СУЧАСНА ІСТОРІОГРАФІЯ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ СУСПІЛЬСТВОЗНАВЧИХ ДИСЦИПЛІН У ВИЩИХ ПЕДАГОГІЧНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ УКРАЇНИ (ДРУГА ПОЛОВИНА ХХ СТОЛІТТЯ)
Анотація
У статті представлено характеристику сучасної історіографії щодо вивчення питань професійно-педагогічної підготовки вчителів суспільствознавчих дисциплін у вищих педагогічних навчальних закладах України другої половини ХХ століття.
Розкрито інформаційний потенціал досліджень, оцінено внесок сучасних авторів у вивчення проблеми. Науково-педагогічні джерела, у яких висвітлювалися результати щодо даної проблематики, угруповано у такий спосіб: монографії, присвячені історії розвитку вищої освіти в Україні в цілому й вищої історико-педагогічної зокрема у період другої половини ХХ століття; дисертації, в яких вивчалася професійно-педагогічна підготовка вчителів у закладах вищої освіти із шкільних курсів суспільствознавчих дисциплін; статті, автори яких порушували різні питання щодо підготовки вчителів суспільствознавчих дисциплін.
Установлено, що автори історико-педагогічних джерел активно долучалися до проблеми розвитку змісту вищої історичної освіти в Україні в другій половині ХХ ст., практичної підготовки вчителів історії в закладах педагогічної освіти. Розглядали розвиток і періодизацію шкільних курсів суспільствознавчих дисциплін, до викладання яких готували майбутніх учителів. Доведено, що предметом уваги науковців стають суспільно-політичні події радянського періоду, які дають змогу з’ясувати в яких умовах розвивалася вища історико-педагогічна освіта, відбувався розвиток суспільних наук та суспільствознавства, що безпосередньо впливало на професійно-педагогічну підготовку вчителів суспільствознавчих дисциплін у даний період. У статті простежено періодизацію розвитку суспільствознавчої освіти, що впливала на зміст підготовки вчителів суспільствознавчих дисциплін у закладах вищої педагогічної освіти в різні часові періоди другої половини ХХ століття. Оцінюючи зусилля науковців у висвітлені даної проблематики, зауважимо, що питання професійно-педагогічної підготовки вчителів суспільствознавчих дисциплін потребують більш глибокого опрацювання архівно-джерельної бази, комплексного вивчення даної проблеми.
Ключові слова: історіографія, суспільствознавчі дисципліни, вчитель, підготовка, Україна.
Повний текст:
PDFПосилання
Арешонков В. Ю. Зміст шкільної суспільствознавчої освіти в Україні у ХХ столітті: формування і трансформації: монографія. Житомир, 2014. 381 с.
Бакка Т. В. Підготовка студентів до викладання суспільствознавчих дисциплін у середніх загальноосвітніх навчальних закладах : дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Київ, 2008. 196с.
Березівська Л. Д. Реформування шкільної освіти в Україні у ХХ столітті: монографія. Київ, 2008. 406 с.
Борейко О. Еволюція змісту вищої історичної освіти крізь призму партійних постанов (1945 – 1991 рр.). Молодь і ринок. № 8 (139), 2016 С. 30-34.
Булда А. А. Практична підготовка вчителів історії в педагогічних навчальних закладах України (етапи і особливості): монографія. Київ, 1999. 498 с.
Майборода В. К. Вища педагогічна освіта в Україні : Історія, досвід, уроки (1917-1985 рр.): монографія. Київ, 1992. 196 с.
Нікітчина С. О. Становлення і розвиток системи професійно-педагогічної підготовки вчителів історії в Україні (1917-1991 рр.) : монографія. Луцьк, 1996. 498 с.
Петриків В. І. Розвиток змісту вищої історичної освіти на Україні (1945-1991рр.): дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01. Дрогобич, 2016. 257 с.
Пироженко Л. В. Реформування змісту загальної середньої освіти (середина 60-х – початок 80-х рр. ХХ століття): монографія. Київ, 2013. 304 с.
Сафонова Н. М. Ідеологічна заангажованість суспільних наук в діяльності вищих навчальних закладів УРСР (друга половина 60-х – перша половина 70-х років ХХ ст.). Сумський історико-архівний журнал. №18-19, 2012. С. 133-138.
Смагін І. І. Підручник із суспільствознавства в українській школі 1920‒1990 рр.: проблеми створення і функціонування : монографія. Житомир, 2010. 411 с.
Старєва А. Розвиток методичної підготовки майбутнього вчителя-суспільствознавця: 80-ті роки ХХ століття. Нова педагогічна думка. №3, 2013. С. 128-131.
Федорчук О. О. Криза вузівського суспільствознавства в Україні (середина 80-х – початок 90-х років ХХ ст.) та спроби його перебудови. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили. Сер. : Політологія. 2010. Т. 131, Вип. 118. С. 15-18.
Ярош Н. В. Форми навчання суспільствознавству в українській школі (60-80-ті рр. ХХ ст.). Теоретичні питання культури, освіти та виховання. 2012. № 46. С. 115-117.
Ящук І. П. Особливості виховання вчительських кадрів у 1960-80-х роках. Наука і освіта. № 3, 2013. С. 204-208.
REFERENCES:
Areshonkov, V. Yu. (2014). Zmist shkilnoi suspilstvoznavchoi osvity v Ukraini u XX stolitti: formuvannia i transformatsii [Contents of School Social Studies in Ukraine in the Twentieth Century: Formation and Transformation]. Zhytomyr (in Ukranian).
Bakka, T. V. (2008). Pidhotovka studentiv do vykladannia suspilstvoznavchykh dystsyplin u serednikh zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh [Preparation of students for teaching of social sciences in secondary schools]. (Candidate’s thesis). Kyiv, Ukraine (in Ukranian).
Berezivska, L. D. (2008). Reformuvannia shkilnoi osvity v Ukraini u XX stolitti. [Reforming school education in Ukraine in the twentieth century]. Kyiv (in Ukranian).
Boreiko, O. (2016). Evoliutsiia zmistu vyshchoi istorychnoi osvity kriz pryzmu partiinykh postanov (1945 – 1991 rr.) [The Evolution of the Content of Higher Historical Education through the Prism of Party Decisions (1945-1991)]. Molod i rynok. 8 (139), P. 30-34 (in Ukranian).
Bulda, A. A. (1999). Praktychna pidhotovka vchyteliv istorii v pedahohichnykh navchalnykh zakladakh Ukrainy (etapy i osoblyvosti) [Practical training of history teachers in pedagogical educational institutions of Ukraine (stages and features)]. Kyiv (in Ukranian).
Maiboroda, V. K. (1992). Vyshcha pedahohichna osvita v Ukraini : Istoriia, dosvid, uroky (1917-1985 rr.) [Higher education in Ukraine: History, experience, lessons (1917-1985)]. Kyiv (in Ukranian).
Nikitchyna, S. O. (1996). Stanovlennia i rozvytok systemy profesiino-pedahohichnoi pidhotovky vchyteliv istorii v Ukraini (1917-1991 rr.) [Formation and development of the system of professional and pedagogical training of history teachers in Ukraine (1917-1991)]. Lutsk (in Ukranian).
Petrykiv, V. I. (2016). Rozvytok zmistu vyshchoi istorychnoi osvity na Ukraini (1945-1991rr.) [Development of the content of higher historical education in Ukraine (1945-1991)]. (Candidate’s thesis). Drohobych, Ukraine (in Ukranian).
Pyrozhenko, L. V. (2013). Reformuvannia zmistu zahalnoi serednoi osvity (seredyna 60-kh – pochatok 80-kh rr. XX stolittia). [Reforming the content of general secondary education (mid 60's - early 80's of XX century)]. Kyiv (in Ukranian).
Safonova, N. M. (2012). Ideolohichna zaanhazhovanist suspilnykh nauk v diialnosti vyshchykh navchalnykh zakladiv URSR (druha polovyna 60-kh - persha polovyna 70-kh rokiv XX st.) [Ideological involvement of social sciences in the activity of higher educational establishments of the USSR (the second half of the 1960s - the first half of the 1970s)]. Sumskyi istoryko-arkhivnyi zhurnal. 18-19, P. 133-138 (in Ukranian).
Smahin, I. I. (2010). Pidruchnyk iz suspilstvoznavstva v ukrainskii shkoli 1920-1990 rr.: problemy stvorennia i funktsionuvannia [Textbook of Social Studies in the Ukrainian School 1920-1990: Problems of Creation and Functioning]. Zhytomyr (in Ukranian).
Starieva, A. (2013). Rozvytok metodychnoi pidhotovky maibutnoho vchytelia-suspilstvoznavtsia: 80-ti roky XX stolittia [The development of methodological training for the future teacher-social scientist: 80-ies of XX century]. Nova pedahohichna dumka. 3, P. 128-131 (in Ukranian).
Fedorchuk, O. O. (2010). Kryza vuzivskoho suspilstvoznavstva v Ukraini (seredyna 80-kh – pochatok 90-kh rokiv XX st.) ta sproby yoho perebudovy [The crisis of university social studies in Ukraine (mid-1980s - early 1990s) and attempts to reorganize it]. Naukovi pratsi Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly. T. 131, Vyp. 118. P. 15-18 (in Ukranian).
Yarosh, N. V. (2012). Formy navchannia suspilstvoznavstvu v ukrainskii shkoli (60-80-ti rr. XX st.). [Forms of teaching social studies in the Ukrainian school (60-80's of the XX century)]. Teoretychni pytannia kultury, osvity ta vykhovannia. 46. P. 115-117 (in Ukranian).
Yashchuk, I. P. (2013). Osoblyvosti vykhovannia vchytelskykh kadriv u 1960-80-kh rokakh [Peculiarities of Teacher Training in the 1960s and 1980s]. Nauka i osvita, 3, P. 204-208 (in Ukranian).
DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2020.48.04
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.