ЕФЕКТИВНЕ НАВЧАННЯ – ПЕДАГОГІЧНІ ІННОВАЦІЇ І ТРАДИЦІЇ

В. В. Ворожбіт-Горбатюк

Анотація


У статті автором порушено актуальну для сучасного вчителя проблему
ефективності навчання. Поняття ефективного навчання автор трактує як
цілеспрямований процес послідовного опанування учасником освітнього процесу
дидактичного матеріалу відносно завершеними частинами на рівні осмислення,
розуміння, розвитку на цій основі певних особистісних якостей, здатності
використовувати засвоєний матеріал в новій ситуації.
На підставі логіко-системного аналізу зроблено висновок про те, що
ефективність у навчанні передбачає синтез навчальних цілей і особистісного
прогресу. Тому автором запропоновано алгоритм формування змісту освітньої
компоненти: 1. Чітке визначення навчальних цілей. 2. Чітка візуалізація
очікуваного результату як синтезу навчальної продуктивності і особистісного
розвитку. 3. Формування навчального контенту (які знання і навички потрібні
для досягнення поставленої мети, які форми методи навчання використати).
Для забезпечення ефективного навчання важливими є умови: вивчення
рівня академічних досягнень аудиторії, в якій перебуває учень; дослідження
дитини (рівень довільної уваги, інших мисленевих процесів, мотивації);
поєднання навчання і праці, створення академічно цінного інформаційного
простору, реалізація принципу складності і доступності, підтримка бажання
учня бути помічником учителя, експертом, критиком, систематиком тощо.
У статті схарактеризовано принципові моменти ефективного навчання:
цілеспрямованості, конструювання змісту навчання в частини-модулі,
позитивної мотивації, системності, колаборації з академічною спільнотою,
громадськими просвітницькими організаціями, інтелектуальними заходами.
У статті охарактеризовано інструменти ефективного навчання: шлях
героя, прийом помилки, вивчення реальних феноменів, елементи екосистеми
навчання, метод В. Діснея, ментальні карти, технологія трьох «П» (процеспроблема-програма), взаємне і самооцінювання.
Зазначено, що перспективним напрямом розроблення проблеми
ефективного навчання є використання практик Дж. Гордона з використання
методів синектики у створенні освітньої продукції.


Ключові слова


здобувач; екоситема навчання; ефективність; інновації в освіті; ментальні карти; особистість; освітня компонента; педагогічна освіта; учитель

Повний текст:

PDF

Посилання


Hryhorov, O. (2004) Parytetnyi pryntsyp. Ukrainska dyplomatychna entsyklopediia [Parity principle. Ukrainian diplomatic encyclopedia ] : U 2-kh t. K.: Znannia Ukrainy. T.2. 812 s. (in Ukrainian).

Istoriia pedahohiky (2008) [History of pedagogy]. Kharkiv, S.116-157. (in Ukrainian).

Kafedra osvitolohii ta innovatsiinoi pedahohiky KhNPU imeni H. S. Skovorody (2021) [Education and Innovative Pedagogy Department, Kharkiv Hryhoriy Skovoroda National Pedagogical University]. URL : https://www.kaf-pedagogy-hnpu.com/ (in Ukrainian).

Khrestomatiia z istorii pedahohiky (2011): v 2-kh t. [A textbook on the history of pedagogy]. Kharkiv : KhNADU, T.1-2 (in Ukrainian).

Konus navchannia Edhara Deila [Edgar Dale's learning cone] (n. d.) URL : https://fsp.kpi.ua/ua/piramida-navchannya-edgara-dejla/ (21.09.2021) (in Ukrainian).

Osvitno-profesiini prohramy pidhotovky zdobuvachiv druhoho (mahisterskoho) rivnia vyshchoi osvity 2021 roku [Educational and professional training programs for applicants for the second (master's) level of higher education in 2021] (2021). URL : http://smc.hnpu.edu.ua/node/43 (in Ukrainian).

Vseukrainskyi forum «Ukraina 30. Osvita i nauka» 31.05.2021. [All-Ukrainian Forum "Ukraine 30. Education and Science"]. (2021). URL : https://mon.gov.ua/ua/news/vseukrayinskij forum-ukrayina-30-osvita-i-nauka-sergij-shkarlet-prezentuvav-koncepciyu prezidentskogo-universitetu (in Ukrainian).




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2021.51.06

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.