НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОСВІТИ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ У США В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ ХХ – НА ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ

М. Д. Псарьова

Анотація


Якість інклюзивної освіти є показником гуманного та толерантного ставлення суспільства до людей з особливими освітніми потребами. У зв’язку з підтриманням Україною у 2009 році Конвенції ООН про права інвалідів, збільшенням в останні десятиліття кількості дітей з порушеннями психічного розвитку, зокрема з розладом спектру аутизму, та через проблеми такої дитини у поведінці, соціалізації, комунікації та нерідку її академічну неуспішність, питання  якісного включення даної категорії учнів до загальноосвітнього середовища на сьогодні постають дуже гостро, а відтак викликають науковий інтерес у вітчизняних дослідників та освітян. Оскільки США є країною, яка одна з перших звернулася до ідеї інклюзивної освіти та на сьогодні має успішну практику її організації, вважаємо доцільним звернутися до досвіду цієї країни, зокрема дослідити нормативно-правове забезпечення освіти  дітей з порушеннями психічного розвитку в другій половині ХХ – на початку ХХІ століття.

Мета статті – розкриття нормативно-правової бази організації освіти дітей з порушеннями психічного розвитку, зокрема з розладом спектру аутизму, виявлення принципів та особливостей функціонування інклюзивної освіти у визначених хронологічних межах. Для вирішення поставленої мети у статті були використані методи: загальнонаукові (аналіз, синтез та узагальнення) та історико-педагогічні (структурно-хронологічний та ретроспективний аналіз).  

 У статті проаналізовано нормативно-правове забезпечення освіти дітей з порушеннями психічного розвитку (зокрема, розладу спектру аутизму) у період з другої половині ХХ до початку ХХІ століття. Схарактеризовано основні принципи здійснення інклюзивної освіти та визначено особливості її функціонування, такі як: створення континууму альтернативних розміщень, індивідуального навчального плану та плану 504, оцінювання дітей з розладом спектру аутизму, використання допоміжних технологій та сервісів переходу тощо.

Ключові слова: інклюзивна освіта, порушення психічного розвитку, розлад спектру аутизму, США, друга половина ХХ – початок ХХІ століття.


Повний текст:

PDF

Посилання


Burns. A. Handbook for Supplementary Aids and Services: A Best Practice and IDEA Guide. Springfield: Charles C Thomas Pub Ltd. 2003, 268 р.

Community Mental Health Act: a United States law from Oct. 31, 1963. P.L. 88-164.URL: https://www.govinfo.gov/content/pkg/STATUTE-77/pdf/STATUTE-77-Pg282.pdf

Declaration of Independence: a United States law from July 4, 1776. URL: https://www.ushistory.org/declaration/document

Education for All Handicapped Children Act: a United States law from July 29, 1975. P.L. 94-142 URL: https://www.govtrack.us/congress/bills/94/s6/text

Individuals with Disabilities Education Improvement Act: a United States law from Decemrer 3, 2004. P.L. 108-446. URL: https://uscode.house.gov/view.xhtml?path=/prelim@title20/chapter33/subchapter1&edition=prelim

Katsiyannis A., Reid R. Autism and Section 504: Rights and Responsibilities. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities. Washington: SAGE Publications. 1999. v14 n 2 Р. 66-72.

Psychiatric Association : Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition. Washington : DC, American Psychiatric Association, 1994. 886 р.

Rehabilitation Act: a United States law from September 26, 1973. P.L. 93-112 URL: https://www.govtrack.us/congress/bills/93/hr8070/text

Rotatori A. F. History of Special Education. Bingley: Emerald Group Publishing. 2017. 390 p.

Winzer М.А. From integration to inclusion: a history of special education in the 20th century. Washington: Gallaudet University Press, 2009. 304 р.

Yell M., Lowrey K. No Child Left Behind and Students With Autism Spectrum Disorders. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities. 2005. URL: https://www.researchgate.net/publication/245923995_No_Child_Left_Behind_and_Students_With_Autism_Spectrum_Disorders

Model Eugenical Sterialization Law: a United States law from December 1922. URL: http://alexwellerstein.com/laughlin/

REFERENCES:

Burns, A. (2003) Handbook for Supplementary Aids and Services: A Best Practice and IDEA Guide. Springfield: Charles C Thomas Pub Ltd.

Community Mental Health Act: a United States (1963, October 31). P.L. 88-164.URL: https://www.govinfo.gov/content/pkg/STATUTE-77/pdf/STATUTE-77-Pg282.pdf

Declaration of Independence: a United States (1776, July 4). URL: https://www.ushistory.org/declaration/document

Education for All Handicapped Children Act: a United States (1975, July 29). P.L. 94-142 URL: https://www.govtrack.us/congress/bills/94/s6/text

Individuals with Disabilities Education Improvement Act: a United States (2004, Decemrer 3). P.L. 108-446. URL: https://uscode.house.gov/view.xhtml?path=/prelim@title20/chapter33/subchapter1&edition=prelim

Katsiyannis, A. & Reid, R. (1999) Autism and Section 504: Rights and Responsibilities. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities v14 n 2 Р. 66-72. Washington: SAGE Publications.

Psychiatric Association : Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (1994), Fourth Edition. Washington : DC, American Psychiatric Association.

Rehabilitation Act: a United States (1973, September 26) P.L. 93-112 URL: https://www.govtrack.us/congress/bills/93/hr8070/text

Rotatori, A. F. (2011) History of Special Education. Bingley: Emerald Group Publishing.

Winzer, М. А. (2009) From integration to inclusion: a history of special education in the 20th century. Washington: Gallaudet University Press.

Yell, M. & Lowrey K. (2005) No Child Left Behind and Students With Autism Spectrum Disorders. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities.URL: https://www.researchgate.net/publication/245923995_No_Child_Left_Behind_and_Students_With_Autism_Spectrum_Disorders.

Model Eugenical Sterialization Law: a United States (1922, December) URL: http://alexwellerstein.com/laughlin/




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2020.48.09

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.