ФОРМИ І МЕТОДИ ВИХОВАННЯ ТОЛЕРАНТНОСТІ ФРАНЦУЗЬКИХ ШКОЛЯРІВ

Ю. В. Бекетова, О. Ю. Кузнецова, В. В. Фазан

Анотація


У статті з’ясовано, що вивчення різних складових толерантності, осмислення суті поняття «толерантність» вивчали як вітчизняні (І. Бех, Л. Бернадська, О. Вербицький, О. Грива, О. Докукіна, В. Кремень, О. Полякова та ін.), так і зарубіжні вчені (Ж. Ватерло, Д. Коллен, Г. Олпорт, П. Рікер та ін.). Питанням виховання гуманістичних цінностей, характеристиці демократичних підходів до організації освітнього процесу присвятили свої праці Г. Балл, В. Кан-Калік, Н. Лисенко, В. Семиченка, В. Сухомлинський, Т. Харченко та ін. Разом з тим доведено, що питання форм та методів виховання толерантності сучасних учнів не знайшло належного висвітлення в науковій літературі. Установлено, що в 70-ті рр. ХХ століття у зв’язку з активним загальнонаціональним рухом, котрий був тісно пов’язаний із суспільною кризою і вимагав радикальних змін у політиці держави, у документах, які регулювали національну освіту, починає з’являтись поняття «толерантність». У 80-ті рр. ХХ століття у Франції була затверджена спеціальна програма морального та громадянського виховання учнів. Саме цією програмою було визначено мету виховання толерантності в школярів, котра полягала в: набутті учнями певних звичок, поведінки та досвіду «поваги до інших, враховуючи їх відмінності (діти з особливими освітніми потребами, іммігранти)». Як свідчить проведене дослідження, для успішного виховання толерантності французьких школярів учителям також рекомендувалося: подбати про оновлення, розповсюдження й обмін матеріалами і посібниками з питань виховання; ефективно використовувати технічні засоби і навчальне обладнання; залучати до виховання учнів засоби масової інформації; використовувати компоненти, котрі ілюструють культурну історію людства; широко залучати образотворче мистецтво та музику для розуміння інших культур. Доведено, що до провідних форм та методів виховання толерантності у французьких школярів належать: геральдичний метод; біографічний, автобіографічний та археологічний методи; організація дослідницької діяльності за автобіографічним методом; метод «філософських ательє»; участь школярів у колективних заходах, змаганнях; проведення спеціального часу для роздумів; організація мобілізуючих колективних дій; запрошення на дебати батьків-іммігрантів; обговорення легенд та казок народів світу та деякі інші. Використання зазначених методів сприяє формуванню власної думки у школярів, розвитку вміння ставити питання, висловлювати критику, вихованню поваги та терпимості до думок інших, взаємозбагаченню та розвитку почуття причетності до спільної справи, ставленню до інших як до справжніх партнерів.

Ключові слова


учні; толерантність; Франція; виховання; форми; методи

Повний текст:

PDF

Посилання


Deklaratsiia pryntsypiv tolerantnosti (1995). [Declaration of principles of tolerance]: zatverdzhena rezoliutsiieiu Heneralnoi konferentsii YuNESKO. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/995_503 (in Ukrainian).

Kharchenko, T. H. (2013). Humanizatsiia suchasnoi pedahohichnoi osvity u Frantsii: teoriia i praktyka. [Humanizing of modern pedagogical education in France: theory and practice]: monohrafiia. Luhansk : Vyd-vo DZ «Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka». 560 s. (in Ukrainian).

Lyisenko, N., Shtefan, L., Rudneva, I. & Kurnitskaya, N. (2018). Ponyatie tolerantnosti v sisteme sotsialnoy adaptatsii migrantov – komponent neformalnogo obrazovaniya (na primere kanadskoy provintsii Kvebek i Frantsii). [A concept of tolerance in the system of social adaptation of migrants is a component of informal education (on the example of the Canadian province Quebec and to France)]. Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference. Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija, May 25th-26th. Vol. III. С. 158–168 (in Russian).

Lysenko, N. H. (2019). Vykhovannia tolerantnosti v uchniv shkil Frantsii u konteksti moralnoi ta hromadianskoi osvity. [The students of schools of France have education of tolerance in the context of moral and ci vil education]. Zbirnyk naukovykh prats Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni H.S. Skovorody. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia. Vyp. 47. S. 50-62 (in Ukrainian).

Matiienko, O. S. (2006).Vykhovannia tolerantnosti u starshoklasnykiv serednikh zahalnoosvitnikh litseiv Frantsii. [The senior pupils of middle general lyceums of France have education of tolerance] : avtoref. dys. na zdobuttia uchenoho stupeniu kand. ped. nauk : 13.00.07 «Teoriia i metodyka vykhovannia». 17 s. (in Ukrainian).

Melnyk, V. P. (Ed.) (2013). Kulturolohiia: entsyklopedychnyi slovnyk. [Culturology: encyclopaedic dictionary]. Lviv: LNU imeni Ivana Franka, 508 s. (in Ukrainian).

Syisoeva, M. (1999). Podgotovka studentov pedagogicheskih vuzov Frantsii k grazhdanskomu vospitaniyu shkolnikov (80-90 godyi, XX veka). [Preparation of students of pedagogical institutions of higher learning of France to civil educ ation of schoolchildren (80-90, XX century)]. Diss. na soiskanie uchenoy stepeni kand. ped. nauk, M. (in Russian).

Ziaziun, L. (2011). Samorozvytok osobystosti yak priorytet motyvatsii indyvidualizovanoho uchinnia v osvitnii systemi Frantsii. [Selfdevelopment of personality as priority of motivation of individualized learning is in the educational system of France]. Estetyka i etyka pedahohichnoi dii. Zb. nauk. prats, Vyp. 2, S. 66-81 (in Ukrainian).




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2021.51.03

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.