ТЕОРЕТИЧНА ПІДГОТОВКА УЧНІВ ДУХОВНИХ СЕМІНАРІЙ ДО ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В ОСТАННІЙ ЧВЕРТІ ХІХ СТОЛІТТЯ (НА МАТЕРІАЛАХ УКРАЇНСЬКИХ ГУБЕРНІЙ)
Анотація
У статті на основі вивчення першоджерел та джерелознавчої літератури узагальнено досвід теоретичної підготовки учнів Волинської, Катеринославської, Київської, Одеської, Подільської, Полтавської, Таврійської, Харківської та Чернігівської духовних семінарій до педагогічної діяльності. Під час наукового пошуку використовувалися порівняльно-історичний та загальнонаукові методи дослідження. Мета статті полягає в наданні характеристики теоретичної підготовки до педагогічної діяльності семінаристів в останній чверті ХІХ ст., висвітленні її змісту, застосовуваних форм та методів навчання, кадрового та навчально-методичного забезпечення. Розробка означених питань буде сприяти створенню цілісної картини розвитку вітчизняної педагогічної освіти.
У роботі надано загальну характеристику програми дидактики, яка була введена відповідно до вимог статуту православних духовних семінарій 1884 року. Висвітлено основні форми та методи, що застосовувалися в процесі теоретичної підготовки семінаристів до педагогічної діяльності. Визначено вплив вимог і рекомендацій Св. Синоду на якість педагогічної освіти в середніх духовних школах. Виявлено недоліки з кадровим і навчально-методичним забезпеченням викладання педагогіки і дидактики. Встановлено, що в останній чверті ХІХ століття підвищення якості навчання дидактики було пов’язано з виходом у світ праці С. Миропольського «Підручник дидактики. Випуск I-й. Загальна дидактика», що схвалювалась для застосування в духовних семінаріях як «навчальне керівництво».
Ключові слова: викладач, дидактика, зміст навчання, навчально-методичне забезпечення, педагогіка, православна духовна семінарія, форма навчання.
The experience of theoretical training of students of Volyn, Yekaterinoslav, Kyiv, Odessa, Podillya, Poltava, Tavria, Kharkiv and Chernihiv theological seminaries for educational work has been summarized in the article based on the analysis of primary sources and source study literature. It is offered to creatively actualize pedagogically valuable groundwork of teachers of secondary theological educational institutions of the last quarter of the nineteenth century in the aspect mentioned in modern theological and pedagogical educational institutions in order to improve pedagogical education in them.
The general characteristic of the program of Didactics, which was introduced in accordance with the requirements of the Statute of Orthodox seminaries in 1884, has been given. Based on the analysis of documentation presented in religious periodicals, archival materials and contemporary of source study literature, the basic forms and methods used in the theoretical training of seminarians for pedagogical activity have been covered. The effect of class size, the number of weekly lessons on Didactics and also of requirements and recommendations of the Holy Synod on the quality of pedagogical education in secondary religious school has been determined. The disadvantages of teaching and methodological provision of teaching Pedagogy and Didactics have been revealed. We managed to establish that improving the quality of teaching Didactics in the last quarter of the nineteenth century was associated with the publication of the work of S. Myropolskyi ”Textbook of Didactics. Issue I. General Didactics”, which was approved for use in theological seminaries as “educational guidance”.
The dependence of the professionalism of pedagogical staff for theological seminaries on the level of organization of pedagogical education in the theological academies of the Russian Empire has been determined. It has been found that low wages and work load were the main factors that negatively influenced the activity of teachers of Didactics and Pedagogy. The scientific achievements of individual teachers who taught these educational disciplines have been presented: the tutor of the Podillya Theological Academy M. Bunin, the teacher of the Kharkov Theological Seminary M. Strakhov, the teacher of the Poltava Theological Seminary V. Konopatov.
Key words: teacher, Didactics, instructional content, teaching and methodological support, Pedagogy, Orthodox theological seminary, form of education.
Повний текст:
PDFПосилання
Tverdokhlib T. "Forms of Teaching Pedagogical Disciplines in Orthodox Religious Educational Institutions of Ukraine (The End of 19th - The Beginning of 20th Century)", International Letters of Social and Humanistic Sciences, Vol. 71, pp. 40-46, 2016. DOI: https://doi.org/10.18052/www.scipress.com/ILSHS.71.40
Высочайше утвержденные: I. Устав Православных духовных семинарий и II. Устав духовных училищ. 2401 – 22 августа (1884 г.). Полное Собрание Законов Российской Империи: Собрание третье: 1.03.1881 – 1913 гг. СПб.: Тип. II Отд-ния собств. Е. И. В. канцелярии, Т. 4: 1884. С. 437-455.
Гусев А. Ф. Положение преподавателей духовных семинарий. Православное обозрение. 1885. № 12. С. 693-726.
Дело о производстве испытаний на звание учителя церковно-приходской школы. ЦДІАК України. Ф. 712. Оп. 3 (1891). Спр. 51. 94 арк.
Дело о составлении новой программы для семинарий. Ноябрь – 20 декабря 1884 г. ЦДІАК України. Ф. 711. Оп. 3. Спр. 1595. 85 арк.
Дело об экзаменах на звание учителя. ЦДІАК України. Ф. 712. Оп. 3 (1894). Спр. 46. 98 арк.
Извлечение из отчета о состоянии Подольской духовной семинарии по учебно-воспитательной части за 1889-90 учебный год. Подольские епархиальные ведомости. Отдел официальный. 1890. №.43. С. 574-593.
Определение Святейшего Синода. От 7-18 августа 1885 г. № 1589. О введении в действие новых уставов духовных семинарий и училищ по учебной части Церковный вестник. 1885. № 34. С. 121
Определение Святейшего Синода. Циркуляр по духовно-учебному ведомству. 1893. № 13. С. 1-6.
От Учебного Комитета при Святейшем Синоде. Циркуляр по духовно-учебному ведомству. 1892. № 11. С. 37-39.
Отчет о состоянии Киевской духовной семинарии по учебной и нравственной частям за 1886-1887 учебный год. ЦДІАК України. Ф. 712. Оп. 3 (1887). Спр. 6. 90 арк.
Отчет о состоянии Семинарии по учебной и воспитательной частям за 1892/93 учебный год. ЦДІАК України. Ф. 712. Оп. 4. Спр. 193. 99 арк.
Правила для производства испытаний по духовному ведомству на звание учителя или учительницы одноклассной церковно-приходской школы. Вера и разум. Листок для Харьковской епархии. 1891. № 2. С. 21-24.
Правление Киевской духовной семинарии о производстве экзаменов и переводных установок по случаю окончания 1891-1892 учебного года. ЦДІАК України. Ф. 712. Оп. 3. Спр. 9 (1892). 365 арк.
Программа испытания на звание учителя или учительницы одноклассной церковно-приходской школы. Вера и разум. Листок для Харьковской епархии. 1891. № 2. С. 24-25.
Разрядные списки воспитанников Подольской духовной семинарии, составленные после годичных испытаний, бывших в мае и июне 1890 года, в педагогическом собрании Правления семинарии на основании существующих на сей конец особых правил. Подольские епархиальные ведомости. Отдел официальный. 1890. №.28. С. 394-404.
Разрядные списки учеников Екатеринославской духовной семинарии, составленные педагогическим Правлением семинарии после годичных испытаний 14 июля сего года. Екатеринославские епархиальные ведомости. Отдел официальный. 1895. №.13. С. 165-170
Расписание учебных предметов для семинарий с показанием числа уроков по каждому из них. Вера и разум. Листок для Харьковской епархии. 1886. № 17. С. 398-399.
С. П. Школа и жизнь: Еще по поводу специализации предметов в духовных академіях. Распределение семинарских предметов по классам. Общая церковная история. Философские предметы. Дидактика. Христианское чтение. 1897. № 3. С. 481-499.
Сочинения, одобренные Учебным Комитетом. Циркуляр по духовно-учебному ведомству. 1895. № 15. С. 62.
Твердохліб Т. Питання розвитку педагогічної освіти на сторінках вітчизняної духовної періодики (середина 80-х – перша половина 90-х рр. ХІХ ст.). Педагогічний дискурс. 2018. № 24, 29–35. DOI: https://doi.org/10.31475/ped.dys.2018.24.05
Шелюх Галина. Внесок С. Миропольського у методичне забезпечення початкових шкіл духовного відомства (кінець ХIХ - початок ХХ ст.). Історико-педагогічний альманах. 2015. N 1. С.13-17.
REFERENCES
Central State Historical Archive of Ukraine, Kyiv. (1884). Delo o sostavlenii novoj programmy dlja seminarij [Case on composing a new program for seminaries]. Fund 711, Inventory 3, File 1595, 85 (in Russian).
Central State Historical Archive of Ukraine, Kyiv. (1887). Otchet o sostojanii Kievskoj duhovnoj seminarii po uchebnoj i nravstvennoj chastjam za 1886-1887 uchebnyj god [Report on condition of Kyiv Theological Seminary on teaching and moral education parts for 1886-1887 academic year]. Fund 712, Inventory 3 (1887), File 6, 90 (in Russian).
Central State Historical Archive of Ukraine, Kyiv. (1891). Delo o proizvodstve ispytanij na zvanie uchitelja cerkovno-prihodskoj shkoly [Case on conducting tests for the title of teacher of parish school]. Fund 712, Inventory 3 (1891), File 51, 94 (in Russian).
Central State Historical Archive of Ukraine, Kyiv. (1892). Pravlenie Kievskoj duhovnoj seminarii o proizvodstve jekzamenov i perevodnyh ustanovok po sluchaju okonchanija 1891-1892 uchebnogo goda [Management of Kyiv Theological Seminary on conducting examinations and end-of-year instructions on the occasion of ending of 1891-1892 academic year]. Fund 712, Inventory 3, File 9 (1892), 365 (in Russian).
Central State Historical Archive of Ukraine, Kyiv. (1893). Otchet o sostojanii Seminarii po uchebnoj i vospitatel'noj chastjam za 1892-1893 uchebnyj god [Report on condition of Seminary on teaching and moral education parts for 1892-1893 academic year]. Fund 712, Inventory 4, File 193, 99 (in Russian).
Central State Historical Archive of Ukraine, Kyiv. (1894). Delo ob jekzamenah na zvanie uchitelja [Case on examinations for the title of teacher]. Fund 712, Inventory 3 (1894), File 46, 98 (in Russian).
Gusev, A. (1885). Polozhenie prepodavatelej duhovnyh seminarij [Position of teachers of theological seminaries]. Pravoslavnoe obozrenie, 12, 693-726 (in Russian).
Izvlechenie iz otcheta o sostojanii Podol'skoj duhovnoj seminarii po uchebno-vospitatel'noj chasti za 1889-90 uchebnyj god [Extract from the report on condition of Podolia Theological Seminary on teaching and moral education parts for 1889-90 academic year]. (1890). Podol'skie eparhial'nye vedomosti. Otdel oficial'nyj, 43, 574-593 (in Russian).
Opredelenie Svjatejshego Sinoda [Decision of the Holy Synod]. (1893). Cirkuljar po duhovno-uchebnomu vedomstvu, 13, 1-6 (in Russian).
Opredelenie Svjatejshego Sinoda. Ot 7-18 avgusta 1885 g. № 1589. O vvedenii v dejstvie novyh ustavov duhovnyh seminarij i uchilishh po uchebnoj chasti [Decision of the Holy Synod. From 7-18 August 1885. № 1589. About introducing new statutes of theological seminaries and schools on educational part]. (1885). Cerkovnyj vestnik, 34, 121 (in Russian).
Ot Uchebnogo Komiteta pri Svjatejshem Sinode [From the Educational committee at the Holy Synod]. (1892). Cirkuljar po duhovno-uchebnomu vedomstvu, 11, 37-39 (in Russian).
Pravila dlja proizvodstva ispytanij po duhovnomu vedomstvu na zvanie uchitelja ili uchitel'nicy odnoklassnoj cerkovno-prihodskoj shkoly [Rules for conducting tests in religious department for the title of teacher of one class parish school]. (1891). Vera i razum. Listok dlja Har'kovskoj eparhii, 2, 21-24 (in Russian).
Programma ispytanija na zvanie uchitelja ili uchitel'nicy odnoklassnoj cerkovno-prihodskoj shkoly [Program of tests for the title of teacher of one class parish school]. (1891). Vera i razum. Listok dlja Har'kovskoj eparhii, 2, 24-25 (in Russian).
Raspisanie uchebnyh predmetov dlja seminarij s pokazaniem chisla urokov po kazhdomu iz nih [Schedule of subjects for seminaries indicating the number of lessons for every of them]. (1886). Vera i razum. Listok dlja Har'kovskoj eparhii, 17, 398-399 (in Russian).
Razrjadnye spiski uchenikov Ekaterinoslavskoj duhovnoj seminarii, sostavlennye pedagogicheskim Pravlenim seminarii posle godichnyh ispytanij 14 ijulja sego goda [Grade lists of students of Yekaterinoslav Theological Seminary, composed by pedagogical Board of the Seminary after yearly tests on the 14th of July of this year]. (1895). Ekaterinoslavskie eparhial'nye vedomosti. Otdel oficial'nyj, 13, 165-170 (in Russian).
Razrjadnye spiski vospitannikov Podol'skoj duhovnoj seminarii, sostavlennye posle godichnyh ispytanij, byvshih v mae i ijune 1890 goda, v pedagogicheskom sobranii Pravlenija seminarii na osnovanii sushhestvujushhih na sej konec osobyh pravil [Grade lists of students of Podolia Theological Seminary, composed after yearly tests conducted in May and June of 1890, in pedagogical meeting of Seminary management on the basis of special rules existing on this point]. (1890). Podol'skie eparhial'nye vedomosti. Otdel oficial'nyj, 28, 394-404 (in Russian).
S. P. (1897). Shkola i zhizn': Eshhe po povodu specializacii predmetov v duhovnyh akademіjah. Raspredelenie seminarskih predmetov po klassam. Obshhaja cerkovnaja istorija. Filosofskie predmety. Didaktika [Schol and life: more on subject specialization in theological seminaries. Distribution of seminary subjects by classes. General Ecclesiastical History. Philosophical subjects. Didactics]. Hristianskoe chtenie, 3, 481-499 (in Russian).
Sheliukh, H. (2015). Vnesok S. Myropolskoho u metodychne zabezpechennia pochatkovykh shkil dukhovnoho vidomstva (kinets XIX - pochatok XX st.) [Contribution of S. Myropolskyi to methodical provision of primary schools of religious department (late 19th – early 20th century.)]. Istoryko-pedahohichnyi almanakh, 1, 13-17 (in Ukranian).
Sochinenija, odobrennye Uchebnym Komitetom [Compositions approved by the Educational committee]. (1895). Cirkuljar po duhovno-uchebnomu vedomstvu, 15, 62 (in Russian).
Tverdokhlib, T. (2016). Forms of Teaching Pedagogical Disciplines in Orthodox Religious Educational Institutions of Ukraine (The End of 19th - The Beginning of 20th Century). International Letters of Social and Humanistic Sciences, 71, 40-46. DOI: https://doi.org/10.18052/www.scipress.com/ILSHS.71.40 (in English).
Tverdokhlib, T. (2018). Pytannia rozvytku pedahohichnoi osvity na storinkakh vitchyznianoi dukhovnoi periodyky (seredyna 80-kh – persha polovyna 90-kh rr. XIX st.) [Issues of the Development of Pedagogical Education on the Pages of Domestic Ecclesiastical Periodicals (Mid-80s –the First Half of 90s of the Nineteenth Century)]. Pedahohichnyi dyskurs, 24, 29-35. DOI: https://doi.org/10.31475/ped.dys.2018.24.05 (in Ukranian).
Vysochajshe utverzhdennye: I. Ustav Pravoslavnyh duhovnyh seminarij i II. Ustav duhovnyh uchilishh. 2401 – 22 avgusta (1884) [Approved by Emperor: I. Statute of Orthodox Theological Seminaries and II. Statute of Religious Schools. 2401 – the 22nd of August (1884.)]. In Polnoe Sobranie Zakonov Rossijskoj Imperii (Sobranie tret'e: 1.03.1881 – 1913 gg. T. 4. 437-455 ). SPb.: Tip. II Otd-nija sobstv. E. I. V. kanceljarii (in Russian)
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.2620861
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.