ВИТОКИ ІДЕЇ ФОРМУВАННЯ МОРАЛЬНО-ЕТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ВЧИТЕЛЯ У СВІТОВІЙ ПЕДАГОГІЧНІЙ ДУМЦІ

В. П. Жуков

Анотація


Стаття присвячена питанням з’ясування ґенези формування морально-етичної культури вчителя у світовій педагогічній думці, починаючи з часів Античності і до ХІХ століття. Установлено, що педагогічно цінні думки щодо виховання, основних вимог до учителя та до вихованців були сформульовані ще у Стародавньому Китаї, Індії, Єгипті та інших країнах. Окремо для Китаю характерні такі вимоги до вчителя, як-от: бути добрим, сміливим, здібним виховувати благородну людину з глибоким почуттям обов’язку, відповідальності, людину, яка ставить інтереси держави вище за норми, правила, церемонії.

З’ясовано, що провідну роль у формуванні морально-етичної культури вчителя в європейській педагогічній думці відіграли філософи Стародавньої Греції – Платон, Сократ, Аристотель та ін. Наприклад, Платон та Аристотель були переконані в тому, що вчитель повинен мати гарне походження, опанувати «сім вільних мистецтв», бути гарно фізично підготовленим, красивим і порядним громадянином.

Згідно з поглядами Аристотеля, показником морально-етичної культури особистості є її поведінка. Філософ визначив і джерела походження морально-етичної культури – розум, природні задатки й навички. Особливу увагу Аристотель звертав на формування моральних навичок та здійснення вправ у моральних вчинках.

У статті також проаналізовано внесок відомих європейських педагогів у формування морально-етичної культури вчителя. З’ясовано, що основними доброчесностями людини взагалі та вчителя зокрема Я. Коменський вважав мудрість, мужність, помірність, справедливість, чесність, наполегливість, освіченість, працелюбство, добрі справи.

Проведене дослідження свідчить, що подальший розвиток питання формування морально-етичної культури вчителя отримали в епоху Просвітництва. Так, Ж. Ж. Руссо від учителя вимагав добре знання вікових особливостей кожної дитини, повагу до неї та врахування дитячих інтересів.

Й. Песталоцці, вважав учителя центральною фігурою виховання і його моральні якості називав «силою серця». За переконанням А. Дістервега, вчитель повинен бути вольовим, вимогливим та справедливим, мати високі моральні та громадянські якості.


Ключові слова


вчитель, ґенеза, культура, морально-етичні якості, формування.

Повний текст:

PDF

Посилання


Байчакова К. Ґенеза поняття «морально-етична культура». Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія «Педагогічні науки». 2013. Вип. 121 (2). С. 171–175.

Васянович Г., Великий Р. Морально-естетична культура особистості педагога у життєво-філософських вимірах академіка Івана Зязюна. Естетика і етика педагогічної дії. 2018. Вип. 17. С. 91–105.

Історія педагогіки: Навчальний посібник. Харків : ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2008. 545 с.

Кочерга О. Виховання моральної культури майбутнього вчителя засобами української етнопедагогіки. Витоки педагогічної майстерності. 2014, Вип. 13. С. 172–178.

Михайленко О. В. Формування професійно-етичної культури майбутніх фахівців соціальної сфери. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка» (Серія: Педагогічні науки). 2022. Вип. 17 (173). С. 60–67.

Салко В. Сучасні підходи до визначення сутності поняття морально-етичної культури. Наукові записки: збірник наукових статей Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова. 2003. Вип. LІV (54). С. 176–183.

Саяпіна С. Сутність і складники етико-правової культури майбутніх психологів. Гуманізація навчально-виховного процесу : зб. наук. праць. 2025. № 1 (107). С. 58–67.

Хоружа Л. Етична компетентність сучасного вчителя. URL : https://osvita.ua/school/method/1915/

REFERENCES:

Baichakova, K. (2013) Heneza poniattia «moralno-etychna kultura». [Genesis of the concept of ‘moral and ethical culture’]. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka. Seriia «Pedahohichni nauky». Vyp. 121 (2). S. 171–175 [in Ukrainian].

Vasianovych, H. & Velykyi, R. (2018) Moralno-estetychna kultura osobystosti pedahoha u zhyttievo-filosofskykh vymirakh akademika Ivana Ziaziuna. [Moral and Aesthetic Culture of a Teacher's Personality in the Life and Philosophical Dimensions of Academician Ivan Ziaziun]. Estetyka i etyka pedahohichnoi dii. Vyp. 17, S. 91–105 [in Ukrainian].

Istoriia pedahohiky (2008) [History of pedagogy] : Navchalnyi posibnyk. Kharkiv : KhNPU imeni H. S. Skovorody. 545 s. [in Ukrainian].

Kocherha, O. (2014) Vykhovannia moralnoi kultury maibutnoho vchytelia zasobamy ukrainskoi etnopedahohiky. [Education of the future teacher's moral culture by means of Ukrainian ethnopedagogy]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti. Vyp. 13, S. 172–178 [in Ukrainian].

Mykhailenko, O. V. (2022) Formuvannia profesiino-etychnoi kultury maibutnikh fakhivtsiv sotsialnoi sfery. [Formation of professional and ethical culture of future social specialists]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Chernihivskyi kolehium» imeni T. H. Shevchenka» (Seriia: Pedahohichni nauky). Vyp. 17 (173). S. 60–67 [in Ukrainian].

Salko, V. (2003) Suchasni pidkhody do vyznachennia sutnosti poniattia moralno-etychnoi kultury. [Modern approaches to defining the essence of the concept of moral and ethical culture]. Naukovi zapysky: zbirnyk naukovykh statei Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Kyiv : Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova, Vyp. LIV (54). 176–183 [in Ukrainian].

Saiapina, S. (2025) Sutnist i skladnyky etyko-pravovoi kultury maibutnikh psykholohiv. [Essence and components of ethical and legal culture of future psychologists]. Humanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu : zb. nauk. prats. № 1 (107). S. 58–67 [in Ukrainian].

Khoruzha, L. (n. d.) Etychna kompetentnist suchasnoho vchytelia. [Ethical competence of the modern teacher]. URL : https://osvita.ua/school/method/1915/ [in Ukrainian].




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2025.58.07

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.