СТАНОВЛЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В АНГЛОМОВНИХ КРАЇНАХ (ВЕЛИКОБРИТАНІЯ, КАНАДА, США)

М. Д. Псарьова

Анотація


Сьогодні Україна робить перші спроби впровадження освіти, яка б дозволяла людям з особливим освітніми потребами навчатися без обмежень поряд із однолітками, які типово розвиваються. Щоб зменшити кількість помилок на шляху до інклюзії, необхідно звернутися до історії включення дітей з порушенням психофізичного розвитку у країнах, що мають багаторічний успішний досвід роботи з такими дітьми у загальноосвітніх навчальних закладах. Тому у статті розглядається передовий досвід роботи з дітьми з особливими потребами у таких країнах, як:  Великобританія, Канада та США.

Мета статті - висвітлити основні етапи становлення інклюзивної освіти в англомовних країнах, а також розглянути та проаналізувати основні підходи, що вплинули на сучасне включення дитини з розладом спектру аутизму до загальноосвітнього середовища.

Для вирішення поставленої мети були використані загальнонаукові методи, такі як аналіз, синтез, систематизація наукових джерел; а також  історико-педагогічні методи: ретроспективний та структурно-хронологічний аналіз.

У статті аналізуються питання становлення інклюзивної освіти у Великобританії, Канаді, США на прикладі дітей з розладом спектру аутизму. На основі першоджерел виділено три етапи становлення інклюзивної освіти в другій половині ХХ століття: сегрегація, інтеграція та інклюзія. Розглянуто та проаналізовано основні ідеї та підходи, які значно вплинули на розуміння причин розладу та способи інтеграції дитини з аутизмом, а саме: психоаналіз та біхевіоральна терапія (прикладний аналіз поведінки). Також у статті були виділені основні стратегії та методи включення такої дитини до загальноосвітніх класів, які були успішно впроваджені у зарубіжних країнах.

Ключові слова: сегрегація, інтеграція, інклюзія, розлад спектру аутизму, досвід, англомовні країни, психоаналітичний підхід, біхевіоральна терапія.


Повний текст:

PDF

Посилання


Cooper J. O., Heron T. E., Heward W. L. Applied Behavior Analysis. Harlow, 2014. 759 p.

Lovaas O., Koegel R., Simmons J. Some generalization and follow-up measures on autistic children in behavior therapy. J.S. Long. Journal of Applied Behavior Analysis, 1973 Spring; 6(1). Р.131–165.

Nadeson M. H. Constructing Autism: Unravelling the ‘Truth’ and Understanding the Social. New York: NY, 2005. 247 p.

Peters S. J. Historical Analysis of International Inclusive Education Policy and Individuals With Disabilities. Journal of Disability Policy Studies. 2007. Vol.18(2). P.98–108.

Psychiatric Association: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition. Washington, DC, American Psychiatric Association, 1994. 886 р.

Winze M. A. Confronting difference: an excursion through the history of special education. The SAGE Handbook of Special Education. London: SAGE, 2006. Р. 21–33.

Беттельгейм Б. Пустая крепость. Детский аутизм и рождение Я: пер. c англ. 2-е изд. М. : Академический Проект; Фонд «Мир», 2013. 480 с.

Ерц Ю. В. Инклюзия детей с аутизмом в общеобразовательной системе: обзор целей и стратегий. Вестник асссоциации психиатров Украины (1) 2013. URL: http://www.mif-ua.com/archive/article/35074 (дата звернення: 29.03.2019)

Ліблінг М. М. Десять аргументов против АВА-терапии. Детский аутизм: пути понимания и помощи (20) 2014, URL: https://alldef.ru/ru/articles/almanah-20/desjat-argumentov-protiv-aba-terapii (дата звернення: 29.03.2019)

Малофеев Н. Н. Специальное образование в меняющемся мире. Европа: учеб. пособие для студентов пед. вузов. М. : Просвещение, 2009. 319 с.

Про внесення змін до Закону України «Про освіту» щодо особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг: Міністерство освіти і науки України, Лист від 23.05.2017 № 2053-VIII. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2053-viii (дата звернення: 1.03.2019)

Саламанская декларация о принципах, политике и практической деятельности лиц с особыми потребностями: Всемирная конференция по образованию лиц с особыми потребностями, 7-10.06.1994. URL: http://www.notabene.ru/down_syndrome/Rus/declarat.html (дата звернення: 5.03.2019)

Скрипник Т. В. Феноменологія аутизму: Монографія. К. : Видавництво «Фенікс», 2010. 320 с.

REFERENCES:

Bettelgeim B. (2013) Pustaia krepost. Detskiy autizm i rozhdenie Ya [Empty fortress. Child autism and birth I.]: (Trans. from English). 2-e izd, Moskva: Akademicheskiy Proekt; Fond «Mir» (in Russian).

Cooper J.O., Heron T.E., Heward W.L. (2)14) Applied Behavior Analysis. Harlow.

Erts Yu.V. (2013) Ynkliuzyia detei s autyzmom v obshcheobrazovatelnoi systeme: obzor tselei i stratehyi. [Inclusion of children with autism in the general education system: review of goals and strategies]. Vestnyk asssotsyatsii psikhiatrov Ukrainy (1). Retrieved from http://www.mif-ua.com/archive/article/35074 (in Russian).

Libling M. M. (2014) Desiat argumentov protiv AVA-terapii. [Ten arguments against AVA therapy] Detskii autizm: puti ponimaniia i pomoschi (20). Retrieved from https://alldef.ru/ru/articles/almanah-20/desjat-argumentov-protiv-aba-terapii (in Russian).

Lovaas O., Koegel R., Simmons J. (1973) Some generalization and follow-up measures on autistic children in behavior therapy. Journal of Applied Behavior Analysis 6(1), pp. 131–165.

Malofeev N. N. (2009) Spetsialnoe obrazovanie v meniaiuschemsia mire. Evropa [Special education in a changing world. Europe.] : ucheb. posobie dlya studentov ped. vuzov. Moskva: Prosveschenie (in Russian).

Ministry of Education and Science of Ukraine (2017, May 23). Pro vnesennia zmin do Zakonu Ukrainy «Pro osvitu» schodo osoblyvostei dostupu osib z osoblyvymy osvitnimy potrebamy do osvitnih poslug. [On Amendments to the Law of Ukraine «On Education» on the Peculiarities of Access to Persons with Special Educational Needs for Educational Services] (Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy). Retrieved from http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2053-viii (in Ukrainian).

Nadeson M. H. (2005) Constructing Autism: Unravelling the ‘Truth’ and Understanding the Social. New York: NY.

Peters S. J. (2007) Historical Analysis of International Inclusive Education Policy and Individuals With Disabilities. Journal of Disability Policy Studies. Vol.18(2). pp. 98-108.

Psychiatric Association (1994) Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition. Washington, DC, American Psychiatric Association.

Skrypnyk T. V. (2010) Fenomenolohiia autyzmu [Phenomenology of autism] : Monohrafiia. Kyiv: Feniks (in Ukrainian).

Winze M. A. (2006) Confronting difference: an excursion through the history of special education. The SAGE Handbook of Special Education. London: SAGE.

World Conference on Special Needs Education (1994, June 7-10). Salamanskaia deklaratsiia o printsipah, politike i prakticheskoi deiatelnosti lits s osobyimi potrebnostyami. [Salaman Declaration on Principles, Policies and Practical Activities of Persons with Special Needs] (Vsemirnaya konfkrentsiya po obrazovaniyu lits s osobyimi potrebnostyami). Retrieved from http://www.notabene.ru/down_syndrome/Rus/declarat.html (in Russian).




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2019.46.10

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.