ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛЬСЬКИХ КАДРІВ (ІСТОРИЧНИЙ АСПЕКТ).
Анотація
Актуальність та важливість підготовки вчителів, їхнього професійного розвитку пов’язані з викликами сучасності, які вимагають від нового покоління швидкої адаптації до нових умов інформаційно-технологічного розвитку суспільства. Стаття присвячена опису та аналізу конкретного періоду (1860-1870), який характеризувався розвитком народної освіти, діяльністю земств, необхідністю підготовки вчителів. Показано зміни, які відбулися у навчанні шкільних вчителів у зв’язку з реформами системи освіти у 1860-х роках. Визначено основні напрями діяльності уряду у галузі підготовки вчителів. Проаналізовано нормативні документи досліджуваного періоду і на цій основі узагальнено основні аспекти діяльності земств, розкрито їх значення у підготовці педагогічних кадрів, схарактеризовано позитивні характеристики та недоліки їхньої діяльності. Вирішення поставлених у статті завдань здійснено за допомогою таких загальнонаукових і спеціальних методів дослідження: аналізу та синтезу, систематизації та узагальнення. На основі використання опублікованого педагогічно цінного досвіду діяльності шкіл Харківської губернії у 1860-1870-х роках було визначено, що у другій половині ХІХ століття виникла проблема нестачі вчителів. У статті розглядаються причини недостатньої забезпеченості шкіл вчительськими кадрами у 60-70-х рр. ХІХ ст., основними з яких були: відсутність спеціалізованих навчальних закладів для підготовки вчителів; недостатнє фінансування освітньої справи; низька заробітна плата. Установлено, що земства Харківської губернії займалися підготовкою сільських вчителів на базі вже існуючих загальноосвітніх навчальних закладів та призначали учням, які були зацікавлені в опануванні професії вчителя, стипендії. З метою підвищення кваліфікації та поширення передових педагогічних ідей та досвіду проводились педагогічні з’їзди і спеціальні педагогічні курси. З’ясовано, що у жіночих навчальних закладах (державних, приватних та духовних) Харківської губернії приділяли належну увагу практичній підготовці викладацького складу. Перспективну тематику подальших наукових пошуків вбачаємо в порівняльному аналізі змісту, форм та методів організації підготовки вчительських кадрів на різних етапах розвитку суспільства.
Ключові слова: підготовка вчителів, учительські кадри, земства, педагогічні курси, з’їзди, народні школи, повіти.
Повний текст:
PDF (English)Посилання
-е прилож. к № 10-му Харьковских Епархиальных Ведомостей. 1867.
Вовчанськ : зб. архівних документів і матеріалів. Держ. архів Харк. обл. Х. : Фоліо, 1994 .124 с.
Всеобщее образование в России [Текст] : сборник статей. Вып. I, Тверская, 1902. 204 с.
Гусев А. Н. Харьков. Его прошлое и настоящее: историко-справочный путеводитель в рисунках и описаниях. Х.: Сага, 2009. 274 с.
Жукова О. А. Соціалізація особистості в системі просвітницько-педагогічної діяльності Х. Д. Алчевської: Дис... канд. пед. наук: 13.00.05. Харківський національний університет ім. В.Н.Каразіна. Х., 2001. 205 арк.
Журнал очередного земского собрания Харьковского уезда 1869. Х. : Университетская тип., 1869. 382 с. Журналы и приложения к ним чрезвычайного Купянского уездного земского собрания с 15 по 18 декабря 1867 г. Х., 1868.
Журналы ХІХ-го Ахтырского очередного уездного земского собрания. 1884. Извлечение из Всеподданнейшего отчета министра народного просвещения за 1868 год.
Журнал Министерства народного просвещения. 1870. № 1. Ч. CXLVII. С. 1-76.
Илляшевич Л. В. Змиевской уезд (беглый очерк) Л. В. Илляшевича, Председателя Змиевского общества сельских хозяев. Х. : Типография Каплана и Бирюкова, 1887. 123 с.
Инструкция инспекторам народных училищ. Свод главнейших законоположений и распоряжений о начальных народных училищах и учительских семинариях. СПб., 1890. Ч. 1. С. 63-89.
Исторический обзор деятельности Харьковского общества распространения в народе грамотности. 1869-1909. М.: Изд. И. Д. Сытина, 1911. 261 с.
DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2020.48.18
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.