ВИХОВНИЙ ПОТЕНЦІАЛ КАФЕДРИ ОСВІТОЛОГІЇ ТА ІННОВАЦІЙНОЇ ПЕДАГОГІКИ

А. В. Боярська-Хоменко, С. Т. Золотухіна, Л. А. Штефан

Анотація


У статті на основі аналізу діяльності кафедри освітології та інноваційної педагогіки розкрито її виховний потенціал. Підкреслено, що саме кафедра має створювати умови для розкриття здатності її членів чітко організовувати процес якісної підготовки здобувачів вищої освіти (першого-третього рівнів), впливати на формування особистості майбутніх фахівців, а також забезпечувати комфортну атмосферу для роботи і відпочинку співробітників. Установлено, що першими очільниками кафедри педагогіки були професори А. Валицький, М. Лавровський, пізніше – Т. Гарбуз, І. Синепол, С. Литвинов, М. Григорьєв. Саме вони доклали зусиль для повноцінного становлення кафедри педагогіки. Подальший її інтенсивний розвиток відбувся в період управління професорами А. Зільберштейном, Л. Поповою, доктором педагогічних наук, професором І. Федоренком, докторами педагогічних наук, професорами, членами-кореспондентами НАПН України В. Лозовою, А. Троцко. З’ясовано, що виховний потенціал, як «комплекс засобів», «резерви», «потужність» є основними показниками кафедри, члени якої об’єднані спільними ідеями, віддані служінням професії, педагогічній науці на основі взаємодовіри, взаємоповаги, взаємопідтримки. У статті визначено і схарактеризовано умови, за яких здійснюється реалізація виховного потенціалу кафедри: знання і шанобливе ставлення до історії кафедри; урахування науково-педагогічного досвіду очільників і провідних науковців кафедри; наявність наукових шкіл, продуктивність їх діяльності; потужний склад кафедри, який ініціює і реалізує стратегію і місію університету; організаційно-методичне забезпечення роботи кафедри, що дисциплінує і стимулює викладачів до активної діяльності; персональна унікальність членів кафедри. На конкретних прикладах показано ефективність реалізації виховного потенціалу кафедри: високі показники у науковій діяльності; посилення особистісної ініціативи членів кафедри у розробці наукових проєктів, грантів, навчальних дисциплін; застосування інноваційних технологій; посилення індивідуальної роботи із здобувачами всіх рівнів; запровадження заходів заохочення викладачів і традицій кафедри.

Ключові слова


кафедра; виховний потенціал; показники; умови; потужність кафедри; очільники; наукові школи

Повний текст:

PDF

Посилання


Bashkir, O. I. (2017). Naukovo-pedahohichna diialnist kafedr pedahohiky u vyshchykh pedahohichnykh navchalnykh zakladakh Ukrainy: istoryko-pedahohichnyi aspekt [Scientific and pedagogical activity of departments of pedagogy in higher pedagogical educational institutions of Ukraine: historical and pedagogical aspect]: monohrafiia. Kh.: Vydavnytstvo Ivanchenka I. S., 518 s. (in Ukrainian).

Boiarska-Khomenko, A. V. & Denysenko, A. O. (2019). Z dosvidu orhanizatsii naukovoi, navchalno metodychnoi ta vykhovnoi diialnosti kafedry istorii pedahohiky i porivnialnoi pedahohiky Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni H.S. Skovorody. [From the experience of organizing scientific, educational and methodological and educational activities of the Department of History of Pedagogy and Comparative Pedagogy of H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University]. Novyi kolehium, № 4, S. 73–77 (in Ukrainian).

Shtefan, L. A. (2020). Naukovi shkoly kafedry istorii pedahohiky i porivnialnoi pedahohiky. [Scientific schools of the Department of History of Pedagogy and Comparative Pedagogy]. Novyi kolehium, № 1, S. 86-90 (in Ukrainian).

Zolotukhina, S. T. & Bashkir, O. I. (2019). Osvitni zviazky kafedr pedahohiky zakladiv vyshchoi pedahohichnoi osvity. [Educational ties of the pedagogy of educational institutions of higher pedagogical education]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. № 3 (in Ukrainian).

Zolotukhina, S. T. & Zelenska, L. D. (2019). Kafedra zahalnoi pedahohiky ta pedahohiky vyshchoi shkoly v strukturi Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni H. S. Skovorody: storinky istorii. [Department of General Pedagogy and Pedagogy of Higher School in the structure of the H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University: history pages]. Novyi kolehium, № 4, S. 90-99 (in Ukrainian).




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2021.51.04

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.