ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ПІДГОТОВКИ ВИКЛАДАЧІВ ЕКОНОМІЧНИХ ДИСЦИПЛІН ДО ВИКОРИСТАННЯ СУЧАСНИХ ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

I. О. Шпак

Анотація


У статті з’ясовано, що позитивні зміни в освітній політиці, котрі спрямовані на підвищення рівня ефективності навчання економічним дисциплінам, пов’язані з активним використанням як традиційних, так і інноваційних педагогічних технологій. Однак, як засвідчило опитування керівників закладів освіти та відділів освіти різного рівня, сьогодні більшість установ освіти (86,7 % із 76 опитаних керівників) проявляє інтерес до сучасних педагогічних технологій, але в той же час наголошує на відсутності наукової бази, невідпрацьованості механізмів запровадження педагогічних технологій. Усе це суттєво знижує ефективність їх застосування,  сприяє гальмуванню розвитку освітніх систем. Отже, проблема підготовки викладачів економічних дисциплін до використання сучасних педагогічних технологій є актуальною і своєчасною.

Аналіз науково-педагогічних джерел та проведена експериментальна робота дозволяють стверджувати, що провідними умовами, які сприяють якісній підготовці викладачів економічних дисциплін до використання сучасних педагогічних технологій можна вважати: забезпечення професійно-педагогічної спрямованості викладацької діяльності (ціннісне ставлення до професійно-педагогічної діяльності, професійний інтерес, мотивація досягнення успіху) та стійкої потреби в професійному самовдосконаленні; поглиблення професійної компетентності викладачів щодо застосування педагогічних технологій на основі вивчення передового педагогічного досвіду і впровадження в навчально-виховний процес освітніх інновацій з урахуванням сучасних вимог до економічної освіти.

Експериментальне дослідження підтверджує доцільність використання запропонованих умов до підготовки викладачів економічних дисциплін.  Зокрема, в експериментальній групі кількість викладачів, які володіють високим рівнем готовності до використання педагогічних технологій, збільшилася на 12,8 %, у контрольній групі – на 1,3 %. Середній рівень сформованості  зазначеної готовності у викладачів експериментальної групи підвищився на 3,8 %, контрольної групи – на 0,6 %. Таким чином, запропоновані педагогічні умови підготовки викладачів економічних дисциплін до використання сучасних педагогічних технологій пройшли експериментальну перевірку, яка підтвердила доцільність їх активного впровадження в практику сучасних ЗВО різного профілю.

Ключові слова: педагогічні умови, заклад вищої освіти, викладач, економічні дисципліни, педагогічні технології, підготовка, експериментальна робота.


Повний текст:

PDF

Посилання


Балягіна І. А., Богород М. А., Ковальчук Г. О. Методика викладання економіки: Навч.- метод. посіб. К.: КНЕУ, 2006. 341 с.

Освітні технології: Навчально-методичний посібник за заг. ред. О. М. Пєхоти. К. : А. С. К., 2001. 256 с.

П’ятакова Г. П., Заячківська Н. М. Сучасні педагогічні технології та методика їх застосування у вищій школі. Навчально-методичний посібник. Львів: Видавничий центр ЛНУ ім. Івана Франка, 2003. 55 с.

Підготовка майбутнього вчителя до впровадження педагогічних технологій: Навч. посіб. За ред. І. А. Зязюна, О. М. Пєхоти. К.: Видавництво А.С.К., 2003. 240 с.

Селевко Г. К. Современные образовательные технологии: учеб. пос. М.: Народное образование, 1998. 256 с.

Сластенин В. А., Исаев И. Ф., Шиянов Е. Н. Педагогика: Учеб. пособие. М.: Издательский центр «Академия», 2002. 272 с.

Сластенин В. А., Руденко Н. Г. О современных подходах к подготовке педагога. Педагогика. 1999. № 6. С. 55–62.

Современные технологии обучения в вузе. Под ред. Малышевой М. А. Методическое пособие. Санкт-Петербург, 2011. 134 c.

REFERENCES

Baliahina, Ι., Bohorod, M. & Kovalchuk, H. (2006). Metodyka vykladannia ekonomiky [Methods of teaching economics]. Kyiv : KNEU (in Ukranian).

Malysheva M. (Ed.) (2011) Sovremennye tekhnolohii obucheniia v vuze [Modern technology of teaching in high school]. Sankt-Peterburh (in Russian).

Piatakova, H. & Zaiachkivska N. (2003). Suchasni pedahohichni tekhnolohii ta metodyka ikh zastosuvannia u vyshchii shkoli [Modern pedagogical technologies and methods of their use in higher education]. Lviv : Vydavnychii tsentr LNU im. Ivana Franka (in Ukranian).

Piekhota, O. (Ed.) (2001). Osvitni tekhnolohii [Educational technologies]. Kyiv : A. S. K. (in Ukranian).

Selevko H. (1998). Sovremennye obrazovatelnye tekhnolohii [Modern educational technology]. Moskva : Narodnoe obrazovaniie (in Russian).

Slastonin, V. & Rudenko M. (1999). O sovremennykh podkhodakh k podhotovke pedahoha [On modern approaches to the preparation of the teacher]. Pedahohika. 6. 55–62 (in Russian).

Slastonin, V., Isaiev, Ι. & Shyianov, Ye. (2002). Pedahohika [Pedagogy]. Moskva : Izdatelskii tsentr «Akademiia» (in Russian).

Ziaziun, I. (Ed.) (2003). Pidhotovka maibutnoho vchytelia do vprovadzhennia pedahohichnykh tekhnolohii [Preparation of a future teacher for the implementation of pedagogical technologies]. Kyiv : Vydavnytstvo А. S. К. (in Ukranian).




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2019.46.14

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.