ФОРМУВАННЯ ПОЛІКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДІ В УМОВАХ СУЧАСНОГО ГЛОБАЛІЗОВАНОГО СУСПІЛЬСТВА
Анотація
У статті розкрито основні негативні наслідки глобалізації суспільства та шляхи їх подолання. Визначено актуальність потреби соціуму в розв’язанні проблеми формування полікультурної компетентності молоді в умовах глобалізованого суспільства. Проаналізовано різні підходи науковців до визначення поняття «полікультурна компетентність. На цій основі запропоноване авторське тлумачення цього поняття як інтегративного особистісного утворення, що комплексно поєднує в собі знання, уміння, якості, цінності людини, які забезпечують не тільки її здатність ефективно взаємодіяти з представниками інших культур на засадах взаємоповаги, взаєморозуміння й толерантності, але й готовність зберігати й подалі розвивати розмаїття форм культурного самовираження в умовах глобалізованого суспільства. Конкретизовано педагогічні умови формування полікультурної компетентності сучасної молоді: організація відповідної підготовки педагогів до здійснення цього процесу; активізація процесу засвоєння молодими людьми відповідних знань як складника цієї компетентності на аудиторних заняттях та в позааудиторній пізнавальній діяльності; набуття учасниками педагогічної взаємодії досвіду компетентної поведінки з носіями іншої культури шляхом занурення у відповідне полікультурне освітнє середовище.
Ключові слова: полікультурна компетентність, молодь, глобалізоване суспільство, педагогічні умови.
В статье раскрыты основные негативные последствия глобализации общества и пути их преодоления. Определена актуальность потребности социума в решении проблемы формирования поликультурной компетентности молодежи в условиях глобализированного общества. Проанализированы различные подходы ученых к определению понятия «поликультурное компетентность». На этой основе предложено авторское толкование этого понятия как интегративного личностного образования, комплексно сочетающего в себе знания, умения, качества, ценности человека, которые обеспечивают не только его способность эффективно взаимодействовать с представителями других культур на основе взаимоуважения, взаимопонимания и толерантности, но и готовность сохранять и дальше развивать разнообразие форм культурного самовыражения в условиях глобализированного общества. Конкретизированы педагогические условия формирования поликультурной компетентности современной молодежи: организация соответствующей подготовки педагогов к осуществлению этого процесса; активизация процесса усвоения молодыми людьми соответствующих знаний как составляющей этой компетентности на аудиторных занятиях и в позааудиторной познавательной деятельности; приобретение участниками педагогического взаимодействия опыта компетентного поведения с носителями другой культуры путем погружения в соответствующую поликультурную образовательную среду.
Ключевые слова: поликультурное компетентность, молодежь, глобализированное общество, педагогические условия.
The article defines the main negative impact of the society globalization and the ways to overcome it. The existance of an actual need to solve a problem of forming a multicultural competences among the young under the conditions of a globalised society has been exposed. Various scientific approaches to define “multicultural competences” have been analysed. The author’s interpretation of this concept is presented. It is defined as an integrative personal formation, which unites the complex of knowledge, characteristics and values of a person which provide not only its ability to interact effectively with the representatives of other cultures on the basis of mutual respect, mutual understanding and tolerance but also the readiness to maintain and develop further the variety of cultural self-actualization forms in the conditions of global society. The pedagogical conditions are specified. They ensure the effectiveness of multicultural competence formation of modern youth: organization of the relevant teachers’ training for implementation of this process; activation of the process of young people’s mastering relevant knowledge as a component of this competence during the classes and in the extracurricular cognitive activity; obtaining the experience of the competent behavior with the bearers of other culture by the participants of the pedagogical interaction plunging them into the corresponding multicultural environment.
Keywords: multicultural competences, youth, globalised society, pedagogical conditions.
Повний текст:
PDFПосилання
Demetrio D. Immigrazione e pedagogía interculturale / D. Demetrio, G. Favaro. – Firenze : La Nuova Italia, 1992. – 116 p.
Stiglitz J. Globalization and its discontents / J. Stiglitz. – New York and London: W.W. Norton& Company, 2002. – Р. 222-229.
劉美慧,<多元文化教育研究的反思與前瞻>人文與社會科學簡訊。12-4. 2011/9,頁56.
张美瑶 <多元文化教育改革之省思> 教育学报 2009年6月 321-340页.
Бек У. Что такое глобализация? Ошибки глобализма – ответы на глобализацию / У. Бек ; пер. с нем. А. Григорьева, В. Седельника. – М. : Прогресс-Традиция, 2001. – 304 с.
Дихуа Ху. Педагогические условия формирования поликультурной компетентности иностранных студентов в условиях профессиональной подготовки / Дихуа Ху // Вектор науки ТГУ. – 2012. – №4 (11). – С. 88-90.
Загальна декларація UNESCO «Про культурне різноманіття» 2001 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001246/124687r.pdf#page=77.
Зеленська О.М. Формування полікультурної компетентності курсантів вищих військових навчальних закладів у процесі вивчення гуманітарних дисциплін : автореф. … дис. канд. пед.наук : 13.00.04 / О.М. Зеленська. – 2012. – 19 с.
Конвенція «Про охорону та заохочення розмаїття форм культурного самовираження» 2005 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1811-17.
Мальковская И.А. Поликультурное общество в фокусе плюралистической парадигмы / И.А. Мальковская // Социология. – 2007. – № 2.
Мельник В.В. Cтановлення і розвиток полікультурного суспільства в умовах євроінтеграції / В.В. Мельник // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. – Запоріжжя : ЗДІА, 2013. – № 54. – С. 69-81.
Песков И.В. Теоретические основы разработки системы поликультурных компетенций [Электронный ресурс] / И.В. Песков // Электронный научный журнал Российского государственного педагогического института им. А.И. Герцена. – 2000. – ноябрь. – Режим доступа : http://emissia.org/offline/2008/1287.htm.
Портера А. Межкультурное образование : теория и практика [Электронный ресурс] / А. Портера. – Режим доступа : http://www.studfiles.ru/preview/3800213/page:29/
Щербакова А.В. Формування полікультурної компетентності у студентів-медиків у навчально-виховному процесі вищого медичного навчального закладу : дис. … автореф. канд. пед. наук : 13.00.04 / А.В. Щербакова. – Старобільськ, 2015. – 357 с.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.