КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ ПОЛІТИЧНОЇ ОСВІТИ В ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ ШКОЛАХ НІМЕЧЧИНИ (НА ПРИКЛАДІ ФЕДЕРАЛЬНОЇ ЗЕМЛІ САКСОНІЯ)

М. В. Хрик

Анотація


У статті досліджується роль політичної освіти як ключового чинника розвитку демократичного суспільства в умовах сучасних викликів, зокрема для України, яка переживає суспільно-політичні трансформації, євроінтеграційні процеси та протидіє інформаційній агресії. Закцентовано увагу на тому, що політична освіта не лише формує громадянську компетентність і критичне мислення, а й є важливим елементом національної безпеки, сприяючи зміцненню демократії та консолідації суспільства. Аналізуючи нормативно-правову базу України (Закон «Про освіту», Концепцію розвитку громадянської освіти, Концепцію «Нова українська школа»), автор вказує на необхідність наукового обґрунтування моделей політичної освіти, які б відповідали сучасним вимогам. Особливу увагу приділено досвіду Німеччини, зокрема федеральній землі Саксонія, де політична освіта інтегрована в освітній процес на законодавчому, змістовному та методичному рівнях. Дослідження базується на комплексі методів, включаючи аналіз наукової літератури, нормативно-правових актів, контент-аналіз навчальних програм та кейс-стаді саксонських шкіл. Автор виокремлює ключові принципи політичної освіти в Німеччині, такі як «заборона нав’язування думок» (Überwältigungsverbot), «дискусійність» (Kontroversitätsgebot) та «орієнтація на учня» (Schülerorientierung), що запобігають ідеологічній індоктринації та сприяють формуванню автономного мислення. Важливим аспектом є інституційна інтеграція політичної освіти в шкільне середовище через демократичне шкільне самоврядування, що забезпечує реальну участь учнів у прийнятті рішень, міжпредметний підхід, який поєднує політичну освіту з історією, правом, соціальними та природничими науками, активні методи навчання (дебати, симуляції, соціальні дослідження, проєктна діяльність), партнерство з громадянським суспільством, що розширює освітній простір і залучає учнів до суспільно значущих ініціатив. Автор підкреслює, що політична освіта в Німеччині не обмежується передачею знань, а спрямована на формування практичних навичок демократичної участі, критичного аналізу інформації та медіаграмотності. Особливу роль відіграє курс «Gemeinschaftskunde» (громадянська освіта), який поєднує політологію, право, економіку та соціологію, забезпечуючи комплексне розуміння суспільних процесів


Ключові слова


політична освіта, громадянська освіта, громадянське виховання, загальноосвітні школи, школярі, вчителі, зміст освіти, компетентісний підхід, міждисциплінарний підхід, методи навчання, Німеччина

Повний текст:

PDF

Посилання


Баранов О. А. Визначення терміну «штучний інтелект». Інформація і право. № 1(44), 2023. С. 32–49. DOI: https://doi.org/10.37750/2616-6798.2023.1(44).287537

Васильєва С. О., Агаркова Н. О. Майбутнє освіти в контексті розвитку штучного інтелекту. Теорія та методика навчання та виховання. № 57 2024. С. 9-18 DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2024.57.01

Малицька І.Д. Тенденції розвитку освітніх технологій: прогноз аналітиків на 2024 рік. Інформаційний бюлетень № 4. 2023. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736344/1/%D0%86%D0%BD%D1%84%D0%BE%D1%80 %D0%BC%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0 %B1%D1%8E%D0%BB%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BD%D1%8C%20%E2%84% 96%204_2023%20%D0%9C%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D1%86%D1%8C%D0%BA% D0%B0%20%281%29.pdf (дата звернення: 02.07.2025).

Council of Europe. Artificial Intelligence URL: https://pace.coe.int/en/pages/artificial-intelligence (дата звернення: 02.07.2025).

Artificial. Cambridge Dictionary. URL: Cambridge University Press. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/artificial (дата звернення: 21.02.2025).

Artificial. Merriam-Webster Dictionary. URL: https://www.merriamwebster.com/dictionary/artificial (дата звернення: 21.02.2025).

Artificial intelligence. Merriam-Webster Dictionary. URL: https://www.merriamwebster.com/dictionary/artificial%20intelligence (дата звернення: 21.02.2025).

Generative AI. Merriam-Webster Dictionary. URL: https://www.merriamwebster.com/dictionary/generative%20AI (дата звернення: 21.02.2025).

Intellectus. WordSense.eu . URL:https://www.wordsense.eu/intellectus/ (дата звернення: 21.02.2025).

Ruhl C. Intelligence: Definition, Theories and Testing. Simply Psychology. – URL: https://www.simplypsychology.org/intelligence.html (дата звернення: 01.03.2023).

Pratik R. Artificial Intelligence: A Rising Star of Mobile Technology. 2021 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.intuz.com/blog/artificial-intelligence-a-rising-star-of-mobiletechnology (дата звернення: 01.03.2023).

Raj M., Seamans R. Primer on artificial intelligence and robotics. Journal of Organization Design. 2019. Vol. 8, No. 11. С. 1–14.

Tomašev N. et al. AI for social good: unlocking the opportunity for positive impact. Nature Communications. 2020. Vol. 11, Article 2468.

Haenlein M., Kaplan A. M. A Brief History of Artificial Intelligence: On the Past, Present, and Future of Artificial Intelligence. California Management Review. 2019. Vol. 61. С. 14–25.

Beyer H. et al. Solving conservation planning problems with integer linear programming. Ecological Modelling. 2016. Vol. 328. С. 14 - 22.

Almeida P., Denner C. D., Silva J. Artificial Intelligence Regulation: a framework for governance. Ethics and Information Technology. 2021. Vol. 23(1). DOI: https://doi.org/10.1007/s10676-021-09593-z

Abduljabbar R. et al. Applications of Artificial Intelligence in Transport: An Overview . Computer Science. Sustainability. 2019.

Čerka P., Grigienė J., Sirbikytė G. Liability for damages caused by artificial intelligence. Computer Law & Security Review. 2015. Vol. 31. С. 376–389.

Holzinger A. et al. Causability and explainability of artificial intelligence in medicine. WIREs Data Mining and Knowledge Discovery. 2019. Vol. 9.

Kanade V. What Is Artificial Intelligence (AI)? Definition, Types, Goals, Challenges, and Trends in 2022 URL: https://www.scirp.org/pdf/ojbm_2023092016083045.pdf (дата звернення: 01.03.2024).

Artificial Intelligence. The Law Dictionary. URL: https://thelawdictionary.org/?s=artificial+intelligence (дата звернення: 11.03.2023).

Scharre, P. and M. Horowitz. 2018. “Artificial intelligence”. What Every Policymaker Needs to Know.

Report of the Center for a New American Security’s. P.19. High-Level Expert Group on Artificial Intelligence. A definition of AI: Main capabilities and scientific disciplines, European Commission, 18 грудня 2018 URL:https://ec.europa.eu/futurium/en/system/files/ged/ai_hleg_definition_of_ai_18_decemb er_1.pdf?utm_source=chatgpt.com (дата звернення: 01.02.2025).

REFERENCES

Achour, S. & Wagner, S. (2019). Politische Bildung an Schulen: Bestandsaufnahme, Rückschlüsse und Handlungsempfehlungen. Bonn : Brandt GmbH, 241 р. (in German)

Das Institut für Fort- und Weiterbildung der Alexianer. (2023) URL : (in https://www.alexianer.de/einrichtungen/alexianer-institut-fuer-fort-und-weiterbildung German)

Eckwerte zur politischen Bildung, (2018). URL : https://www.politische.bildung.sachsen.de/download/21_09_10_Eckwerte_politische_Bildung.pdf (in German)

EF Education First. (2023). URL : (in https://www.ef.de/tz/courses/teacher-training-courses/ German)

Für Lehrkräfte und Kulturentdecker. Fortbildungen. (2023). URL : https://www.goethe.de/de/spr/unt/for.html (in German)

Hufer, K. P. (2016). Handbuch politische Erwachsenenbildung, Schwalbach. Wochenschau Verlag, ISBN 978-3-89974-943-4 (in German)

Institut fur Fort- und Weiterbildung. (2023). URL : https://translate.google.com/?hl=ru&sl=auto&tl=uk&text=Institut%20f%C3%BCr%20Fort-%20und%20Weiterbildung&op=translate (in German)

Kenner, S. (2020). Politische Bildung – Bildungsaufgabe mit Verfassungsrang? Demokratie, Demokratisierung und das Demokratische: Aufgaben und Zugänge der Politischen Bildung. Springer Fachmedien, Wiesbaden. S. 31–48, doi:10.1007/978-3-658-29556-1_3 (in German)

Thomas, W. B. (2022). Politische Bildung. URL : (in https://www.bmi.bund.de/DE/themen/heimat-integration/wehrhafte-demokratie/politische-bildung/politische-bildung-node.html German)

Wehling, H. G. (1977). Konsens à la Beutelsbach? Das Konsens problem in der politischen Bildung. Berlin, S. 179. (in German)

Boichuk, Yu.D., Boiarska-Khomenko, A.V. (2024) Hromadianska osvita yak resurs dlia sotsialnoi adaptatsii vnutrishno peremishchenykh osib v umovakh voiennoho stanu [Civic education as a resource for social adaptation of internally displaced persons under martial law]. Osvita doroslykh: svitovi tendentsii, ukrainski realii ta perspektyvy : zbirnyk materialiv III Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (Kharkiv, 13-14 chervnia 2024 r.); redkol.: A. V. Boiarska-Khomenko, V. M. Bilyk, S.O. Vasylieva, O. M. Druhanova, L. A. Shtefan, V. L. Yallina / Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni H.S. Skovorody. Kharkiv. 169-173. (in Ukrainian)

Boiarska-Khomenko, A.V. (2019). Osvita doroslykh v krainakh tsentralnoi ta Skhidnoi Yevropy: retrospektyvnyi analiz [Adult education in the countries of Central and Eastern Europe: retrospective analysis]. Kharkiv : Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni H.S. Skovorody; «Mitra». 376. (in Ukrainian)

Boiarska-Khomenko, A.V., Khryk, M.V. (2023). Etapy stanovlennia i rozvytku hromadianskoho vykhovannia shkoliariv u Nimechchyni [Stages of formation and development of civic education of schoolchildren in Germany]. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslidnoi roboty. 61. 7-18. https://doi.org/10.34142/2312-1548.2023.61.01 (in Ukrainian)

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [Law of Ukraine "On Education"]. (2017). URL : (in Ukrainian) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Zakharova, O., Oktysiuk, A. & Radchenko S. (2017). Analiz suchasnoho stanu politychnoi osvity v Ukraini [Analysis of the current state of political education in Ukraine]. Kyiv. 44 s. URL : (in Ukrainian) https://icps.com.ua/assets/uploads/images/images/eu/t_analyz_polit_educ_ukr.pdf

Kontseptsiia realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity «Nova ukrainska shkola» na period do 2029 roku [Concept of implementing state policy in the field of reforming general secondary education "New Ukrainian School" for the period until 2029]. (2016). URL : (in https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text Ukrainian)

Kontseptsiia rozvytku hromadianskoi osvity v Ukraini [Concept of developing civic education in Ukraine]. (2018). URL : (in Ukrainian) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/710-2018-%D1%80#Text

Cherveniak, K. (2024). Politychna osvita yak chynnyk formuvannia demokratychnoi politychnoi kultury hromadian Ukrainy [Political education as a factor in the formation of democratic political culture of citizens of Ukraine]. Demokratychni transformatsii v derzhavakh Tsentralno-Skhidnoi Yevropy ta Ukraini v umovakh vyklykiv ta zahroz. Lutsk : Vezha-Druk. 143-147. (in Ukrainian)

Yakymenko, Yu., Bychenko, A., Zamiatin, V., Mishchenko, M., Rozumnyi, O. & Shanhina, L. (2019). Politychna osvita v Ukraini: stan i perspektyvy udoskonalennia [Political education in Ukraine: state and prospects for improvement]. Kyiv. 146. URL : https://razumkov.org.ua/uploads/article/2019_Politychna_osvita.pdf (in Ukrainian)




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2025.58.12

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.