ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ КУРСАНТІВ ДСНС УКРАЇНИ

М. О. Демент

Анотація


Нові завдання, що постають перед Державною службою з надзвичайних ситуацій (ДСНС) України, розширюють мету і завдання підготовки курсантів у Національному університеті цивільного захисту України, що обумовлює актуальність даного дослідження. Одним із ефективних шляхів підвищення якості навчання майбутніх офіцерів є формування їхньої інформаційної компетенції. Тож, постає питання їхнього навчання за допомогою мультимедійних тренажерів, засобів мультимедіа, Інтернет тощо. Мета статті – визначити засоби формування інформаційної компетенції курсантів ДСНС України. Завдання статті: розкрити показники інформаційної компетенції, визначити експериментальну й контрольну групи, розкрити засоби формування інформаційної компетенції; схарактеризувати результати проведеного експерименту. Для досягнення мети було використано комплекс методів теоретичного та емпіричного дослідження: теоретичні – порівняльний аналіз наукової, навчально-методичної літератури; аналіз нормативної документації; класифікація та систематизація; емпіричні – педагогічне спостереження, анкетування, опитування, бесіда, тестування, самооцінка; педагогічний експеримент; методи статистичної обробки даних. Результати дослідження дають підстави стверджувати, що застосовані завдання, вправи, праця з професійною інформацією, засоби Інтернету, мультимедійні тренажери, тренінги, презентації сприяють опануванню сучасними освітніми інформаційними технологіями, а також підтверджують ефективність пропонованих у ході експерименту засобів. Це свідчить про успішність експериментальної роботи – виконання завдань засобами Інтернет, онлайн завдань, мережевих завдань, впровадження мультимедійних тренажерів, тренінгів тощо при формуванні інформаційної компетенції. Отже, тільки комплексне використання видів, форм, прийомів, технічних засобів, мережі Інтернет, мультимедійних технологій, їх залучення до різних фахових дисциплін, зміна типів навчальних завдань, мультимедійна форма презентації матеріалу для курсантів в цілому сприяє формуванню інформаційної компетенції, що підтверджується динамікою експериментальної групи.

Ключові слова: інформаційна компетенція, курсант, ДСНС України, засоби мультимедіа, експеримент.

 

New challenges faced by the State Emergency Service (SES) of Ukraine expand the purpose and tasks of cadets’ training at the National University of Civil Defense of Ukraine, which determines the relevance of this study. One of the effective ways to improve the quality of future officers’ training is to form their information competencies. So, it is necessary to learn them using multimedia simulators, multimedia technology, Internet etc. The purpose of the article is to determine the means of forming cadets’ information competence for the SES of Ukraine. The objectives of the article are to show the indicators of information competence, to identify the experimental and control groups, to open the means of forming information competence; to characterize the experiment results. To archive the purpose the theoretical and empirical methods for the research were used. The theoretical ones are comparative analysis of scientific, educational and methodical literature; analysis of documentation; classification and systematization. The empirical ones are pedagogical observation, questionnaires, interviews, conversation, testing, self-esteem; pedagogical experiment; methods of statistical data processing. The research results give the basis to declare that the offered tasks, exercises, the work with professional information, Internet tools, multimedia simulators, presentations help to master modern educational information technologies, and also the results confirm the tool effectiveness offered during the experiment. This testifies the success of experimental work including tasks performed by Internet means, online tasks, network tasks, the introduction of multimedia simulators, trainings, etc. in the process of forming information competence. Thus, only the complex use of different types, forms, techniques, technical means, the Internet, multimedia technologies, their involvement in various professional disciplines, the change in the types of training tasks, the multimedia presentation for students in general, so, everything contributes the forming information competence, that is confirmed by the dynamics of the experimental group.

Keywords: information competence, cadet, SES of Ukraine, multimedia means, experiment.


Повний текст:

PDF

Посилання


Dement, M. (2013). Forming Future Officers’ Professional Motivation in State Emergencies Service of Ukraine. Динамиката на съвременната наука, 1, 34-37.

Dement, M. (2014). Development Cadets’ Professional Motivation of State Emergencies Service of Ukraine. Nauka i studia, 12 (122), 71-77.

Kostikova, I. I. (2018). Information and Communication Technologies in Students’ Language Learning. International Journal of Education and Science, 1(1-2), 7-14.

Капля А. М. Організаційно-педагогічні умови соціалізації курсантів у вищому навчальному закладі МНС України: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.05, К., 2008. 18 с.

Коваль М. С., Рак Т. Є., Кузик А. Д. Використання мультимедійного комплексу HiClass II у процесі викладання пожежних дисциплін. Пожежна безпека: зб. наук. праць ЛІПБ, УкрНДІПБ МВС України. Львів: СПОЛОМ, 2002. [вип. 2]. С. 101–104.

Костікова І. І. Інтерактивність майбутнього фахівця як якість навчання і риса особистості. Матеріали конференції «Психологічні та педагогічні проблеми професійної освіти та патріотичного виховання персоналу системи МВС України». Х.: ХНУВС, 2018. С. 45-47. http://univd.edu.ua/uk/dir/1903

Кущенко О. С. Формування культури Інтернет-комунікації майбутніх учителів засобами інформаційно-комунікаційних технологій: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04, Запоріжжя, 2008. 23 с.

Морозов С. М. Теоретико-методологічні засади розвитку службово-педагогічної спрямованості у майбутніх офіцерів-прикордонників. Педагогічні науки. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України, 2013. Вип. 3. С. 33-45.

Ткач Т. В. Психологічні засади проектування освітнього простору особистості : дис. … докт. псих. наук 19.00.07. Інститут психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. К., 2010. 409 с.

Черкашин О. Д. Формування професійної спрямованості майбутніх офіцерів у процесі фахової підготовки: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04, Х., 2010. 18 с.

REFERENCES

Cherkashyn, O. D. (2010). Formuvannya profesiynoyi spryamovanosti maybutnikh ofitseriv u protsesi fakhovoyi pidhotovky [Formation of professional orientation of future officers in the process of professional training]: (Abstract of Candidate’s thesis), Kharkiv, Ukraine. (in Ukrainian).

Dement, M. (2013). Forming Future Officers’ Professional Motivation in State Emergencies Service of Ukraine. Динамиката на съвременната наука, 1, 34-37. (in English).

Dement, M. (2014). Development Cadets’ Professional Motivation of State Emergencies Service of Ukraine. Nauka i studia, 12 (122), 71-77. (in English).

Kaplya, A. M. (2008). Orhanizatsiyno-pedahohichni umovy sotsializatsiyi kursantiv u vyshchomu navchal’nomu zakladi MNS Ukrayiny [Organizational and pedagogical conditions of cadets’ socialization in higher educational establishments of MES of Ukraine]: (Abstract of Candidate’s thesis), Kyiv, Ukraine (in Ukrainian).

Kostikova, I. I. (2018). Interaktyvnist’ maybutn’oho fakhivtsya yak yakist’ navchannya i rysa osobystosti [Future specialist’s interactivity as an educational quality and personal feature]. Materialy konferentsiyi «Psykholohichni ta pedahohichni problemy profesiynoyi osvity ta patriotychnoho vykhovannya personalu systemy MVS Ukrayiny». (45-47). Kharkiv: KHNUVS. http://univd.edu.ua/uk/dir/1903 (in Ukrainian).

Kostikova, I. I. (2018). Information and Communication Technologies in Students’ Language Learning. International Journal of Education and Science, 1(1-2), 7-14. (in English).

Koval, M. S., Rak, T. Ye. & Kuzyk, A. D. (2002) Vykorystannya mulʹtymediynoho kompleksu HiClass II u protsesi vykladannya pozhezhnykh dystsyplin [Use of the multimedia complex HiClass II in the process of teaching fire disciplines]. Pozhezhna bezpeka: 2, 101-104. (in Ukrainian).

Kushchenko, O. S. (2008). Formuvannya kul’tury Internet-komunikatsiyi maybutnikh uchyteliv zasobamy informatsiyno-komunikatsiynykh tekhnolohiy [Formation of future teachers’ Internet communication culture by means of information and communication technologies]: (Abstract of Candidate’s thesis), Zaporizhzhya, Ukraine. (in Ukrainian).

Morozov, S. M. (2013). Teoretyko-metodolohichni zasady rozvytku sluzhbovo-pedahohichnoyi spryamovanosti u maybutnikh ofitseriv-prykordonnykiv. [Theoretical and methodological principles of development of service and pedagogical orientation of future officers of border guards]. Pedahohichni nauky. Visnyk Natsional’noyi akademiyi Derzhavnoyi prykordonnoyi sluzhby Ukrayiny, 3, 33-45. (in Ukrainian).

Tkach, T. V. (2010). Psykholohichni zasady proektuvannya osvitn’oho prostoru osobystosti [Psychological principles of designing individual educational environment]: (Doctor’s thesis), Kyiv, Ukraine. (in Ukrainian).




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.2620583

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.