ПРОФАЙЛІНГ ОСОБИСТОСТІ: ЧИ Є ЙОМУ МІСЦЕ В СУЧАСНІЙ ПЕДАГОГІЧНІЙ НАУЦІ?
Анотація
У статті проаналізовано методологічні основи наукового розуміння предмету профайлінгу, його понятійно-категоріальний апарат, висвітлено ґенезу та основні напрями розвитку профайлінгу, зроблено спробу з’ясувати місце і роль профайлінгу в педагогічній теорії та практиці. Науковий пошук здійснювався з використанням комплексу методів: загальнонаукових – аналітичний, ретроспективний та порівняльний аналіз наукової літератури, – для з’ясування природи досліджуваного феномену; хронологічний – для розгляду явища у динаміці; термінологічний аналіз – для уточнення базових понять дослідження; узагальнення та систематизація наявного досвіду з зазначеної проблеми – для формулювання власних поглядів на місце і роль профайлінгу у сучасній педагогіці.
Вивчення довідникової літератури та наукових публікацій дозволило, у першу чергу, встановити відсутність єдиного науково обґрунтованого визначення поняття «профайлінг» та значне розмаїття підходів сучасних дослідників до його категоризації, що пояснюємо, з одного боку, малодослідженістю явища у вітчизняному науковому просторі, та, з іншого боку, складністю отримання вірогідних верифікованих даних. Нами було запропоновано власне розуміння понять: профайлінг ми розглядаємо як певний комплекс взаємопов’язаних діагностичних процедур, що використовується для складання психологічного портрету людини з наступною типологізацією її особистості та поведінки, а «педагогічний профайлінг» як комплекс взаємопов’язаних діагностичних процедур, що використовується в освітньому процесі для складання психологічного портрету здобувача освіти з метою прогнозування його академічної поведінки та подальшої професійної діяльності. Дискусійними залишилися питання щодо: рівня науковості цього знання; вимог до рівня знань й умінь профайлерів, їх підготовки; відсутності чіткого та уніфікованого поділу особистостей людей на типи, складності у створенні їх профілю; можливостей опертя на теорію особистостей О. Лазурського у вироблені принципів та підходів педагогічної профілізації особистості.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Мерзликин Й. Значение профайлинга в современном мире. Технология виявлення неконгруэнтности. Научный вестник Московского государственного технического университета гражданской авиации. М., 2015. № 218. С. 114-116.
Марцева Т. Г. Коммерческий профайлинг как технология управления. Общество и право. 2014. №2 (48). С. 292-294.
Арпентьева М.Р. Экспертный профайлинг как сфера профессиональной деятельности психолога-практика. PEM: Psychology. Educology. Medicine. 2016. №3. С.30-32.
Лазурский А. Ф. Классификация зичностей. Под ред. М.Я. Басова и В.Н. Мясищева. Петроград, 1921. 401 с.
Леонтьєва І. В. Теорія особистості О. Ф. Лазурського. Вісник психології і педагогіки. 2014. (1(82)). С. 80-88.
REFERENCES:
Merzlykyn, Y. (2015) Znachenie profailinga v sovremennom mire. Tekhnologiya vyayvlenniya nekongruentnosti [The importance of profiling in the modern world. Non-congruence detection technology]. Nauchnyj vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo tekhnicheskogo universiteta grazhdanskoj aviacyi. Moskva, № 218. S. 114-116 (in Russian).
Marceva, T. H. (2012). Profailinh kak sovremennaay metodika dsagnostiki biznes-processov [Profiling as a modern method of business process diagnostics]. Vestnik Akademii znanij, (3), 26-30 (in Russian).
Arpenteva, M. R. (2016). Ehkspertnyj profajling kak sfera professionalnoj deyatelnosti psikhologa-praktika [Expert profiling as a field of professional activity of a psychologist-practitioner]. PEM: Psychology. Educology. Medicine, (3), 20-32 (in Russian).
Lazurskij, A. F. (1921) Klassifikaciya lichnostej [Classification personalities]. Petrograd. 401 p. (in Russian).
Leontieva, I. V. (2014) Teoriia osobystosti O. F. Lazurskoho [Personality theory O.F. Lazursky]. Visnyk psykholohii i pedahohiky. (1(82)). S. 80-88 (in Ukranian).
DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2021.50.10
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.