ХАРАКТЕРИСТИКА КОМПОНЕНТІВ НАУКОВОТЕХНОЛОГІЧНОЇ СИСТЕМИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ЗДІЙСНЕННЯ ФАСИЛІТАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ З УЧНЯМИ
Анотація
Актуальність дослідження вбачається у тому, що підготовка майбутніх учителів до фасилітаційної взаємодії з учнями є важливим чинником при підготовці до майбутньої професійної діяльності. Мета статті – обґрунтувати та схарактеризувати компоненти науковотехнологічної системи підготовки майбутніх учителів до здійснення фасилітаційної взаємодії з учнями. Для вирішення поставленої мети були використані загальнонаукові методи, такі як аналіз, синтез, узагальнення, що дозволило з’ясувати актуальність порушеної проблеми, ступінь її вивчення та важливість для суспільства, визначити суть, компоненти й особливості розробки та обґрунтування науково-технологічної системи підготовки майбутніх учителів до здійснення фасилітаційної взаємодії з учнями; визначити найбільш дієві етапи реалізації запропонованої системи. Автором обґрунтовано модель науково-технологічної системи підготовки майбутніх учителів до фасилітаційної взаємодії з учнями та схарактеризовано її компоненти: цільовий (визначення мети дослідження – готовність майбутніх учителів до фасилітаційної взаємодії з учнями), концептуальний (обґрунтування концепції дослідження), змістовнотехнологічний (формування компонентів готовності майбутніх учителів до фасилітаційної взаємодії: ціннісно-мотиваційний, когнітивний, діяльнісноопераційний, рефлексійний, що визначає засоби підготовки майбутніх учителів до фасилітаційної взаємодії з учнями закладів загальної середньої освіти; дидактико-методичне забезпечення та поетапну підготовку майбутніх учителів до фасилітаційної взаємодії з учнями закладів загальної середньої освіти, яка визначається програмою та змістом навчальних дисциплін, а також розкриває педагогічні умови її результативності), контрольно-оцінний (критерії, показники, рівні сформованості готовності майбутніх учителів до фасилітаційної взаємодії з учнями). Розроблена науково-технологічна система буде ефективною за умови її реалізації на таких етапах: інформаційно-аналітичному, мотиваційному, плановопрогностичному, діяльнісному, моніторинговому та результативному.
Ключові слова: майбутній учитель, підготовка, система, компоненти, фасилітаційна взаємодія, учні.
Повний текст:
PDFПосилання
Борисюк С. О. Розвиток здатності до фасилітаційної взаємодії у майбутніх соціальних педагогів засобами соціально-педагогічного тренінгу. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педaгогічні науки, 2011. Вип. 5 С. 180-183.
Великий тлумачний словник сучасної української мови /укл. і гол. ред. В. Т. Бусел. К. : Ірпінь : ВТФ «Перун», 2004. 1440 с.
Володько В. Педагогічна система навчання: теорія, практика, перспективи: навч. посібник. К. : Педагогічна преса, 2000. 198 с.
Докучаєва В. В. Теоретико-методологічні засади проектування інноваційних педагогічних систем : дис. … доктора пед. наук : 13.00.01. Луганськ, 2007. 481 с.
Жерновникова О. А. Дидактична система підготовки майбутніх учителів математики до проектуванняя навчальної діяльності старшокласників. Педагогічний альманах. Херсон : КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2017. Вип. 33. С. 104– 110.
Золотухіна С.Т., Кін О.М., Ткачова Н.О. Теоретичні основи дидактичних досліджень: методичні рекомендації до самостійної роботи з навчальної дисципліни. Х. : ХНПУ імені Г.С.Сковороди, 2019. 26 с.
Курлянд З., Фокша О., Поповський Ю. Дослідження педагогічної фасилітації учителя як вітагенної педагогічної технології. Science and Education, 2018, Issue 4. С. 168-176. DOI: https://doi.org/10.24195/2414-4665-2018-4-22.
Ліннік О. О. Модель системи підготовки майбутнього вчителя до організації суб’єктсуб’єктної взаємодії з учнями початкової школи. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. Луганськ, 2017. Вип. 8 (313). С. 150–158.
Лозовая В. И. Целостный подход к формированию познавательной активности школьников : автореф. дисс. … доктора пед. наук : 13.00.01. Тбилиси, 1990. 48 с.
Малафіїк І. В. Дидактика: навчальний посібник. К.: Кондор, 2005. 397 с. Москаленко П. Г. Навчання як педагогічна система. Тернопіль : ТДПІ, 1995. 136 с.
Хрестоматія з педагогіки вищої школи / за заг. ред. В. І. Лозової. Х. : Віровець А. П. «Апостроф», 2011. 408 с.
Church A. H., Waclawski J., Burke W. W. Practitioners as Facilitators of Change. Group & Organisation Management. 1996. №21 (1). Р. 22-66.
Hunter D. F., Bailey A. F., Taylor В. M. The Art of Facilitation. Auckland :Tandem Press, 1994. 245 p.
Schwarz R. The Skilled Facilitator: A Comprehensive Resource for Consultants, Facilitators, Coaches and Trainers (3rd Edition). New Jersey: Jossey-Bass, 2017. 416 p.
Tharayil S. et al. Strategies to Mitigate Student Resistance to Active Learning. International Journal of STEM Education. 2018. Volume: 5. Article Number: UNSP 7. DOI: 10.1186/s40594-018-0102-y
REFERENCES:
Borysiuk, S. O. (2011). Rozvytok zdatnosti do fasylitatsiinoi vzaiemodii u maibutnikh sotsialnykh pedahohiv zasobamy sotsialno-pedahohichnoho treninhu [Developing the ability for facilitation interaction of future social teachers by social-pedagogical training means]. Naukovi zapysky NDU im. M. Hoholia. Psykholoho-pedahohichni nauky. Vol. 5 рр. 180-183 (in Ukrainian).
Church, A., Waclawski, J. & Burke W. (1996). Practitioners as Facilitators of Change. Group & Organisation Management. №21 (1). рр. 22-66.
Dokuchaieva, V. V. (2007). Teoretyko-metodolohіchnі zasady proektuvannia іnnovatsіinykh pedahohіchnykh system [Theoretical and methodological principles of designing innovative pedagogical systems]: dys. … doktora ped. nauk : 13.00.01. Luhansk (in Ukrainian).
Hunter, D. F., Bailey, A. F., Taylor, В. M. (1994). The Art of Facilitation. Auckland :Tandem Press.
Khrestomatіia z pedahohіky vyshchoi shkoly [A textbook on high school pedagogy] (2011)/ za zah. red. V. I. Lozovoi. Kh. : Vіrovets A. P. «Apostrof» (in Ukrainian).
Kurliand, Z., Foksha, O. & Popovskyi, Yu. (2018). Doslidzhennia pedahohichnoi fasylitatsii uchytelia yak vitahennoi pedahohichnoi tekhnolohii [Study of teacher's pedagogical facilitation as a vitagenic pedagogical technology]. Science and Education, Issue 4. рр. 168–176. DOI: https://doi.org/10.24195/2414-4665-2018-4-22 (in Ukrainian).
Lozovaya, V. I. (1990). Tselostnyy podkhod k formirovaniyu poznavatel'noy aktivnosti shkol'nikov [A holistic approach to the formation of the cognitive activity of schoolchildren]: avtoref. diss. … doktora ped. nauk : 13.00.01. Tbilisi, 1990. 48 p. (in Russian).
Lіnnіk, O. O. (2017). Model systemy pіdhotovky maibutnoho vchytelia do orhanіzatsіi subiektsubiektnoi vzaiemodіi z uchniamy pochatkovoi shkoly [Model of the system of preparation of the future teacher for the organization of subject-subject interaction with primary school students]. Vіsnyk Luhanskoho natsіonalnoho unіversytetu іmenі Tarasa Shevchenka. Pedahohіchnі nauky. Vol. 8 (313). pp. 150–158 (in Ukrainian).
Malafіik, I. V. (2005). Dydaktyka [Didactics]: navchalnyi posіbnyk. K.: Kondor (in Ukrainian).
Moskalenko, P. H. (1995). Navchannia yak pedahohіchna systema [Learning as a pedagogical system]. Ternopіl : TDPI. (in Ukrainian).
Schwarz, R. (2017). The Skilled Facilitator: A Comprehensive Resource for Consultants, Facilitators, Coaches and Trainers (3rd Edition). New Jersey: Jossey-Bass.
Tharayil, S. et al. (2018). Strategies to Mitigate Student Resistance to Active Learning. International Journal of STEM Education, 5:7. DOI: 10.1186/s40594-018-0102-y
Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [Large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language]. (2004). ukl. і hol. red. V. T. Busel. K. : Irpіn : VTF «Perun» (in Ukrainian).
Volodko, V. (2000). Pedahohіchna systema navchannia: teoryia, praktyka, perspektyvy [Pedagogical system of teaching: theory, practice, perspectives]: navch. posіbnyk. K. : Pedahohіchna presa (in Ukrainian).
Zhernovnykova, O.A. (2017). Dydaktychna systema pіdhotovky maibutnіkh uchytelіv matematyky do proektuvanniaia navchalnoi dіialnostі starshoklasnykіv [Didactic system of preparation of future teachers of mathematics for designing and educational activity of senior pupils.]. Pedahohіchnyi almanakh. Vol. 33. pp. 104–110 (in Ukrainian).
Zolotukhіna, S. T., Kіn, O. M., Tkachova, N. O. (2019). Teoretychnі osnovy dydaktychnykh doslіdzhen [Theoretical foundations of didactic research]: metodychnі rekomendatsіi do samostіinoi roboty z navchalnoi dystsyplіny. Kh. : KhNPU іmenі H.S.Skovorody (in Ukrainian).
DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2020.48.17
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.