ФОРМУВАННЯ ПРОЕКТУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ І ВИХОВАТЕЛІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Анотація
Стаття присвячена визначенню рівнів сформованості проектувальної компетентності майбутніх учителів початкової школи і вихователів на констатувальному етапі педагогічного експерименту. Проведено науковий аналіз суті поняття «проектувальна компетентність», визначено її складові. У процесі дослідження визначено компоненти сформованості проектувальної компетентності майбутніх учителів початкової школи і вихователів: мотиваційно-ціннісний, когнітивний та діяльнісно-рефлексійний. Мотиваційно-ціннісний компонент сформованості передбачає наявність у майбутніх учителів початкової школи і вихователів мотивації до навчального проектування, когнітивний – обізнаність зі знаннями, необхідними для сформованості проектувальної компетентності та набуття комплексу відповідних умінь і навичок, що забезпечують оптимізацію освітнього процесу, діяльнісно-рефлексійний – оволодіння вміннями проектувати освітній процес у закладах дошкільної освіти та початковій школі, корекція цього процесу.
До вмінь, які сприяють сформованості проектувальної компетентності віднесено: аналітичні, гностичні, дослідницькі, діагностичні, креативні та рефлексивні. Формування відповідних умінь відбувалося під час вивчення курсів «Методика викладання педагогічних дисциплін», «Організація і управління педагогічним процесом у закладах дошкільної освіти», «Загальна педагогіка». Для перевірки сформованості проектувальної компетентності майбутніх учителів початкової школи і вихователів за визначеними у статті критеріями схарактеризовано методи дослідження. Результати проведеного етапу педагогічного експерименту дали підстави констатувати переважно середній та низький рівні сформованості проектувальної компетентності майбутніх учителів початкової школи і вихователів. Наступними напрямами наукових розвідок із представленої проблеми автор вважає за необхідність теоретично обґрунтувати технологію формування проектувальної компетентності та реалізувати її в процесі підготовки майбутніх учителів початкової школи і вихователів.
Ключові слова: майбутні вчителі початкової школи, вихователі, підготовка, проектувальна компетентність, професійна готовність, педагогічний експеримент.
Повний текст:
PDFПосилання
Брюханова, Н. О. Основи педагогічного проектування в інженерно-педагогічній освіті : монографія. Х. : НТМТ, 2010.
Брюханова, Н. О. Концептуальні положення проектування системи педагогічної підготовки майбутніх інженерів-педагогів. Проблеми інженерно-педагогічної освіти, 2012. Вип. 34-35, С. 8–13.
Буркіна, Н. В. Проектування методичної системи дистанційного навчання математики у вищих навчальних закладах. (Дис. ... канд. пед. наук). Черкаський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького, 2009.
Гончаренко, С. Український педагогічний словник. К. : Либідь, 1997.
Гончаренко, Т. Л., Шарко, В. Д. Технології проектування навчального процесу з фізики та підготовка вчителя до їх реалізації. Фізика та астрономія в школі, 2011, № 8, C. 23-26.
Гриньова, В. М. Професійна компетентність учителя: суть, структура, умови формування. Х. : Апостроф, 2011.
Гриньова, М. В. Педагогічні технології: теорія та практика. Полтава : Прометей, 2012.
Докучаєва, В. В. Теоретико-методологічні засади проектування інноваційних педагогічних систем. (Дис. ... канд. пед. наук). Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, 2007.
Жерновникова, О. А. Підготовка майбутнього вчителя до навчального проектування як психолого-педагогічна проблема. Педагогіка та психологія, 2015, Вип. 49, С. 193–202.
Зязюн, І. А. Дидактичне проектування технологій і методів учіння у вимірах педагогічної дії. Витоки педагогічної майстерності, 2010, Вип. 7, С. 63-73.
Коберник, О. М. Проектування навчально-виховного процесу в школі. К. : Хрещатик, 1995.
Коляда, М. Г. Загальні принципи педагогічного проектування і діяльнісний підхід до його реалізації. Проблеми сучасної педагогічної освіти, 2006, № 12, С. 95-101.
Коханко, О. Г. Формування у студентів знань і вмінь проектування уроку на засадах матрично-модульного підходу. К. : Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, 2009.
Кравець, О. Є. Теоретичні засади адаптивного підходу у використанні технології проектування навчальної інформації викладачем вищого навчального закладу. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка, 2013, Вип. 6, С. 126-130.
Нагаєв, В. М., Портян, М. О. Методика викладання у вищій школі. Харків. Колегіум, 2017.
Портян, М. О. Обгрунтування технології формування ділових якостей студентів. Педагогіка та психологія, 2015, Вип. 50, С. 110–119.
Пуліна, А. А. Метод проектів: історія й перспективи розвитку в сучасній системі освіти. Педагогічні наук, 2005, Вип. 40, С. 116–119.
Солом’яний, О. М. Педагогічне проектування як складова професійної діяльності викладача вищої школи. Наука і освіта, 2006. № 3-4, С. 130-132.
Цимбалару, А. Д. Педагогічне проектування освітнього простору в школі І ступеня: теорія і практика. К. : Педагогічна думка, 2013.
Юр’єва, К. А., Тіщенко, О. М. Компетенція, компетентність, міжкультурна компетентність учителя: сутність і зміст. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи, 2014, Вип. 42, С. 169-182. http://oaji.net/articles/2014/982-1414764151.pdf
Ярошинська, О. О. Проектування освітнього середовища професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи. Умань : ФОП Жовтий О. О., 2014.
Quinn, C. Getting down to business : Engaging students through innovative project designs. Selections. 36-th International Annual Conference, 2002, Р. 107-108.
REFERENCES:
Briukhanova, N. O. (2010). Osnovy pedahohichnoho proektuvannia v inzhenerno-pedahohichnii osviti [Fundamentals of the pedagogical designing in engineering and pedagogical education] : monohrafiia. Kharkiv : NTMT (in Ukrainian).
Briukhanova, N. O. (2012). Kontseptualni polozhennia proektuvannia systemy pedahohichnoi pidhotovky maibutnikh inzheneriv-pedahohiv. [Conceptual provisions for designing a system of pedagogical training for future engineer educators]. Problemy inzhenerno-pedahohichnoi osvity, 34-35, 8–13 (in Ukrainian).
Burkina, N. V. (2009). Proektuvannia metodychnoi systemy dystantsiinoho navchannia matematyky u vyshchykh navchalnykh zakladakh. [Designing a methodical system of distance learning of mathematics in higher educational institutions]. (Candidate’s thesis). Cherkaskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Bohdana Khmelnytskoho, Cherkasy, Ukraine (in Ukrainian).
Honcharenko, S. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian Pedagogical Dictionary]. Kyiv: Lybid (in Ukrainian).
Honcharenko, T. L., Sharko, V. D. (2011).Tekhnolohii proektuvannia navchalnoho protsesu z fizyky ta pidhotovka vchytelia do yikh realizatsii. [Technologies for designing the educational process in the physics and preparing a teacher for their implementation]. Fizyka ta astronomiia v shkoli, 8, 23-26 (in Ukrainian).
Hrynova, V. M. (2011). Profesiina kompetentnist uchytelia: sut, struktura, umovy formuvannia. [Professional competence of the teacher: essence, structure, conditions of formation.]. Kharkiv: Apostrof (in Ukrainian).
Hrynova, M. V. (2012). Pedahohichni tekhnolohii: teoriia ta praktyka. [Pedagogical Technologies: Theory and Practice.]. Poltava : Prometei (in Ukrainian).
Dokuchaieva, V. V. (2007). Teoretyko-metodolohichni zasady proektuvannia innovatsiinykh pedahohichnykh system. [Theoretical and methodological principles of designing innovative pedagogical systems]. (Candidate’s thesis). Luhanskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka, Luhansk, Ukraine (in Ukrainian)
Zhernovnykova, O. A. (2015). Pіdgotovka majbutn'ogo vchitelya do navchal'nogo proektuvannya yak psihologo-pedagogіchna problema. [Preparation of the future teacher for educational design as a psychological and pedagogical problem]. Pedagogіka ta psihologіya, 49, 193–202 (in Ukrainian).
Ziaziun, I. A. (2010). Dydaktychne proektuvannia tekhnolohii i metodiv uchinnia u vymirakh pedahohichnoi dii. [Didactic design of technologies and methods of teaching in measures of pedagogical action.]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti, 7, 63-73 (in Ukrainian).
Kobernyk, O. M. (1995). Proektuvannia navchalno-vykhovnoho protsesu v shkoli. [Design of educational process in school]. Kyiv : Khreshchatyk (in Ukrainian).
Koliada, M. H. (2006). Zahalni pryntsypy pedahohichnoho proektuvannia i diialnisnyi pidkhid do yoho realizatsii. [General principles of pedagogical design and activity approach to its realization]. Problemy suchasnoi pedahohichnoi osvity, 12, 95-101 (in Ukrainian).
Kokhanko, O. H. (2009). Formuvannia u studentiv znan i vmin proektuvannia uroku na zasadakh matrychno-modulnoho pidkhodu. [Formation of the students knowledge and skills of designing the lesson on the basis of the matrix-modular approach]. (Candidate’s thesis). Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova, Kyiv, Ukraine (in Ukrainian).
Kravets, O. Ye. (2013). Teoretychni zasady adaptyvnoho pidkhodu u vykorystanni tekhnolohii proektuvannia navchalnoi informatsii vykladachem vyshchoho navchalnoho zakladu. [Theoretical principles of an adaptive approach to the use of technology for designing educational information by a teacher of a higher educational institution]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka, 6, 126-130 (in Ukrainian).
Nagaev, V. M., Portyan, M. O. (2017). Metodika vykladannya u vishchіj shkolі. [Teaching method in high school]. Harkіv. Kolegіum (in Ukrainian).
Portian, M. O. (2015). Obhruntuvannia tekhnolohii formuvannia dilovykh yakostei studentiv. [Justification of the technology of forming the business qualities of students]. Pedahohika ta psykholohiia, 50, 110–119 (in Ukrainian).
Pulina, A. A. (2005). Metod proektiv: istoriia y perspektyvy rozvytku v suchasnii systemi osvity. [Method of projects: history and prospects of development in the modern educational system]. Pedahohichni nauky, 40, 116–119 (in Ukrainian).
Solom’ianyi, O. M. (2006). Pedahohichne proektuvannia yak skladova profesiinoi diialnosti vykladacha vyshchoi shkoly. [Pedagogical design as a component of the professional activity of a teacher of higher education]. Nauka i osvita, 3-4, 130-132 (in Ukrainian).
Tsymbalaru, A. D. (2013). Pedahohichne proektuvannia osvitnoho prostoru v shkoli I stupenia: teoriia i praktyka. [Pedagogical Design of Educational Space in School I Degree: Theory and Practice]. Kyiv : Pedahohichna dumka (in Ukrainian).
Yurieva, K. A., Tishchenko, O. M. (2014). Kompetentsiia, kompetentnist, mizhkulturna kompetentnist uchytelia: sutnist i zmist. [Competence, competence, intercultural competence of the teacher: essence and content]. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslidnoi roboty, 42, 169-182. Retrieved from http://oaji.net/articles/2014/982-1414764151.pdf. (in Ukrainian).
Yaroshynska, O. O. (2014). Proektuvannia osvitnoho seredovyshcha profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly. [Designing an educational environment for the training of future primary school teachers]. Uman : FOP Zhovtyi O. O. (in Ukrainian).
Quinn, C. (2002). Getting down to business : Engaging students through innovative project designs. Selections. 36-th International Annual Conference, 2002, 107-108.
DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2019.46.08
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.