ПЕРЕДУМОВИ ЗАПРОВАДЖЕННЯ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ ДО ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ У ВІТЧИЗНЯНІЙ ВИЩІЙ ШКОЛІ (НА МАТЕРІАЛАХ ПЕРІОДИЧНИХ ВИДАНЬ 80 – 90-Х РР. ХХ СТ.)

О. М. Друганова, В. М. Білик, В. Л. Ялліна

Анотація


Актуальність дослідження зумовлена недостатнім висвітленням передумов запровадження компетентнісного підходу в підготовку кваліфікованих спеціалістів у вітчизняній системі вищої освіти України. Метою публікації є аналіз теоретичних та практичних напрацювань вітчизняної науково-педагогічної громадськості щодо підготовки нової генерації компетентнісних фахівців, оприлюднених на сторінках періодичних видань 80 – 90-х рр. ХХ століття.

Установлено, що процеси, що відбувалися у системі вищої та спеціальної професійної освіти в Україні в середині 80-х – на початку 90-х років ХХ ст., сприяли пожвавленню інтересу вітчизняної педагогічної громадськості до пошуку шляхів вдосконалення підготовки фахівців, здатних кваліфіковано виконувати свої обов’язки після закінчення навчання в закладах вищої та спеціальної професійної підготовки. Напрацювання науковців, викладачів були оприлюднені на сторінках часописів, що видавалися у ті часи, зокрема в журналі «Вестник высшей школы». Серед них: критика діючих і розробка нових методологічних підходів, наукових моделей підготовки кваліфікованих спеціалістів;удосконалення змісту навчальних програм; збільшення обсягу активних методів, наукової роботи, що посилюють пізнавальну активність й пошукову діяльність студентів тощо.

Доведено, що передвісниками запровадження компетентнісного підходу всистему вищої освіти України, стали: незадоволення якістю підготовки майбутніх фахівців із різних галузей, що набуло особливої гостроти в середині 80-х – на початку 90-х рр. ХХ ст.; невтомний пошук та розробка нових методологічних спрямувань до вирішенняпроблеми підвищення якості вищої професійної освіти; ліквідація розриву між теоретичним та практичним аспектами підготовки фахівців; акцентування уваги на важливості зв’язку в освітній галузі та сфері праці.


Ключові слова


компетентнісний підхід, підготовка, кваліфіковані фахівці, передумови, періодичні видання

Повний текст:

PDF

Посилання


Бахтина Г. П. Судьбы фундаментальной подготовки. Вестник высшей школы. 1982. №2, С.26.

Васильєва В. Знания и навыки – в единстве. Вестник высшей школы. 1990, декабрь, С. 14-17.

Вербицкий А. А., Павловець В. И. Непрерывное образование и инженерная практика. Вестник высшей школы. 1988, август, С. 26-31.

Вестник высшей школы. 1987. Февраль, с. 3-4.

Вестник высшей школы 1988. № 3, С. 23,75.

Друганова О. М Компетентнісний підхід у вищій освіті України: історико-педагогічний аспект. Компетентнісний підхід у вищій школі: теорія та практика. Монографія. Х.: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2020, С. 8-28.

Закон України «Про вищу освіту». Відомості Верховної ради України. 2019. №243-VIII. 2300 – VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-19.

Лебедєва Л. Применение знаний как вид познавательной деятельности. Вестник высшей школы. 1990, декабрь, С. 41-47.

Луговий В.І. Європейська концепція компетентнісного підходу у вищій школі та проблеми її реалізації в Україні. Педагогіка і психологія. 2009. № 2. С. 13-26.

Марченко Е. В чем суть АКОС. Вестник высшей школы. 1989, ноябрь, С. 47-51.

Невозможно научить – можно научиться. Вестник высшей школы. 1988. № 3, С. 74-77.

Швец В., Агапова О., Захаренко В., Вербицкий А. Против эмпиризма как основы педагогической деятельности. Вестниквысшейшколы. 1987. № 2. С. 3-8.

REFERENCES:

Bakhtina, G. P. (1982). Sudbyfundamentalnoypodgotovki.[Fate Fundamental Training]. Vestnik vysshey shkoly. 2. 26 (in Russian).

Vasil'єva, V. (1990). Znaniya i navyki – v edinstve. [Knowledge and skills - in unity].Vestnik vysshej shkoly, dekabr', 14-17 (in Russian).

Verbickij, A. A. & Pavlovec', V. I. Nepreryvnoe obrazovanie i inzhenernaya praktika. [Continuing education and engineering practice]. Vestnik vysshej shkoly. 1988, avgust, 26-31 (in Russian).

Vestnik vysshej shkoly. (1987). [Journal of Higher School]. Fevral', 3-4 (in Russian).

Vestnik vysshej shkoly. (1988). [Journal of Higher School].3, 23, 75 (in Russian).

Druhanova, O. M (2020). Kompetentnіsniipіdkhіduvyshchіiosvіtі Ukrainy: іstoryko-pedahohіchniiaspekt. [Competent approach In higher education in Ukraine: Historical and Pedagogical Aspect]. Kompetentnіsnii pіdkhіd u vyshchіi shkolі: teorіia ta praktyka. Monohrafіia. H.: HNU іmenі V.N. Karazіna, 8-28 (in Ukranian).

Zakon Ukrainy «Pro vyshchu osvіtu». (2019). [Law of Ukraine "On Higher Education"]. Vіdomostі Verkhovnoi rady Ukrainy. №243-VIII. 2300 – VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-19 (in Ukranian).

Lebedєva, L. (1990). Primenenie znanij kak vid poznavatel'noj deyatel'nosti. [Application of knowledge as a type of cognitive activity]. Vestnik vysshej shkoly, dekabr', 41-47(in Russian).

Lugovyi, V. І. (2009). Єvropeiska kontseptsіia kompetentnіsnoho pіdkhodu u vyshchіi shkolі ta problemy ii realіzatsіi v Ukrainі. [European Concept of Competent Approach in Higher School and Problems of Her Implementation in Ukraine]. Pedahohіka і psikholohіia. 2, 13-26 (in Ukranian).

Marchenko, E. (1989). V chem sut' AKOS.[In what the essence of AKOS]. Vestnik vysshej shkoly, noyabr', 47-51 (in Russian).

Nevozmozhno nauchit' – mozhno nauchit'sya. (1988). [Cannot be learned - you can learn]. Vestnik vysshej shkoly.3, 74-77(in Russian).

Shvec, V., Agapova, O., Zaharenko, V. & Verbickij, A. (1987).Protiv empirizma kak osnovy pedagogicheskoj deyatel'nosti. [Against empiricism as a basis for pedagogical activity]. Vestnik vysshej shkoly. 2. 3-8 (in Russian).




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2021.50.04

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.