ФОРМУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ БАТЬКІВ В УКРАЇНСЬКИХ СІМ’ЯХ (СЕРЕДИНА ХХ СТОЛІТТЯ)

С. О. Васильєва, Н. О. Агаркова

Анотація


У статті схарактеризовано пріоритетні напрями реформування освіти в Україні в середині ХХ століття. Оскільки сьогодні немає єдиного інституту, який би надавав батькам педагогічні знання із виховання власної дитини. Зміни, які відбуваються в сучасній Україні в галузі економіки, політики, культури, міжнаціональних відносин, викликають необхідність у високоморальних, досвідчених спеціалістах, професіоналах у різних галузях, такі навички в людині починають закладатися саме в родині, що обумовило вибір теми статті. Мета статті – на основі аналізу історичних матеріалів визначити шляхи формування педагогічних знань та вмінь у батьків у середині ХХ століття. Методологічну основу дослідження склали: історичний підхід до вивчення сімейного виховання; філософські, соціологічні, психологічні та теоретикопедагогічні ідеї про діяльнісну сутності людини; аксіологічний підхід; особистісно-діяльнісний підхід до вивчення освітньо-виховного процесу. Встановлено, що в середині ХХ століття все суспільство проявляло увагу до педагогічних знань, існувала велика кількість різноманітних форм співпраці вчителів та батьків, викладачів вишів та вчителів; батьків та викладачів ЗВО (товариства, секції, лекторії, батьківські університети, індивідуальні та групові консультації тощо). Вагомий внесок у формування знань батьків із педагогічних питань здійснила кафедра педагогіки ХНПУ імені Г.С. Сковороди, через просвітницьку діяльність серед батьків у будинках офіцерів, батьківських лекторіях, будинках творчості, школах, клубах, на фабриках, заводах тощо. Визначено шляхи реалізації просвітницької діяльності, що виявлялись: в єдності співпраці школи та сім‟ї; у підготовці великої кількості педагогічних кадрів, які були, або з часом ставали батьками; розповсюдженні педагогічних знань серед населення; співпраці школи та ЗВО, співпраці ЗВО та батьків; наданні педагогічних знань через пресу; використанні телебачення для розповсюдження педагогічних знань.

Повний текст:

PDF

Посилання


Макаренко А. С. Дисциплина, режим, наказания и поощрения. Соч. В 7-ми т. М., 1958, т. 7.

URL: http://pedagogic.ru/books/item/f00/s00/z0000000/st048.shtml

Есипов Б. Состояние и задачи педагогики в свете решений ХІХ съезда партии. Советская педагогика. 1953. №2. С. 3-22

Грицькова Ю. Проблеми формування педагогічної культури батьків у вітчизняній педагогічній думці другої половини ХХ століття. Дис. канд. наук: Харківський національний педагогічний університет ім. Г.С. Сковороди. Х., 2009. 186с.

Усилить пропаганду педагогических знаний среди населения. Советская педагогика. 1961., 4 апрель (ХХV). С.3-12

Брусеичкина Р. Д. Мысли о советском учителе. Советская педагогика 1960, 1 января (ХХІV) С. 18- 26.

Годовые отчеты о научно-исследовательской работе кафедр института за 1948г. Харьковский гсударсвенный педагогический институт им. Г. С. Сковороды. Министерство просвещения УССР. г. Харьков. Державний архів Харківської області. Ф. Р- 4293. Оп.2. Дело 164. Арк. 1-104.

Годовой отчет о работе кафедр института за 1949-50 уч. год. Наказ ХДУ ім. Г.С. Сковороди № 96 а, від 27.05.50 р. Харьковский государсвенный педагогический институт им. Г.С. Сковороды. Министерство просвещения УССР. г. Харьков. Державний архів Харківської області. Ф. Р- 4293. Оп.2. Дело 278. Арк. 1-206.

Годовые отчеты кафедр института о выполенеии планов научно-исследовательских работ за 1950 год. Харьковский государсвенный педагогический институт им. Г.С. Сковороды. Министерство просвещения УССР. г. Харьков. Державний архів Харківської області. Ф. Р- 4293. Оп.2. Дело 288. Арк. 1-102.

Планы работы кафедр института 1950-51 г. Харьковский государсвенный педагогический институт им. Г.С. Сковороды. Министерство просвещения УССР. г. Харьков. Державний архів Харківської області. Ф. Р- 4293. Оп.2. Дело 242. Арк. 1-19.

Инструкция о обговаривании и преподавании педагогической практики студентов педагогческих институтов, утвержденная Министерством просвещения УССР, 25 сентября 1953 р. Харьковский государсвенный педагогический институт им. Г. С. Сковороды. Министерство просвещения УССР. г. Харьков. Ф. Р- 4293. Оп.2. Дело 458. Арк. 1-19.

Протоколы заседаий кафедр института за 1958 год. Харьковский государсвенный педагогический институт физического воспитания им. Г.С. Сковороды. Министерство просвещения УССР. г. Харьков. Державний архів Харківської області. Ф. Р- 4293. Оп.2. Дело 789. Арк. 1-47.

Отчет о работе кафедр института за 1958-59 уч. год. Харьковский государсвенный педагогический інститут им. Г.С. Сковороды. Министерство просвещения УССР. г. Харьков. Ф. Р- 4293. Оп.2. Дело 802. Арк. 1-205.

Годовые отчеты о работе факультетов и кафедр за 1957-1958 уч. год. Харьковский государсвенный педагогический институт физического воспитания им.

Г. С. Сковороды. Министерство просвещения УССР. г. Харьков. Державний архів Харківської області. Ф. Р- 4293. Оп.2. Дело 741. Арк. 1-447.

Aubert, A., Flecha, A., García, C., Flecha, R., & Racionero, S. (2008). Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información. Barcelona: Hipatia; Flecha, R. Sharing Words: Theory and Practice of Dialogic Learning. Lanham, M.D: Rowman & Littlefield.

Communication from the EC (January 2011). Tackling early school leaving: A key contribution to the Europe 2020 Agenda.

Flecha. A. (2012). Family Education Improves Student's Academic Performance: Contributions from European Research. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 2(3), 301-321. doi:10.17583/remie.2012.438.

http://www.hipatiapress.info/hpjournals/index.php/remie/article/view/remie.2012.16, p. 315.

REFERENCES:

Makarenko, A. S. (1958) Dystsyplina, rezhym, nakazaniia i pooshchreniia. [Discipline, regime, punishment and reward]. Soch. V 7-my t. M., t. 7. URL:

http://pedagogic.ru/books/item/f00/s00/z0000000/st048.shtml (in Russian).

Esypov, B. (1953) Sostoianie i zadachi pedahohiki v svete reshenii ХІХ sezda partii. [The state and tasks of pedagogy in the light of the decisions of the 19th Party Congress]. Sovetskaia pedahohika. 2. 3-22. (in Russian).

Hrytskova, Y. (2009) Problemy formuvannia pedahohichnoi kultury batkiv u vitchyznianii pedahohichnii dumtsi druhoi polovyny ХХ stolittia. [Problems of formation of pedagogical culture of parents in domestic pedagogical thought of the second half of the XX century]. [Candidate‟s thesis]. Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet im. H. S. Skovorody. 186 (in Ukrainian).

Usilit propahandu pedahohicheskikh znanii sredi naseleniia (1961). [Strengthen the promotion of pedagogical knowledge among the population]. Sovetskaia pedahohika. 4 (ХХV). 3-12 (in Russian).

Bruseichkina, R. D. (1960) Mysli o sovetskom uchitele. [Thoughts about the Soviet teacher]. Sovetskaia pedahohika. 1 (ХХVІ).18- 26. (in Russian).

Derzhavnyi arkhiv Kharkivskoi oblasti. (1948). Hodovye otchety o nauchno-issledovatelskoi rabote kafedr instituta. [Annual reports on the research work of the departments of the institute]. Ministerstvo prosveshcheniia USSR. Kharkov. Fund 4293, Inventory. 2. Delo 164. Ark. 1- 104. (in Russian).

Derzhavnyi arkhiv Kharkivskoi oblasti (1950). Hodovoi otchet o rabote kafedr instituta za 1949-50 u.hod. [Annual report on the work of the departments of the Institute]. Nakaz KhDU im. H.S. Skovorody № 96 a. Ministerstvo prosveshcheniia USSR. Kharkov. Fund 4293. Inventory.2. Delo 278. Ark. 206. (in Russian).

Derzhavnyi arkhiv Kharkivskoi oblasti (1950). Hodovye otchety kafedr instituta o vypolenii planov nauchno-issledovatelskikh rabot. [Annual reports of the departments of the Institute on the implementation of research plans for 1950] Mynysterstvo prosveshchenyia USSR. h. Kharkov. Fund 4293. Inventory.2. Delo 288. Ark. 1-102. (in Russian).

Derzhavnyi arkhiv Kharkivskoi oblasti (1951). Plan rabot kafedr instituta 1950-51h. [Work plans of the departments of the Institute 1950-51]. Ministerstvo prosveshcheniia USSR. Kharkov. Fund 4293. Inventory.2. Delo 242. Ark. 1-19. (in Russian).

Derzhavnyi arkhiv Kharkivskoi oblasti (1953). Instruktsyia ob obhovarivanii i prepodavanii pedahohicheskoi praktiki studentov pedahohicheskikh institutov utverzhdennaia Ministerstvom prosveshcheniia USSR. [Instructions on negotiating and teaching pedagogical practice of students of pedagogical institutes, approved by the Ministry of Education of the Ukrainian SSR]. 25 sentiabria 1953 h. Ministerstvo prosveshcheniia USSR. Kharkov. Fund 4293. Inventory.2. Delo 458. Ark. 19. (in Russian).

Derzhavnyi arkhiv Kharkivskoi oblasti (1958). Protokoly zasedanii kafedr instituta za 1958 hod. [Minutes of meetings of the departments of the Institute for 1958]. Ministerstvo prosveshcheniia USSR. Kharkov. Fund 4293. Inventory.2. Delo 789. Ark. 1-47. (in Russian).

Derzhavnyi arkhiv Kharkivskoi oblasti (1959). Otchet o rabote kafedr instituta za 1958-59 uch. hod. [Report on the work of the departments of the institute for 1958-59 academic year]. Ministerstvo prosveshcheniia USSR. h. Kharkov. Fund 4293. Inventory 2. Delo 741. Ark. 205. (in Russian).

Derzhavnyi arkhiv Kharkivskoi oblasti (1958). Hodovye otchety o rabote fakultetov i kafedr za 1957-1958. [Annual reports on the work of faculties and departments for 1957-1958 academic year]. Ministerstvo prosveshcheniia USSR. Kharkov. Fund 4293. Inventory.2. Delo 741. Ark. 447. (in Russian).

Flecha, A. (2012). Family Education Improves Student's Academic Performance: Contributions from European Research. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 2(3), 301-321. doi:10.17583/remie.2012.438.

http://www.hipatiapress.info/hpjournals/index.php/remie/article/view/remie.2012.16, p. 315.

Aubert, A., Flecha, A., García, C., Flecha, R., & Racionero, S. (2008). Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información. Barcelona: Hipatia; Flecha, R. Sharing Words: Theory and Practice of Dialogic Learning. Lanham, M.D: Rowman & Littlefield.

Communication from the EC (January 2011). Tackling early school leaving: A key contribution to the Europe 2020 Agenda.




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2020.49.02

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.