ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ЗАСОБИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ-ФІЛОЛОГІВ ДО ПЕДАГОГІЧНОЇ КОМУНІКАЦІЇ
Анотація
Професійно-педагогічна комунікація виступає невід’ємним компонентом діяльності вчителя. Питання розвитку комунікативних умінь майбутніх фахівців залишається недостатньо розробленим. Мета статті полягає у висвітленні психолого-педагогічної суті поняття «педагогічна комунікація» та засобів підготовки майбутніх учителів до здійснення окресленої діяльності. Сформульована мета передбачає вирішення таких завдань: конкретизувати поняття «педагогічна комунікація»; виявити особливості цього виду діяльності; розробити психолого-педагогічні засоби формування готовності вчителів-філологів до педагогічної комунікації. У статті розкрито педагогічну суть поняття «педагогічна комунікація» в аспекті підготовки майбутніх учителів-філологів до участі в цьому виді діяльності. Висвітлено результати аналізу вітчизняних та зарубіжних наукових джерел стосовно суті окресленого феномена. З’ясовано, що педагогічна комунікація спрямована на обмін інформацією, створення здорового психологічного клімату, дозволяє максимально використати в навчальному процесі професійні та особистісні якості викладача. Ефективність педагогічної комунікації визначається рівнем сформованості комунікативних умінь та навичок майбутніх фахівців (уміння управляти своєю поведінкою, розуміти особистість учня, будувати власне мовлення) та особистісних якостей (відвертість та довіра у спілкуванні, неконфліктність, емпатійність, толерантність, ініціативність). Ресурсом підготовки майбутніх учителів до педагогічної комунікації пропонується впровадження в навчальний процес педагогічних ситуацій-вправ комунікативного спрямування та методу проектів. Зазначені педагогічні засоби сприяють формуванню комунікативних умінь, розвитку рефлексивних та творчих здібностей, підвищенню пізнавального інтересу, дають можливість майбутнім фахівцям прогнозувати та змоделювати власну поведінку.
Ключові слова : педагогічна комунікація, педагогічне спілкування, підготовка, готовність, компетентність.
Повний текст:
PDFПосилання
Edge J., Garton S. From Experience to Knowledge in ELT. Oxford : Oxford University Press, 2012. 204p.
Laurillard D. Teaching as a Design Science. NY : Routledge, 2012. 255 p.
Бондарєва Л. І. Викладач як суб’єкт педагогічної комунікації. Педагогічні науки. 2010. № 120. С. 19-24.
Волкова Н. П. Професійно-педагогічна комунікація : Навч. посіб. К. : ВЦ «Академія», 2006. 256 с.
Жирун О. А. Педагогічна комунікація в аспекті професійної ідентичності. Вісник НТУУ «КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка. 2010. № 1. С. 100-104.
Кічук Н. В. Творча особистість вчителя. Одеса, 1999. 86 с.
Когут І. В. Формування професійно-педагогічної комунікативної компетентності майбутнього вчителя: дис. канд. пед. наук : 13.00.04. Полтава, 2015. 250 с.
Мешко Г. М. Вступ до педагогічної професії : навч. посіб. К. : Академвидав, 2012. 200 с.
Мойсеюк Н. Є. Педагогіка. Навчальний посібник. К. : 2007. 656 с.
Ортинський В. Л. Педагогіка вищої школи : навч. посіб. К. : Центр учбової літератури, 2009. 472 с.
Паршук С. М., Круглова Н. С. Педагогічна комунікація як складова професійної ідентичності майбутніх учителів початкової школи. Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології. 2015. №5. С. 318-325.
Полат Е. С. Метод проектов [Электронный ресурс]. Режим доступу : http : //letopisi.ru/images/a/ac/Метод_проектов_Полат.pdf
Український педагогічний словник. За ред. С. Гончаренко. К. : Либідь, 1997. 374 с.
Хрестоматія з педагогіки вищої школи: Навчальний посібник. За заг. ред. В. І. Лозової. Х. : Віровець А. П. «Апостроф», 2011. 408 с.
REFERENCES:
Bondareva L. I. (2010) Vykladach yak subiekt pedahohichnoi komunikatsii. [Teacher as a subject of pedagogical communication]. Pedahohichni nauky. 120. 19-24 (in Ukranian).
Edge J., Garton S. (2012) From Experience to Knowledge in ELT. Oxford : Oxford University Press (in English).
Honcharenko S. (Ed.) (1997) Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk. [Ukrainian Pedagogical Dictionary]. Кyiv : Lybid (in Ukranian).
Kichuk N. V. (1999) Tvorcha osobystist vchytelia. [Creative personality of the teacher]. Odesa (in Ukranian).
Kohut Ι. V. (2015) Formuvannia profesiino-pedahohichnoi komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia. [Formation of vocational and pedagogical communicative competence of the future teacher]. (Candidate’s thesis). Poltava, Ukraine (in Ukranian).
Laurillard D. (2012) Teaching as a Design Science. NY : Routledge, 2012 (in English).
Lozova V. Ι. (Ed.) (2011) Khrestomatiia z pedahohiky vyshchoi shkoly. [Textbooks on higher education pedagogy]. Kharkiv : Vіrovets А. P. «Аpostrof», 2011 (in Ukranian).
Meshko H. M. (2012) Vstup do pedahohichnoi profesii. [Introduction to the pedagogical profession]. Кyiv : Аkademvydav (in Ukranian).
Moiseiuk N. Ye. (2007) Pedahohika. [Pedagogy]. Кyiv (in Ukranian).
Ortynskyi V. L. (2009) Pedahohika vyshchoi shkoly. [Pedagogy of high school]. Кyiv : Tsentr uchbovoi literatury (in Ukranian).
Parshuk C. Μ., Кruhlova N. С. (2015) Pedahohichna komunikatsiia yak skladova profesiinoi identychnosti maibutnikh vchiteliv pochatkovoi shkoly. [Pedagogical communication as a component of the professional identity of future teachers of elementary school]. Pedahohichni nauky : teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii. 5. 318-325 (in Ukranian).
Polat Ye. С. (N. d.) Меtod proektov. [The method of projects]. (Electronic edition). Retrieved from: http : //letopisi.ru/images/a/ac/Метод_проектов_Полат.pdf (in Russian).
Volkova N. P. (2006) Profesiino-pedahohichna komunikatsiia. [Professional-pedagogical communication]. Kyiv : VTS «Аkademiia» (in Ukranian).
Zhyrun O. A. (2010) Pedahohichna komunikatsiia v aspekti profesiinoi identychnosti. [Pedagogical communication in the aspect of professional identity]. Visnuk NTUU «KPI». 1. 100-104 (in Ukranian).
DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2019.46.12
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.