ОСОБЛИВОСТІ ПАРТНЕРСЬКИХ ВІДНОСИН МІЖ УЧНЯМИ 5-6 КЛАСІВ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ ЗАКЛАДУ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

І. І. Сімсіт

Анотація


У закладі загальної середньої освіти починають цілеспрямовано формуватися партнерські взаємини, оскільки школа має всі важелі для регулювання цього процесу, спрямованого на подолання соціальної напруженості на засадах пріоритету прав особистості, рівноправності, обмеження соціальної нерівності. У цьому сенсі вважається сензитивним підлітковий вік, що характеризується пріоритетом взаємин із однолітками, тобто підвищеним прагненням до спілкування і дружби з ними, що актуалізує необхідність виховання партнерських взаємин між учнями 5-6 класів на засадах принципів партнерства. Актуальність теми поданої статті об‟єктивно зумовлена стратегічними положеннями Концепції Нової української школи (2017 р), де зазначено, що сучасна школа має працювати на засадах «педагогіки партнерства», основними принципами якої є взаємодія, доброзичливість, повага, довіра, взаємна відповідальність, добровільність, обов‟язковість виконання домовленостей тощо. Мета – визначення особливостей партнерських взаємин учнів 5-6 класів в освітньому середовищі закладу загальної середньої освіти. Методи дослідження: систематизація (класифіковано основні підходи до визначення вікових особливостей підлітків, які впливають на партнерство між ними в умовах шкільного середовища), порівняльний метод (здійснено співставлення поглядів на визначення та характеристику підходів до вказаної проблематики). У статті проаналізовано наукові підходи щодо класифікації та характеристики вікових особливостей підлітків 5-6 класів освітнього шкільного середовища, які впливають на формування партнерських взаємин із однолітками. Оцінка цих особливостей здійснена через співвіднесення з основними концептуальними засадами вікової психології (соціальною ситуацією розвитку; провідною діяльністю; новоутвореннями). У межах напряму соціальної ситуації розвитку виділено вікові особливості в розрізі соціально-психологічних характеристик, які характеризують соціалізацію підлітків в оточуючому середовищі (відповідальність, комунікабельність, ввічливість, тактовність, сумлінність, серйозність, уважність до потреб інших, повагу до інших, прийняття думки партнерів, вміння пристосовуватися, надійність, готовність надати допомогу, справедливість, прояв лідерських якостей підлітка серед однолітків, 89 автономність (незалежність) тощо) та визначають їх психологічні особливості (особистісна риса фасилітації (потреба здійснення психологічної підтримки та допомоги). У контексті провідної діяльності визначено вікову особливість креативності (здатності до творчості), яка виокремлена в розрізі когнітивного підходу. В площині новоутворень встановлено вікову особливість емоційно-вольового компоненту (фрустрацію на самозахисті власного «Я»).

Повний текст:

PDF

Посилання


Близнюкова О. М., Мельничук І.Я. Фасилітація як психологічний механізм формування партнерських взаємовідносин у підлітковому віці. Теоретичні і прикладні проблеми психології. 2019. № 1(48). С. 28-36.

Богинская Ю. В., Байрак Т. А. Воспитание толерантности у подростков: формы и методы работы. Педагогика: традиции и инновации. 2015. С. 118-120.

Божович Л. И. Проблемы формирования личности. М.: МПСИ; Воронеж: МОДЭК, 2001. 349с.

Боришевський М. И. Особистість у вимірах самосвідомості. Суми: Видавничий будинок «Еллада», 2012. 608 с.

Выготский Л. С. Психология развития человека. М.: Изд-во Смысл; Эксмо, 2005. 1136 с.

Выготский Л. С. Психология. М.: ЭКСМО-ПРЕСС, 2000. 1008 с.

Гуцало Е.У. Вікова психологія. Кіровоград: РВВ КДПУ ім. Володимира Винниченка, 2004. 187 с.

Давыдов В. В. Проблемы развивающего обучения: опыт теоретического и экспериментального исследования. М.: Педагогика, 1986. 240 с.

Доценко Е. Л. Психология манипуляции: феномены, механизмы и защита. СПб.: Изд- во: Речь, 2003. 304 с.

Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII «Про освіту». URL:

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.

Кон И. С. Психология ранней юности. М.: Просвещение, 1989. 255 с.

Лаврентьева О.А. Включение щкольников-подростков в партнерские отношения как педагогическое условие формирования их социальной ответственности. Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В.П. Астафьева. 2016. № 2(36). С. 220-225.

Лагодюк В.Ю. Дієве партнерство – успішна школа! Управління освітою. 2017. № 10. С. 11-32.

Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность. М.: Прогресс, 1975. 304 с.

Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи (НУШ). URL:

https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf.

Огородова Л. Н. Содержание и структура социальных комптентностей подростковшкольников. Современные проблемы науки и образования. 2014. № 4. С. 38.

Прищепа С. М. Особистісна активність підлітка: сутність, діагностика, проектування. Умань: ФОП ОО. Жовтий, 2015. 191 с.

Токарева Н. М., Шамне А. В., Макаренко Н. М. Сучасний підліток у системі психологопедагогічного супроводу. Кривий Ріг: ТОВ ВНП «Інтерсервіс», 2014. 312 с.

Эльконин Д. Б. Избранные психологические труды. М.: Педагогика, 1989. 554 с.

Юдакина С. И. Педагогические условия формирования толерантности учащихся. Высшее образование сегодня. 2013 . № 6. С. 65-67.

REFERENCES:

Blyzniukova, O. & Melnychuk, I. (2019). Fasylitatsiia yak psykholohichnyi mekhanizm formuvannia partnerskykh vzaiemovidnosyn u pidlitkovomu vitsi [Facilitation as a psychological mechanism of forming partnerships in adolescence]. Teoretychni i prykladni problemy psykholohii, 1(48), 28-36 (in Ukrainian).

Boginskaya, Yu. & Bayrak, T. (2015). Vospitaniye tolerantnosti u podrostkov: formy i metody raboty [Education of tolerance in adolescents: forms and methods of work]. Pedagogika: traditsii i innovatsii, 118-120 (in Russia).

Boryshevskyi, M. (2012). Osobystist u vymirakh samosvidomosti [Personality in the dimensions of self-awareness]. Sumy: Publishing House Ellada, 608 p. (in Ukrainian).

Bozhovich, L. (2001). Problemy formirovaniya lichnosti [Personality formation problems]. Мoscow: MPSI; Voronezh: MODEK, 349 p. (in Russia).

Vyigotskiy, L. (2000). Psihologiya [Psychology]. Мoscow: EXMO-PRESS, 2000. 1008 p. (in Russia).

Vyigotskiy, L. (2005). Psihologiya razvitiya cheloveka [Human Development Psychology]. Мoscow: Publishing House Meaning; Exmo, 2005. 1136 р. (in Russia).

Hutsalo, E. (2004). Vikova psykholohiia [Age psychology]. Kirovohrad: Volodymyr Vynnychenko Regional State Pedagogical University, 187 p. (in Ukrainian).

Davyidov, V. (1986). Problemyi razvivayuschego obucheniya: opyit teoreticheskogo i eksperimentalnogo issledovaniya [Problems of developing learning: the experience of theoretical and experimental research]. Мoscow: Pedagogy, 240 p. (in Russia).

Dotsenko, E. (2003). Psihologiya manipulyatsii: fenomenyi, mehanizmyi i zaschita [Psychology of manipulation: phenomena, mechanisms and protection]. St. Petersburg: Rech, 304 p. (in Russia).

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» (2017). [Law of Ukraine of 05.09.2017 № 2145-VIII "On Education]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. (in Ukrainian).

Kon, I. (1989). Psihologiya ranney yunosti [The Psychology of Early Youth]. Мoscow: Prosveshcheniye, 255 p. (in Russia).

Lavrenteva, O. (2016). Vklyuchenie schkolnikov-podrostkov v partnerskie otnosheniya kak pedagogicheskoe uslovie formirovaniya ih sotsialnoy otvetstvennosti [The inclusion of teenage schoolchildren in partnerships as a pedagogical condition for the formation of their social responsibility]. Vestnik Krasnoyarskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. V.P. Astafeva, 2(36), 220-225. (in Russia).

Lahodiuk, V. (2017). Diieve partnerstvo – uspishna shkola! [An effective partnership is a successful school!]. Upravlinnia osvitoiu, 10, 11-32 (in Ukrainian).

Leontev, A. (1975). Deyatelnost. Soznanie. Lichnost [Activity. Consciousness. Personality]. Мoscow: Progress, 304 p. (in Russia).

Nova ukrainska shkola: kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly (NUSh) (2017). [New

Ukrainian school: conceptual principles of secondary school reform (NUS)]. Retrieved from: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkolacompressed.pdf. (in Ukrainian).

Ogorodova, L. (2014). Soderzhanie i struktura sotsialnyih komptentnostey podrostkov-shkolnikov [The content and structure of the social competencies of teenage schoolchildren]. Sovremennyie problemyi nauki i obrazovaniya, 4, 38. (in Russia).

Pryshchepa, S. (2015). Osobystisna aktyvnist pidlitka: sutnist, diahnostyka, proektuvannia [Adolescent personal activity: essence, diagnosis, design]. Uman: FOP OO. Zhovtyi, 191 p. (in Ukrainian).

Tokareva, N., Shamne, A. & Makarenko, N. (2014). Suchasnyi pidlitok u systemi psykholohopedahohichnoho suprovodu [The modern teenager in the system of psychological and pedagogical support]. Kryvyi Rih: LLC VNP "Interservice", 312 p. (in Ukrainian).

Elkonin, D. (1989). Izbrannyye psikhologicheskiye trudy [Selected Psychological Works]. Мoscow: Pedagogy, 554 p. (in Russia).

Yudakina, S. (2013). Pedagogicheskiye usloviya formirovaniya tolerantnosti uchashchikhsya [Pedagogical conditions for the formation of student tolerance]. Vyssheye obrazovaniye segodnya, 6, 65-67. (in Russia).




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2020.49.08

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.