МІЖКУЛЬТУРНЕ ВИХОВАННЯ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ НА ЗАСАДАХ ПЕДАГОГІКИ ПАРТНЕРСТВА

Л. О. Гепенко

Анотація


Актуальність зазначеної проблеми полягає в тому, що в умовах реформування сфери медичних послуг ключовими позиціями в роботі сучасного лікаря є спілкування, взаємодія, співпраця між колегами, медичними працівниками й пацієнтами. Міжкультурна вихованість лікаря є феноменом сьогодення, оскільки така особистісна якість розширює межі його самореалізації, збагачує професійне спілкування новими контактами з іноземними колегами, збільшує базу пацієнтів різних національностей, які обирають саме такого лікаря.

Метою наукової роботи є розкриття суті, змістового й організаційного  наповнення міжкультурного виховання майбутніх лікарів у освітньому процесі на засадах поваги до особистості, доброзичливості і позитивного ставлення до іншої людини, довіри у стосунках, права вибору й відповідальності за нього, виконання домовленостей.

Методи дослідження – аналіз наукової літератури з обраної теми, аналіз робочої програми з української мови за професійним спрямуванням, анкетування, аналіз освітніх продуктів.

У результаті проведеного дослідження висловлено власну точку зору щодо розуміння міжнаціонального виховання майбутніх лікарів як процесу їхнього професійного й особистісного потенціалу завдяки різним культурам, засвоєння вітчизняними й іноземними студентами досвіду співпраці й партнерства в медичній сфері, формування здатності обмінюватися передовими ідеями діагностування й лікування хворих, об’єднуватися й створювати інноваційні світові технології подолання  захворюваності людини. Конкретизовано складові міжкультурного виховання майбутніх лікарів (міжкультурну комунікацію, міжкультурну толерантність, міжкультурну ідентичність), реалізація яких підвищує їхню міжкультурну вихованість. Розкрито комунікативний і мовленнєвий потенціал української мови за професійним спрямуванням.

Рекомендовано розширювати пізнання української культури як вітчизняних, так й іноземних студентів у процесі вивчення навчальної дисципліни «Українська мова професійного спрямування»,  доповнювати їхній світогляд у процесі міжкультурного спілкування і формування толерантності.

Ключові слова: теорія виховання, міжкультурна вихованість, майбутні лікарі, спілкування, толерантність, українська мова за професійним спілкуванням, співробітництво.

 

The topicality of the described problem lies in the fact that, in the context of reforming the sphere of medical services, communication, interaction, cooperation between colleagues, medical workers and patients are the key positions in the work of the modern physician. The intercultural education of the doctor is a phenomenon of the contemporary society, because such personality quality extends the limits of its self-realization, enriches professional communication with the new contacts with foreign colleagues, increases the base of patients of different nationalities, who choose such a doctor.

The purpose of the given scientific work is to reveal the essence and organizational content of intercultural education of future doctors in the educational process on the basis of the respect to the person, benevolence and positive attitude towards another person, trustfulness in the relations, the right to choose and responsibility for it, and the implementation of agreements.

Methods of the research are analysis of scientific literature on the chosen topic, analysis of the learning program in the Business Ukrainian language, questionnaires, analysis of educational products.

The result of the conducted research were expressed by author in her own point of view on the understanding of the international education of the future doctors as a process of their professional and personal potential through different cultures, the acquisition of experience and cooperation in medical sphere by homeland and foreign students, the formation of the ability to share advanced ideas of diagnosing and treatment of the patients, to unite and create innovative world technologies to overcome human morbidity. The components of intercultural education of the future doctors (intercultural communication, intercultural tolerance, intercultural identity), whose realization enhances their intercultural education, is specified. The communicative and linguistic potential of the Ukrainian language for professional orientation is revealed.

It is recommended to broaden the knowledge in the area of Ukrainian culture both homeland and foreign students in the process of studying of the subject "Business Ukrainian language", to expand their outlook in the process of intercultural communication and the formation of tolerance.

Key words: theory of education, intercultural education, future doctors, communication, tolerance, business Ukrainian language, communication, cooperation.


Повний текст:

PDF

Посилання


Вей Чжеюань. Міжкультурне виховання студентів вищих навчальних закладів засобами музики : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.07. К., 2018. 260 с.

Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; головний ред. В. Г. Кремень. К. : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.

Калашнік Н. В. Формування міжкультурної комунікативної компетентності у іноземних студентів у вищих медичних навчальних закладах України : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.07 «Теорія і методика виховання». Умань, 2015. 20 с.

Кардашевська Г. Е., Мовчан О. О. Міжкультурна толерантність як одна з найважливіших морально-етичних цінностей майбутнього лікаря. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2012. № 4. С. 38-43.

Козубовська І. В., Данко Д. В. Формування готовності іноземних студентів-медиків до міжкультурного спілкування. Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота. Ужгород : Говерла, 2017. Вип. 1 (40). С. 136 -138.

Концепція «Нової української школи» (2016) [Електронний ресурс] // Освіта.ua. – Режим доступу: http://osvita.ua/school/52062/. – Назва з екрану.

Кульбачко К. Є. Студенти-медики України у інтеркультурному просторі. Інноваційні тенденції підготовки фахівців в умовах полікультурного та мультилінгвального глобалізованого світу : зб. тез доповідей II Міжвузівської наук.-практ. конф. (11 квітня 2017р., м. Київ). К. : КНУТД, 2017. С. 138-141.

Леснянська-Дощак А., Юзьвяк О. Роль міжкультурного виховання на сучасному етапі розвитку Німеччини. Молодь і ринок. 2011. № 3 (74). С. 133-135.

Лісовий М. І. Формування професійного мовлення майбутніх медичних працівників у вищих медичних навчальних закладах : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Вінниця, 2006. 196с.

Пилип Т. Структурний аналіз міжкультурної компетентності лікарів-терапевтів. Нова педагогічна думка. 2016. № 2 (86). С. 90-93.

Пілішек С. О. Міжкультурне спілкування як складова професійного спілкування іноземною мовою у міжкультурному середовищі. Вісник Чернігівського національного педагогічного ун-ту. Сер. Педагогічні науки. 2016. Вип. 141. С.163-166.

Рибалко Л. С. Обговорення й використання ідей Нової української школи у закладах вищої освіти. Матеріали ХІ Міжнародної науково-методичної інтернет-конференції : Формування сучасної концепції викладання дисциплін в медичних освітніх закладах (Харків, 6-7 грудня 2018 р.). Х. : ХНМУ, 2018. – Режим доступу: http://repo.knmu.ua – Назва з екрану.

Хало З. П., Волошанська І. В. Досвід Німеччини щодо міжкультурного виховання та його реалізації у вітчизняному навчально-виховному процесі. Педагогічні науки. 2011. Вип. 98. С. 214-218.

Хребтова В. В. Модель полікультурного виховання студентів юридичних спеціальностей. Наука і освіта. 2013. № 3. С. 189-192.

Щербакова А. В. Формування полікультурної компетентності у студентів-медиків у навчально-виховному процесі вищого медичного навчального закладу : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Старобільськ, 2015. 20 с.

REFERENCES

Kalashnik, N. V. (2015) Formuvannia mizhkulturnoi komunikatyvnoi kompetentnosti u inozemnykh studentiv u vyshchykh medychnykh navchalnykh zakladakh Ukrainy [Intercultural communicative proficiency formation in the foreign students of higher medical establishments]. (Abstract of candidate’s thesis). Uman, Ukraine (in Ukranian).

Kardashevska, H. E., & Movchan, O. O. (2012) Mizhkulturna tolerantnist yak odna z naivazhlyvishykh moralno-etychnykh tsinnostei maibutnoho likaria [Intercultural tolerancy as the most important moral and aethic values of a future doctor]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka, 4, 38-43 (in Ukranian).

Khalo, Z. P. & Voloshanska, I. V. (2011) Dosvid Nimechchyny shchodo mizhkulturnoho vykhovannia ta yoho realizatsii u vitchyznianomu navchalno-vykhovnomu protsesi [The German experience as for intercultural upbringing and its realization in the Ukrainian educational process]. Pedahohichni nauky. 98. 214-218. (in Ukranian).

Khrebtova, V. V. (2013) Model polikulturnoho vykhovannia studentiv yurydychnykh spetsialnostei [The model of policultural upbringing of the students juridical specialties]. Nauka i osvita. 3. 189-192. (in Ukranian).

Kozubovska, I. V. & Danko, D. V. (2017) Formuvannia hotovnosti inozemnykh studentiv-medykiv do mizhkulturnoho spilkuvannia [The formation of readiness of the foreign medical students for intercultural communication]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu : seriia: Pedahohika. Sotsialna robota. 1 (40), 136-138. (in Ukranian).

Kremen, V. H. (Ed.). (2008) Entsyklopediia osvity [Educational encyclopedia]. Kyiv : Yurinkom Inter (in Ukranian).

Kulbachko, K. Ie. (2017) Studenty-medyky Ukrainy u interkulturnomu prostori [Medical students of Ukraine in intercultural space]. Second interuniversity Conference, Innovative tendencies of specialists training in the conditions of multicultural and multi-lingual globalized world (138-141). Kyiv : KNUTD (in Ukranian).

Lesnianska-Doshchak, A. & Yuzviak, O. (2011) Rol mizhkulturnoho vykhovannia na suchasnomu etapi rozvytku Nimechchyny [The role of the intercultural upbringing at the modern stage of development of Germany]. Molod i rynok. 3 (74). 133-135. (in Ukranian).

Lisovyi, M. I. (2006) Formuvannia profesiinoho movlennia maibutnikh medychnykh pratsivnykiv u vyshchykh medychnykh navchalnykh zakladakh [The formation of the professional communication of medical staff in the higher medical educational establishments]. (Candidate’s thesis). Vinnytsia, Ukraine (in Ukranian).

Pilishek, S. O. (2016) Mizhkulturne spilkuvannia yak skladova profesiinoho spilkuvannia inozemnoiu movoiu u mizhkulturnomu seredovyshchi [Intercultural communication as a part of professional communication by foreign language in intercultural environment]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho un-tu. Ser. Pedahohichni nauky. 141.163-166.

Pylyp, T. (2016) Strukturnyi analiz mizhkulturnoi kompetentnosti likariv-terapevtiv [The structural analysis of intercultural competency of phisicians]. Nova pedahohichna dumka. 2 (86). 90-93. (in Ukranian).

Rybalko, L. S. (2018) Obhovorennia y vykorystannia idei Novoi ukrainskoi shkoly u zakladakh vyshchoi osvity [The discussion and usage of the idea of the New Ukrainian school]. Paper presented at XI Intern. Science and Practical Conf. «Formation of the modern concept of teaching disciplines in medical educational institutions» (Electronic edition). Retrieved from: http://repo.knmu.ua (in Ukranian).

Shcherbakova, A. V. (2015) Formuvannia polikulturnoi kompetentnosti u studentiv-medykiv u navchalno-vykhovnomu protsesi vyshchoho medychnoho navchalnoho zakladu [The formation of polycultural competencies in the medical students in educational process of higher medical establishment]. (Abstract of candidate’s thesis). Starobilsk, Ukraine (in Ukranian).

The conception of «New Ukrainian school» (2016) Retrieved from http://osvita.ua/school/52062/ (in Ukranian).

Vei Chzheiuan (2018) Mizhkulturne vykhovannia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv zasobamy muzyky [Intercultural upbringing of the students of higher educational establishments by the means of music] (Candidate’s thesis). Kyiv, Ukraine (in Ukranian).




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.2620554

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.