ПЕДАГОГІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОЦЕСУ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ВИХОВАННЯ ТОЛЕРАНТНОСТІ ШКОЛЯРІВ

О. В. Попова, В. П. Жуков

Анотація


У статті доведено актуальність спеціальної підготовки майбутніх учителів до виховання толерантності школярів. Розкрито суть толерантності як соціально та особистісно значущої цінності, котра виступає як інтегрована моральна якість особистості, що відбиває активну моральну позицію і підготовленість до конструктивної взаємодії з людьми і групами незалежно від їхньої національної, соціальної, релігійної приналежності, поглядів, світогляду, стилю мислення і типу поведінки (виключаючи асоціальні прояви свідомості і поведінки). З‟ясовано суть і структуру готовності майбутнього вчителя до виховання толерантності школярів (далі – ВТШ). Визначено педагогічні умови процесу підготовки майбутніх учителів до виховання толерантності школярів, що передбачають: формування професійної спрямованості майбутніх учителів на підготовку до ВТШ; створення толерантного освітнього середовища, в основу якого покладено принципи гуманізму, демократизму та педагогічної деонтології; оволодіння студентами необхідними професійними знаннями й уміннями, моральноетичними якостями, а також відповідним навчально-методичним інструментарієм (методами, формами, засобами) щодо ВТШ у різних видах діяльності: навчальній (аудиторній, позааудиторній), виховній, педагогічній практиці тощо. Презентовано комплекс педагогічних засобів забезпечення визначених умов досліджуваної підготовки (бінарні лекції і семінари, що проводяться викладачем і студентами-старшокурсниками з метою мотивації, ділового співробітництва та обміну практичним досвідом; тренінгові заняття з розвитку толерантності як професійної якості і особистісно значущої цінності; відеометод; метод створення виховних ситуацій; курс за вибором «Педагогіка толерантності», технологія тематичного портфоліо та ін.). Автори статті вважають, що в подальшому науковцям слід більше уваги приділяти формуванню готовності майбутніх педагогів до ВТШ у таких 68 важливих видах професійної підготовки, як педагогічна практика, позааудиторна виховна робота, волонтерська діяльність, студентське самоврядування, що має стати перспективними напрямами подальших наукових розвідок у означеному напрямі. Також потребує більшої уваги вчених звернення до процесу формування методичної складової готовності майбутніх учителів до ВТШ.

Повний текст:

PDF

Посилання


Popova O., Guzenko N. Preparation of a future teacher of humanitarian profile for moral education of pupils in the conditions of the new Ukranian school. Theory and Practice of Future Teacher‟s Training for Work in New Ukrainian School : monograph. Prague, OKTAN PRINT s.r.o., 2020. P. 377-386.

Андрєєв М. В. Теоретичні основи формування педагогічної толерантності вчителів. Гуманізація навчально-виховного процесу : зб. наук. праць. Слов‟янськ : СДПУ, 2006. Вип. ХХХ. С. 3-7.

Ахкиямова Г. Подготовка педагога к воспитанию межнациональной толерантности. URL :

https://cyberleninka.ru/article/n/podgotovka-pedagoga-k-vospitaniyu-mezhnatsionalnoytolerantnosti

Безюлева Г. В., Бондырева С. К., Шеламова Г. М. Толерантность в пространстве образования : Учеб. пособие. М : МПСИ, 2005. 152 с

Біда О. А. Підготовка майбутніх учителів до формування толерантності в учнів основної школи. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2017. Вип. 156. URL :

https://www.cuspu.edu.ua/images/download-files/naukovi-zapysky/156/4.pdf

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. К. : Либідь, 1997. 376 с.

Гончаров Д. О. Суть і структура готовності майбутнього вчителя до виховної роботи. Актуальні проблеми державного управління, педагогіки та психології : зб. наук. праць. Херсон : Херсон. нац. тех. ун-т, 2013. Вип. 1 (8). С. 257-261.

Грива О. А. Толерантність молоді в полікультурному середовищі: [Монографія]. К. : Видавництво Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, 2007. 275 с.

Декларація принципів толерантності. [Проголошена та підписана 16 листопада 1995 р.]. Париж: ООН, 1996. 16 с.

Корец В. В., Никитина Г. В., Романенко В. Н. Формирование толерантного поведения у педагога и ученика. Успехи современного естествознания. 2009. № 8. С. 91-94.

Кострубань Р. В. Формування толерантності у майбутніх учителів у процесі гуманітарної підготовки у педагогічних коледжах: автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти». Хмельницький, 2016. 20 с.

Погодина А. А. Подготовка будущих педагогов к воспитанию толерантности у школьников : автореф. … дис. канд. пед. наук. : 13.00.08. Ярославль, 2006. URL :

https://www.dissercat.com/content/podgotovka-budushchikh-pedagogov-k-vospitaniyutolerantnosti-u-shkolnikov

Психология : словар. [Под ред. А. В. Петровского, М. Г. Ярошевского]. М. : ИПЛ, 1990. 494с.

Ремньова А. Г. Підготовка майбутніх вчителів до виховання толерантності в учнів засобами педагогічних дисциплін. URL :

http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/17876/1/Remnova.pdf

Тодоровцева Ю. В. Педагогіка толерантності : методичні рекомендації. Одеса : СВД Черкасов М. П., 2004. 90 с.

Третьякова А. Н. Формирование толерантности у студентов, специализирующихся в сфере сервиса и туризма как профессионально значимого качества личности : автореф. дис.

… канд педа. наук : 19.00.07 Педагогическая психология. М., 2009. 20 с.

Философский энциклопедический словар. Ред.-сост. Е. Ф. Губский [и др.]. М. : Инфра, 1999. 575 с.

Чередник Л. Модель формування у майбутніх учителів готовності до толерантного виховання молодших школярів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. праць. Запоріжжя : Класич. приват. ун-т. 2019. № 66, Т.2. С. 166-171.

REFERENCES:

Andrieiev, M. V. (2006). Teoretychni osnovy formuvannia pedahohichnoi tolerantnosti vchyteliv [Theoretical bases of teachers‟ pedagogical tolerance formation]. Humanizatsiia navchalnovykhovnoho protsesu – Humanization of the educational process, ХХХ, 3-7. Sloviansk : SDPU (in Ukrainian).

Akhkyiamova, H. (n. d.) Podhotovka pedahoha k vospytaniiu mezhnatsionalnoi tolerantnosti [Preparing a teacher for fostering interethnic tolerance]. URL :

https://cyberleninka.ru/article/n/podgotovka-pedagoga-k-vospitaniyu-mezhnatsionalnoytolerantnosti (in Russian).

Beziuleva, H. V., Bondyreva, S. K. & Shelamova, H. M. (2005). Tolerantnost v prostranstve obrazovaniia [Tolerance in the space of education]. М. : MPSI (in Russian).

Bida, O. A. (2017). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv do formuvannia tolerantnosti v uchniv osnovnoi shkoly [Preparing future teachers for the tolerance formation of primary school children]. Naukovi zapysky – Scientific notes. Series: Pedagogical sciences, 156. URL :

https://www.cuspu.edu.ua/images/download-files/naukovi-zapysky/156/4.pdf (in Ukrainian).

Honcharenko, S. U. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian pedagogical dictionary]. К. : Lybid (in Ukrainian).

Honcharov, D. O. (2013). Sut i struktura hotovnosti maibutnoho vchytelia do vykhovnoi roboty [The essence and structure of the future teacher's readiness for educational work]. Aktualni problemy derzhavnoho upravlinnia, pedahohiky ta psykholohii – Actual problems of public administration, pedagogy and psychology, 1 (8), pp. 257-261. Kherson : Kherson. nats. tekh. un-t (in Ukrainian).

Hryva, O. A. (2007). Tolerantnist molodi v polikulturnomu seredovyshchi [Youth‟s tolerance in multicultural environment]. K. : Vydavnytstvo Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova (in Ukrainian).

Deklaratsiia pryntsypiv tolerantnosti (1996). [Declaration of Principles of Tlerance]. Proholoshena ta pidpysana 16 lystopada 1995 r. [Proclaimed and signed on November 16, 1995]. Paryzh : OON (in Ukrainian).

Korets, V. V., Nikitina H. V. & Romanenko V. N. (2009). Formirovanie tolerantnoho povedenyia u pedahoha i uchenyka [Formation of tolerant behavior of teacher and student]. Uspekhi sovremennoho estestvoznanyia – Successes of modern natural science, 8. pp. 91-94 (in Russian).

Kostruban, R. V. (2016). Formuvannia tolerantnosti u maibutnikh uchyteliv u protsesi humanitarnoi pidhotovky u pedahohichnykh koledzhakh [Formation of tolerance of future teachers in the process of humanitarian training in pedagogical colleges]. Extended abstract of candidate‟s thesis. Khmelnytskyi (in Ukrainian).

Pohodyna, A. A. (2006). Podhotovka budushchikh pedahohov k vospitaniiu tolerantnosti u shkolnikov [Preparing future teachers to foster tolerance among schoolchildren]. Extended abstract of candidate‟s thesis. Yaroslavl. URL :

https://www.dissercat.com/content/podgotovka-budushchikh-pedagogov-k-vospitaniyutolerantnosti-u-shkolnikov (in Russian).

Petrovskii, A. V. & Yaroshevskii, M. H. (Ed.). (1990). Psikholohiia [Psychology]. М. : IPL (in Russian).

Remnyova, A. H. (n. d.). Pidhotovka maibutnikh vchyteliv do vykhovannia tolerantnosti v uchniv zasobamy pedahohichnykh dystsyplin [Preparation of future teachers for schoolchildren tolerance education by means of pedagogical disciplines]. URL :

http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/17876/1/Remnova.pdf (in Ukrainian).

Todorovtseva, Y. V. (2004). Pedahohika tolerantnosti [Pedagogy of tolerance]. Odesa : SVD Cherkasov M. P. (in Ukrainian).

Tretiakova, A. N. (2009). Formirovanie tolerantnosti u studentov, spetsializiruiushchikhsia v sfere servisa i turizma kak professyonalno znachimoho kachestva lichnosti [Formation of tolerance among students specializing in the field of service and tourism as a professionally significant personality trait]. Extended abstract of candidate‟s thesis. Мoskva (in Russian).

Gubskii, E. F. (Eds.). (1999). Filosofskiy entsiklopedicheskiy slovar [Philosophical Encyclopedic Dictionary]. М. : Infra (in Russian).

Cherednyk, L. (2019). Model formuvannia u maibutnikh uchyteliv hotovnosti do tolerantnoho vykhovannia molodshykh shkoliariv. [The model of formation of future teachers' readiness for tolerant education of primary schoolchildren]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh – Pedagogy of formation of creative personality in higher and general education schools, 66 (Vols. 2), (pp. 166-171). Zaporizhzhia : Klasych. pryvat. un-t (in Ukrainian).

Popova, O. & Guzenko, N. (2020). Preparation of a future teacher of humanitarian profile for moral education of pupils in the conditions of the new Ukranian school. Theory and Practice of Future Teacher‟s Training for Work in New Ukrainian School. Prague, OKTAN PRINT s.r.o., 377-386.




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2020.49.06

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.