ДІЯЛЬНІСТЬ ЦЕРКОВНО-ПАРАФІЯЛЬНИХ ШКІЛ ПОЛТАВИ ЩОДО ВИХОВАННЯ ТОЛЕРАНТНОСТІ УЧНІВ

В. В. Фазан, В. Ю. Шафрановський

Анотація


Духовенство і церква в цілому завжди відігравали важливу роль в українському суспільстві. Одним із важливих напрямів просвітницької роботи православного духовенства було навчання і виховання дітей. Складно переоцінити внесок церкви у виховання толерантності молодого покоління. Навчальні заклади функціонували при монастирях і церквах на всій території України. Діяльність церковно-парафіяльних (церковно-приходських) шкіл православних монастирів та церкв України, як найбільш поширених духовнорелігійних та освітніх осередків, зробили вагомий внесок у навчання, виховання і просвітництво дітей і народу в цілому. Свого особливого розквіту і значимості у системі освіти досліджувані питання зазнали в ХІХ столітті, що зумовлено початком духовного піднесення в країні, реформуванням духовномонастирської освіти (видано Статути 1808 р., 1810 р., 1814 р., створено «Нарис правил духовних училищ», 1810 р.), активним розвитком церковнопарафіяльних навчальних закладів, зростанням інтересу до духовності і вивчення богослов‟я, появою теоретико-методологічної бази. Слід зазначити, що духовенство було і носієм, і проповідником як патріотизму, так і толерантного ставлення до особистості. Так, із різних губерній України надходили повідомлення про бажання духовенства і віруючих запровадити викладання українською мовою у церковнопарафіяльних школах та духовних семінаріях У статті схарактеризовано діяльність церковно-парафіяльних шкіл міста Полтави, їх особливості, графік роботи та специфіка організації навчально-виховного процесу щодо виховання в учнів толерантного ставлення. Акцентовано увагу на тому, що в Полтавській губернії функціонувало від 190 до 961 шкіл, зокрема у місті Полтава 9. Дані навчальні заклади слугували місцем отримання базової освіти для дітей нижчих верств населення, переважно селян. Головними дисциплінами були: Закон Божий, церковнослов‟янське читання, церковні співи, церковна історія, арифметика, російська мова, вітчизняна історія, географія, геометричне креслення і малювання, дидактика, основи гігієни, чистописання. Вчителями церковнопарафіяльних шкіл були переважно священики, семінаристи, інколи грамотні селяни.

Повний текст:

PDF

Посилання


Бучневич В. Е. Записки о Полтаве и ее памятниках. 2-е изд. исправл. и дополн. Полтава. 1902 г. С. 211-214

Жук В. Н. Полтавський Хрестовоздвиженський монастир і пов‟язані з ним важливі історичні події. Полтава : АСМІ, 1997. С. 21-24.

Освіта на Полтавщині в кінці ХІХ – на початку ХХ століття [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://poltavahistory.inf.ua/history9_1u.html

Петренко І. М. Становлення та розвиток церковно-парафіяльних шкіл на Полтавщині (друга половина ХІХ – початок ХХ століття). Історична пам‟ять. наук. зб. № 1. Полтава, 2004. С. 107-117.

Петренко І. М. Формування трудових навичок і сільськогосподарських знань в учнів церковно-парафіяльних шкіл Лівобережних українських губерній у другій половині ХІХ – на початку ХХ століття. Гілея: науковий вісник. 2014. Вип. 84. С. 56-60

Петренко І. М. Церковно-парафіяльні школи Лівобережної України в системі освітньої політики уряду Російської імперії (1884–1917 рр.). Полтава: РВВ ПУСКУ, 2008. 161 с.

Полтавские епархиальные ведомости. Часть неофициальная. 1886. № 14. С. 570-574

Полтавские епархиальные ведомости. Часть неофициальная. 1897. № 1. С. 22.

REFERENCES:

Buchnevych, V. E. (1902). Zapiski o Poltave i ee pamyatnikakh. 2-e izd. ispravl. i dopoln [Notes about Poltava and its monuments]. Poltava. P. 323 (in Russian)

Osvita na Poltavshchyni v kintsi ХІХ – na pochatku ХХ stolittya (n. d.). [Education in Poltava region in the late XIX – early XX century]. Retrieved from: http://poltavahistory.inf.ua/history9_1u.html (in Uranian)

Petrenko, I. M. (2004). Stanovlennya ta rozvytok tserkovno-parafiyalnykh shkil na Poltavshchyni (druha polovyna ХІХ – na pochatku ХХ stolittya) [Formation and development of churchparish schools in Poltava region (second half of the XIX-beginning of the XX century)]. Istorychna pamiat. Nauk. zb. № 1. Poltava, P. 107-117. (in Uranian)

Petrenko, I. M. (2008). Tserkovno-parafiialni shkoly Livoberezhnoi Ukrainy v systemi osvitnoyi polityky uriadu Rosiiskoyi imperiyi (1884–1917) [Church-parish schools of the Left Bank of Ukraine in the system of educational policy of the government of the Russian Empire (1884–1917)]. Poltava: RVV PUSKU, 161 p. (in Uranian).

Petrenko, І. M. (2014). Formuvannia trudovikh navychok і sіlskohospodarskykh znan v uchnіv tserkovno-parafіialnykh shkіl Lіvoberezhnykh ukrainskykh gubernіi v drugіi polovynі XIX – na pochatku XX stolittia. [Formation of labor skills and agricultural knowledge in students of church-parish schools of the left-bank Ukrainian provinces in the second half of the XIX – early XX centuries]. Hіleia: naukovyi vіsnyk. Vyp. 84. P. 56-60 (in Uranian)

Poltavskie eparkhialnye vedomosti. (1886). Chast neofitsialnaya. [Poltava Diocesan Gazette]. № 14. (in Russian).

Poltavskie eparkhialnye vedomosti. (1897). Chast neofitsialnaya. [Poltava Diocesan Gazette]. № 1.

(in Russian).

Zhuk, V. N. (1997). Poltavskyi Khrestovozdvyzhenskyi monastyr i povyazani z nym vazhlyvi istorychni podii [Poltava Exaltation of the Cross Monastery and related important historical events]. Poltava: ASMI, P. 21-24. (in Uranian)




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2020.49.11

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.