СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНЕ ПАРТНЕРСТВО В ОСВІТІ - СУТНІСТЬ, ОСНОВНІ ІДЕЇ

І. В. Апрєлєва

Анотація


У статті висвітлено особливості соціально-педагогічного партнерства в освіті, його основні орієнтири. Зроблено акцент на тому, що у вітчизняній педагогіці соціально-педагогічне партнерство необхідно розглядати як діалогічне відношення соціальних суб’єктів, що забезпечує єдність, гармонізацію соціальних структур та вироблення освітньої стратегії єдиних дій. Це зумовлює інтеграцію інтересів різних соціальних груп у єдиному освітньому та інформаційному полі. Зазначено види (за формою: договірне, організаційне; за етапами: підготовчий, організаційний, функціональний; за рівнем: макро, мезо, мікро-рівень; за типом взаємодії: благодійність, спонсорство, співробітництво та інвестиції), форми (партнерство в галузі дошкільної освіти; партнерства ЗДО з представниками інших сфер (макросередовища), а саме: послуг охорони здоров’я, культури, фізичної культури, громадських організацій, фондів, органів управління освітою на рівні району, міста, області, служб соціального забезпечення сім’ї та дітей, а також соціальні послуги взаємодії з їх батьками (законними представниками); партнерство зі спонсорами, благодійними організаціями), принципи (добровільності, рівноправності сторін, поваги інтересів один одного, дотримання законів та нормативних актів) соціальнопедагогічного партнерства. Виокремлено основні аспекти процесу реалізації соціально-педагогічного партнерства: розвиток освітнього потенціалу дошкільного закладу; реалізація та розвиток виховного потенціалу сім’ї, партнерство дошкільного закладу та сім’ї; взаємодія соціальних інститутів і дошкільного закладу; включення дошкільнят у суспільно значущу діяльність. Визначено проблеми, що ускладнюють організацію соціально-педагогічного партнерства та запропоновано напрями його подальшого розвитку (підвищення рівня комунікативної компетенції педагогів з взаємодії з батьками для формування сімейних традицій; підвищення рівня психолого-педагогічних знань батьків; розвиток у педагогів та батьків здатності до позитивного діалогу; використання нових нетрадиційних форми та методів роботи з сім’єю, як чинник підвищення освіти дітей; педагогічна та психологічна освіта сім’ї через інформаційні технології).

Ключові слова


освіта; заклад дошкільної освіти; соціально-педагогічне партнерство; педагог; дитина; сім’я

Повний текст:

PDF

Посилання


Alyeva, T. (2017), Detskiy sad i semya: vozmozhnosti sotsialnogo partnerstva [Kindergarten and family: opportunities for social partnership]. Doshkolnoe vospitanie [Preschool education]. № 12. P. 38-41 (in Russian).

Balalieva, O. (2012), Sotsialno-pedagogicheskoe partnerstvo kak uslovie razvitiya obrazovatelnoy sredyi DOU: teoreticheskoe obosnovanie [socio-pedagogical partnership as a condition for the development of the educational environment of a preschool educational institution: theoretical justification]. Diskussiya [Discussion]. № 6. P. 106-111 (in Russian).

Buzni, V. A. (2019). Organizatsiya sotsialno-pedagogicheskogo partnerstva kak faktora povyisheniya kachestva doshkolnogo obrazovaniya [Organization of social and pedagogical partnership as a factor in improving the quality of preschool education]. Problemyi sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniya [Problems of modern teacher education]. № 65-1 (in Russian).

Lisova, N. (2021). Mekhanizmy sotsialno-pedahohichnoho partnerstva v pidruchnyku dlia kerivnyka zakladu osvity [Mechanisms of social and pedagogical partnership in a handbook for a master 17 to a mortgage of education]. Problemy suchasnoho pidruchnyka: zbirnyk tez Mizhnarodnoi nauk.-prakt. konfer [Problems of a day-to-day assistant: collection of theses of the International science.-pract. confer]. K.: Pedahohichna dumka. P.132-136 (in Ukrainian).

Oliinyk, T. (2019). Pedahohika partnerstva – yak odyn iz faktoriv efektyvnoi vzaiemodii uchasnykiv osvitnoho protsesu [Partnership pedagogy is one of the factors in the effective interaction of the participants in the educational process]. Intehratsiia yak osvitnia stratehiia modernizatsii doshkilnoi osvity: zb. nauk. pr [Integration as an illumination of the strategy of modernization of preschool education: zb.nauk.pr.]. Khmelnytskyi: KhOIPPO, P. 95-99 (in Ukrainian).

Pavliuk, L. (2020). Transformatsiia sotsialno-pedahohichnoho partnerstva v pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv [Transformation of social and pedagogical partnership in the preparation of maybutnіh teachers]. Naukovi zapysky BDPU [Scientific notes of the BDPU]. Vyp.1. P. 381- 387 (in Ukrainian).

Torohtiy, V. S. (2019). Sotsialnaya rabota s semey. Psihologo-pedagogicheskoe obespechenie [Social work with the family. Psychological pedagogical support]. Moskva: Yurait. 488 p. (in Russian).

Torohtyi, V., Savin, Yu., Ivanova, O., Ivanov, V., Afanasev, V., Ivanova, G., Suhova, E. (2018). Sotsialnaya pedagogika [Social pedagogy]. Moskva: Yurait, 451p. (in Russian).

Bakken, L., Brown, N., Downing, B. (2017). Early childhood education: The long-term benefits. Journal of Research in Childhood Education№ 31(2). P. 255-269.

Logvinova, O. (2016). Socio-pedagogical approach to multicultural education at preschool. Procedia - Social and Behavioral Sciences. № 233. P. 206-210

Pattnaik, J. (2003). Multicultural Literacy Starts at Home: Supporting Parental Involvement in Multicultural Education. Childhood Education. № 80 (1). P. 18-24.




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2021.51.01

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.