Д. Виховання особистості : у 2 кн. К. : Либідь, 2003. Кн. 1 : Особистісно орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади. 280 с.

Бойчук Ю.Д., Боярська-Хоменко А.В. Освіта дорослих як ресурс для соціальної адаптації внутрішньо переміщених осіб в умовах воєнного стану. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи, 2024. Вип. 2 (26). С. 35-45. https://doi.org/10.35387/od.2(26).2024.35-45

Боярська-Хоменко А. В. Основні ідеї, завдання і підходи до реалізації педагогічної підтримки дітей, що проживають на деокупованих територіях. Теорія та методика навчання та виховання. 2024. No 57. С. 163-174. https://doi.org/10.34142/23128046.2024.57.12

Боярська-Хоменко А.В. Система педагогічної підтримки дітей, що проживають на деокупованих територіях. Перспективи та інновації науки, 2025. Вип. 5 (51). С. 294-306. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2025-5(51)-294-306

Вознюк О. В., Дубасенюк О. А. Цільові орієнтири розвитку особистості у системі освіти: інтегративний підхід : монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2009. 684 с.

Закон України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», 2015. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1706-18#Text

Закон України «Про освіту», 2017. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Луценко Ю. А. Трансформація освіти у воєнний та повоєнний період: інструменти розбудови безпечного простору у класі, 2024. URL : https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/745281/1/Lutsenko_Yu_Instrumenty_rozbudovy_bezpechnoho_prostoru_u_klasi_2024_tezy.pdf

Освіта і наука України в умовах воєнного стану. Інформаційно-аналітичний збірник, 2023. URL : https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/2023/22.08.2023/Inform-analytic.zbirn-Osvita.v.umovah.voyennogo.stanu-vykl.rozv.povoyen.perspekt.22.08.2023.pdf

Проєкт «Стратегія відновлення державної влади та реінтеграції населення деокупованих територій України», 2024. URL : https://unity.gov.ua/wp-content/uploads/2024/03/proekt-strategiyi-.pdf

Розпорядження КМУ «Про затвердження плану заходів з відновлення освіти на деокупованих територіях на 2024-2027 роки», 2024. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/897-2024-%D1%80#Text

Спіріна Т.П., Дуля А.В. Діти учасників бойових дій як об’єкт соціально-педагогічної роботи. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія соціально-педагогічна. Кам’янець-Подільський : Видавець Ковальчук О.В, 2024. С. 213 – 217.

Шелестова Л. В. Освіта в умовах воєнного стану та в повоєнний період: виклики, ресурси та шляхи компенсації, 2024. URL : https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740748/1/%D0%A8%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%A1%D0%B2%D1%96%D1%82%20%D0%B4%D0%B8%D0%B4%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B8.pdf

REFERENCES

Alokhin, M.M. (2023). Osvitnia instytutsiia yak sub`iekt sotsialnoi roboty u hromadi iz osobamy, yaki postrazhdaly vnaslidok viiny [Educational institution as a subject of social work in the community with persons affected by the war]. Sotsialna robota v hromadi: suchasni vyklyky ta perspektyvy rozvytku. Dnipro : DNU imeni Olesia Honchara. S. 156-159. (in Ukrainian)

Atanov, H. A. (2007). Teoriia diialnisnoho navchannia : navchalnyi posibnyk [Theory of activity-based learning: a textbook]. Kyiv : Kondor. 186 s. (in Ukrainian)

Bekh, I. D. (2003). Vykhovannia osobystosti. Kn. 1 : Osobystisno oriientovanyi pidkhid: teoretyko-tekhnolohichni zasady [Personality Education. Book 1: Personality-oriented approach: theoretical and technological foundations.]. Kyiv : Lybid. 280 s. (in Ukrainian)

Boiarska-Khomenko, A. V. (2024). Osnovni idei, zavdannia i pidkhody do realizatsii pedahohichnoi pidtrymky ditei, shcho prozhyvaiut na deokupovanykh terytoriiakh [Basic ideas, tasks and approaches to the implementation of pedagogical support for children living in deoccupied territories]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia. No 57. S. 163-174. https://doi.org/10.34142/23128046.2024.57.12 (in Ukrainian)

Boiarska-Khomenko, A.V. (2025). Systema pedahohichnoi pidtrymky ditei, shcho prozhyvaiut na deokupovanykh terytoriiakh [System of pedagogical support for children living in the deoccupied territories]. Perspektyvy ta innovatsii nauky. Vyp. 5 (51). S. 294-306. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2025-5(51)-294-306 (in Ukrainian)

Boichuk, Yu.D. & Boiarska-Khomenko, A.V. (2024). Osvita doroslykh yak resurs dlia sotsialnoi adaptatsii vnutrishno peremishchenykh osib v umovakh voiennoho stanu [Adult education as a resource for social adaptation of internally displaced persons under martial law]. Osvita doroslykh: teoriia, dosvid, perspektyv. Vyp. 2 (26). S. 35-45. https://doi.org/10.35387/od.2(26).2024.35-45 (in Ukrainian)

Lutsenko, Yu. A. (2024). Transformatsiia osvity u voiennyi ta povoiennyi period: instrumenty rozbudovy bezpechnoho prostoru u klasi [Transformation of Education in the War and Post-War Period: Tools for Building a Safe Space in the Classroom]. URL : https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/745281/1/Lutsenko_Yu_Instrumenty_rozbudovy_bezpechnoho_prostoru_u_klasi_2024_tezy.pdf (in Ukrainian)

Osvita i nauka Ukrainy v umovakh voiennoho stanu. Informatsiino-analitychnyi zbirnyk (2023). [Education and Science of Ukraine under Martial Law. Information and Analytical Collection]. URL : https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/2023/22.08.2023/Inform-analytic.zbirn-Osvita.v.umovah.voyennogo.stanu-vykl.rozv.povoyen.perspekt.22.08.2023.pdf (in Ukrainian)

Proiekt «Stratehiia vidnovlennia derzhavnoi vlady ta reintehratsii naselennia deokupovanykh terytorii Ukrainy» (2024). [Project “Strategy for the Restoration of State Power and Reintegration of the Population of the Deoccupied Territories of Ukraine”]. URL : https://unity.gov.ua/wp-content/uploads/2024/03/proekt-strategiyi-.pdf (in Ukrainian)

Rozporiadzhennia KMU «Pro zatverdzhennia planu zakhodiv z vidnovlennia osvity na deokupovanykh terytoriiakh na 2024-2027 roky» (2024). [Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine “On Approval of the Plan of Measures for the Restoration of Education in the Deoccupied Territories for 2024-2027”]. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/897-2024-%D1%80#Text (in Ukrainian)

Shelestova, L. V. (2024). Osvita v umovakh voiennoho stanu ta v povoiennyi period: vyklyky, resursy ta shliakhy kompensatsii [Education under martial law and in the post-war period: challenges, resources and ways of compensation]. URL : https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740748/1/%D0%A8%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%A1%D0%B2%D1%96%D1%82%20%D0%B4%D0%B8%D0%B4%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B8.pdf (in Ukrainian)

Spirina, T.P. & Dulia, A.V. (2024). Dity uchasnykiv boiovykh dii yak obiekt sotsialno-pedahohichnoi roboty [Children of Participants in Hostilities as an Object of Social and Pedagogical Work]. Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka. Seriia sotsialno-pedahohichna. Kamianets-Podilskyi : Vydavets Kovalchuk O.V. S. 213 – 217. (in Ukrainian)

Vozniuk, O. V. & Dubaseniuk, O. A. (2009). Tsilovi oriientyry rozvytku osobystosti u systemi osvity: intehratyvnyi pidkhid : monohrafiia [Target orientations of personality development in the education system: an integrative approach: monograph]. Zhytomyr : Vyd-vo ZhDU im. I. Franka. 684 s. (in Ukrainian)

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» (2017) [Law of Ukraine “On Education”]. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (in Ukrainian)

Zakon Ukrainy «Pro zabezpechennia prav i svobod vnutrishno peremishchenykh osib» (2015). [Law of Ukraine "On Ensuring the Rights and Freedoms of Internally Displaced Persons"]. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1706-18#Text (in Ukrainian)




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2025.58.04

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.