ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ЕФЕКТИВНОСТІ ПЕДАГОГІЧНОЇ СИСТЕМИ ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У СТУДЕНТІВ ТЕХНІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ

А. С. Птушка

Анотація


У статті представлено результати експериментальної перевірки ефективності авторської педагогічної системи формування іншомовної комунікативної компетентності (ІКК) у студентів технічних спеціальностей закладів вищої освіти. Актуальність дослідження зумовлена вимогами сучасного глобалізованого освітнього простору, положеннями Закону України «Про вищу освіту» (2014, зі змінами), Закону України «Про освіту» (2017), а також Стратегією розвитку вищої освіти України на 2022-2032 роки (2025), де підкреслюється важливість інтеграції іноземної мови у професійну підготовку. Теоретично обґрунтовано доцільність формування ІКК як інтегративної характеристики, що охоплює когнітивний, діяльнісноопераційний, мотиваційно-ціннісний та особистісно-рефлексійний компоненти, які забезпечують здатність майбутніх інженерів до міжкультурної комунікації та адаптації до міжнародного професійного середовища. Експеримент охоплював три етапи: констатувальний (визначення вихідного рівня ІКК), формувальний (впровадження авторської системи, що інтегрує іноземну мову з фаховими дисциплінами та використовує змішані й інтерактивні форми навчання) та контрольно-результативний (оцінювання динаміки та статистична перевірка результатів). Дослідження здійснювалося у Харківському національному автомобільно-дорожньому університеті за участю 606 студентів і 42 викладачів. Результати засвідчили суттєве зростання кількості студентів експериментальної групи з високим рівнем сформованості ІКК (понад 70 %), тоді як у контрольній групі зміни були несуттєвими. Найбільш виражена позитивна динаміка зафіксована за мотиваційно-ціннісним і когнітивним критеріями. Статистичний аналіз підтвердив достовірність отриманих результатів. Висновки дослідження підкреслюють ефективність поєднання професійно орієнтованого змісту з інтерактивними та проєктними методами навчання, що сприяє розвитку іншомовної підготовки, підвищенню саморефлексії та готовності студентів до міжкультурної взаємодії. Запропонована педагогічна система може бути рекомендована для впровадження у практику закладів вищої технічної освіти як дієвий інструмент підвищення конкурентоспроможності випускників.

Ключові слова


іншомовна комунікативна компетентність; технічні спеціальності; педагогічний експеримент, педагогічна система, ЗВО

Повний текст:

PDF

Посилання


Список використаних джерел Гончаренко Л. М. Критерії та показники оцінювання якості іншомовного мовлення студентів немовних спеціальностей. Педагогічний дискурс. 2019. №26. С. 112-119.

Гринечко А. Роль самооцінювання в процесі самовизначення особистості. Актуальні питання гуманітарних наук. 2012. Вип. 3. С. 227-235

Закон України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 № 1556-VII (зі змінами і доповненнями). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18?utm_source=chatgpt.com#Text

Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII (зі змінами і доповненнями). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19?utm_source=chatgpt.com

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 № 286-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80?utm_source=chatgpt.com#Text

Концепція Державної цільової національно-культурної програми сприяння вивченню та застосуванню англійської мови в Україні на 2026-2030 : Наказ Міністерства освіти і науки України від 4 червня 2025 р. № 659. URL: --- https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/659-2025-%D0%BF#Text

References

Honcharenko, L. M. (2019). Kryterii ta pokaznyky otsiniuvannia yakosti inshomovnoho movlennia studentiv nemovnykh spetsialnostei [Criteria and indicators of assessing the quality of foreign language speech of non-linguistic students]. Pedahohichnyi dyskurs, 26, 112–119. [in Ukrainian].

Hrynechko, A. (2012). Rol samootsiniuvannia v protsesi samovyznachennia osobystosti [The role of self-assessment in the process of self-determination of personality]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 3, 227–235. [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy «Pro vyshchu osvitu» vid 01.07.2014 № 1556-VII (zi zminamy i dopovnenniamy) [Law of Ukraine "On Higher Education" of July 1, 2014, No. 1556-VII (with amendments and supplements)]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556- 18](https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» vid 05.09.2017 № 2145-VIII (zi zminamy i dopovnenniamy) [Law of Ukraine "On Education" of September 5, 2017, No. 2145-VIII (with amendments and supplements)]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145- 19](https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian].

Stratehiia rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022–2032 roky: Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 23.02.2022 № 286-r [Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022–2032: Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine of February 23, 2022, No. 286-r]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286- 2022-%D1%80](https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80 [in Ukrainian].

Kontseptsiia Derzhavnoi tsilovoi natsionalno-kulturnoi prohramy spryiannia vyvchenniu ta zastosuvanniu anhliiskoi movy v Ukraini na 2026–2030: Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 04.06.2025 № 659 [Concept of the State Targeted National-Cultural Program for Promoting the Study and Use of the English Language in Ukraine for 2026–2030: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine of June 4, 2025, No. 659]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/659-2025- %D0%BF](https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/659-2025-%D0%BF [in Ukrainian]




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2025.58.15

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.