ОСОБЛИВОСТІ ФУНКЦІОНУВАННЯ ЗВО НІМЕЧЧИНИ
Анотація
У статті проаналізовано специфіку діяльності сучасних закладів вищої освіти Німеччини. Констатовано, що покращенню змісту та якості підготовки фахівців у вищій школі України сприятиме вивчення та творче використання педагогічно цінних ідей та досвіду провідних країн світу, зокрема Німеччини. Наголошено на тому, що уряд зазначеної країни постійно удосконалює та впроваджує в життя оригінальні форми та методи підготовки майбутніх фахівців різних галузей знань.
Установлено, що дослідженням питань становлення, розвитку та аналізу сучасного стану закладів вищої освіти як України, так і провідних країн світу займалися С. Вітвицька, Б. Вульфсон, О. Джуринський, Т. Калініченко, Ю. Пивовар, С. Черкашин та ін.
У процесі наукового пошуку використано теоретичні – систематизація джерел із досліджуваної проблеми; аналіз нормативних документів, законодавчих актів, поточної документації щодо змісту, форм і методів діяльності ЗВО; порівняльно-історичні (з метою аналізу вітчизняного та зарубіжного досвіду); логіко-структурні та ретроспективні методи з метою узагальнення й систематизації теоретичних положень та діяльності сучасних закладів вищої освіти Німеччини та виявлення перспектив використання кращих надбань із окресленої проблеми в сучасній вищій школі України.
Доведено, що специфіка діяльності закладів вищої освіти Німеччини полягає у: фундаменталізації вищої освіти; наданні переваги класичній університетській освіті; індивідуалізації навчання; впровадженні корпоративних програм, які передбачають тісне поєднання навчання у вищій школі з працею у фірмах або компаніях; широкому залученні молоді до наукової діяльності; постійному вдосконаленні якості вищої освіти; модернізації технологій навчання; інтенсифікації як навчального процесу, так і процесу підготовки кваліфікованих викладацьких кадрів; удосконаленні системи перевірки навчальної діяльності та ін.
Проведене дослідження дало змогу стверджувати, що організація навчання у закладах вищої освіти Німеччини має і певні проблеми. До зазначених проблем можна віднести: забезпечення високого рівня підготовки фахівців водночас з суттєвим збільшенням їх кількості; пошук шляхів збалансування гуманітарних, природознавчих та технічних напрямів підготовки, теоретичної та практичною складових освітнього процесу, навчальної та науково-дослідної роботи тощо.
Ключові слова: Німеччина, ЗВО, освіта, тенденції, студенти.
Повний текст:
PDFПосилання
Вітвицька С.С. Основи педагогіки вищої школи: Методичний посібник для студентів магістратури. Київ: Центр навчальної літератури, 2003. С. 252-282.
Гаврилюк А. Шляхи впровадження німецького досвіду в розвиток університетської освіти в Україні. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. 2015. № 1 (14), С. 322-326.
Зарубіжна система вищої освіти: навч. посібник. Умань: ВПЦ «Візаві», 2017. 102 с.
Каленюк І. С. Університети в координатах глобального розвитку. Вища школа, 2009. № 8. С. 5-12.
Сисоєва С. О., Кристопчук Т. Є. Освітні системи країн Європейського Союзу: загальна характеристика : навчальний посібник. Рівне: Овід, 2012. 352 с.
Сухова Е. Е. Структурная трансформация высшего образования в Германии в контексте Болонского процесса. Вопросы образования. 2009. № 3, С. 94-112.
Ткачова Н.О. Сучасний стан освіти в розвинених країнах світу: Навчальний посібник. Харків: Константа, 2004. С. 9-96.
Хюфнер К. Управління та фінансування вищої освіти в Німеччині. Вища школа. 2005. № 6, С. 97-117.
REFERENCES:
Havryliuk, A. (2015). Shliakhy vprovadzhennia nimetskoho dosvidu v rozvytok universytetskoi osvity v Ukraini. [Ways to implement German experience in the development of university education in Ukraine]. Naukovyi visnyk Melitopolskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. № 1 (14), P. 322-326 (in Ukranian).
Kaleniuk, I. S. (2009). Universytety v koordynatakh hlobalnoho rozvytku. [Universities in Global Development Coordinates]. Vyshcha shkola, № 8. P. 5-12. (in Ukranian).
Khiufner, K. (2005). Upravlinnia ta finansuvannia vyshchoi osvity v Nimechchyni. [Management and Financing of Higher Education in Germany]. Vyshcha shkola. № 6, P. 97-117. (in Ukranian).
Suhova, E. E. (2009). Strukturnaja transformacija vysshego obrazovanija v Germanii v kontekste Bolonskogo processa. [Structural transformation of higher education in Germany in the context of the Bologna process]. Voprosy obrazovanija. № 3, P. 94-112. (in Russian).
Sysoieva, S. O. & Krystopchuk, T. Ye. (2012). Osvitni systemy krain Yevropeiskoho Soiuzu: zahalna kharakterystyka. [European Union education systems: a common characteristic]. Rivne: Ovid. (in Ukranian).
Tkachova, N.O. (2004). Suchasnyi stan osvity v rozvynenykh krainakh svitu. [The current state of education in developed countries]. Kharkiv: Konstanta. (in Ukranian).
Vitvytska, S. S. (2003). Osnovy pedahohiky vyshchoi shkoly [Fundamentals of Higher Education Pedagogy]. Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury (in Ukranian).
Zarubizhna systema vyshchoi osvity. (2017). [Foreign higher education system]. Uman: VPTs «Vizavi» (in Ukranian).
DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2020.48.11
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.