МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТЕОРІЇ І ПРАКТИКИ

К. Є. Каліна, Л. А. Штефан

Анотація


У статті аналізуються методологічні підходи до дослідження проблем педагогічної теорії та практики. З’ясовано, що питанням вивчення методологічних засад педагогічної науки присвятили свої праці В. Галузинський, Б. Гершунський, С. Гончаренко, В. Гмурман, М. Данилов, М. Євтух, В. Крисько, В. Лутай, М. Нікандров, П. Підкасистий, М. Ярмаченко та ін. дослідники. Методологічні підходи до педагогіки як науки визначені й у працях зарубіжних (Е. Дюркгейм, Д. Дьюі, П. Наторп та деяких ін.) учених.

Аналіз зазначених праць свідчить про необхідність розрізняти методологію в широкому і вузькому значеннях. У широкому розумінні слова – це вчення про структуру, логічну організацію, методи та засоби діяльності. У вузькому – вчення про принципи побудови, форми та способи науково-пізнавальної діяльності. Установлено, що до методологічних засад педагогічної науки в широкому значенні належать різні підходи – антропологічний, аксіологічний, системний, особистісно-діяльнісний, культурологічний, етнопедагогічний, компетентнісний та деякі ін.

У науково-педагогічних джерелах найбільш поширеною є класифікація рівнів методології, запропонована Е. Юдіним, котра включає: філософський, загальнонауковий (об’єкт, предмет, мета, завдання, гіпотеза дослідження та ін.), конкретнонауковий (сукупність методів та принципів дослідження, що використовуються в даній науці) та технологічний рівні.

Доведено, що у сучасній науці існують різні підходи до класифікації методів. Зокрема, за ступенем загальності методи поділяються на: всезагальні (філософські), загальнонаукові – статистичні, формалізовані та математичні, спеціальні. За метою наукової діяльності методи бувають: фундаментальні (історико-логічний, логічний та порівняльний), прикладні (збір та опрацювання інформації, педагогічний експеримент, педагогічна діагностика). Проте, арсенал методів педагогічної науки є більш широким, тому що вони є інтеграцією методів, накопичених у системі наук про людину. Слід зауважити, що ці методи не можна переносити механічно. Вони матимуть ефект і користь для педагогічної теорії та практики тільки тоді, коли будуть пристосовані до її змісту.

Ключові слова: метод, підхід, методологія, педагогічна наука, теорія, практика.


Повний текст:

PDF

Посилання


Важевская Н. Е. Гносеологические корни науки в системе школьного образования. Педагогика. 2002. №4. С. 3-9.

Загвязинский В. И. Методология и методика дидактических исследований. М. : Педагогика, 1982. 160 с.

Каган М. С. Системный подход и гуманитарное знание. Л.: Ленинградский университет, 1991. С. 7-76.

Крысько В. Г. Психология и педагогика в схемах и таблицах: Учебно-методическое пособие. Минск : Харвест, 1999. 376 с.

Лутай В. С. Філософія сучасної освіти: Навчальний посібник. К.: Центр «Магістр – S» Творчої спілки вчителів України, 1996. 256 с.

Место жительства – место воспитания. М.: Издательство Политической литературы, 1985.

Мигович І. І. Соціальна робота. Вступ до спеціальності. Ужгород, 1997. 190 с.

Педагогика под ред. П. И. Пидкасистого. М.: Педагогичекое общество России, 1998. 640 с.

Педагогика под ред. Т. А. Ильиной. М.: Просвещение, 1984. 496 с.

Философский энциклопедический словарь. М., 1997.

Фіцула М. М. Педагогіка: Навчальний посібник для студентів вищих педагогічних закладів освіти. К.: Видавничий центр: «Академія». 2000. 544 с.

Юдин Э. Системный подход и принцип деятельности. М., 1978. С.272.

REFERENCES:

Filosofskii entsiklopedicheskii slovar (1997). [Philosophical Encyclopedic Dictionary]. Мoskva. (in Russian).

Fitsula, М. М. (2000). Pedahohika. [Pedagogy]. Кyiv : Vydavnuchii tsentr «Akademiia». (in Ukranian).

Ilina, Τ. А. (Ed.) (1984). Pedahohika. [Pedagogy]. Мoskva : Prosveshchenie. (in Russian).

Kahan, Μ. S. (1991). Sistemnyi podkhod i humanitarnoe znanie. [System approach and humanitarian knowledge]. Leninhrad : Leninhradskii universitet. 7-76. (in Russian).

Krysko, V. H. (1999). Psikholohiia i pedahohika v skhemakh I tablitsakh. [Psychology and pedagogy in charts and tables]. Мinsk : Kharvest. (in Russian).

Lutai, V. S. (1996). Filosofiia suchasnoi osvity. [Philosophy of modern education]. Кyiv : Tsentr «Mahistr – S» Tvorchoi spilky vchyteliv Ukrainy. (in Ukranian).

Mesto zhitelstva – mesto vospitaniia. (1985). [Place of residence – the place of education]. Мoskva : Izdatelstvo Politicheskoi literatury. (in Russian).

Myhovuch, І. І. (1997). Sotsialna robota. [Social work]. Vstup do spetsialnosti. Uzhhorod. (in Ukranian).

Pidkasistyi, P. I. (Ed.) (1998). Pedahohika. [Pedagogy]. Мoskva : Pedahohicheskoe obshchestvo Rossii. (in Russian).

Vazhevskaia, N. Ye. (2002). Hnoseolohicheskie korni nauki v sisteme shkolnoho obrazovaniia. [Epistemological roots of science in the school system]. Pedahohika. 4. 3-9. (in Russian).

Yudin E., (1978). Sistemnyi podkhod i printsip deiatelnosti. [System approach and principle of activity]. Мoskva. 272. (in Russian).

Zahviazinskii, V. I. (1982). Metodolohiia i metodika didakticheskikh issledovanii. [Methodology and method of didactic research]. Moskva : Pedahohika. (in Russian).




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2019.46.05

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.