РОЛЬ МЕНТОРСТВА У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Т. О. Довженко, І. А. Небитова, В. О. Шишенко

Анотація


У статті розкрито роль менторства у професійній підготовці майбутніх учителів початкової школи. Метою дослiдження є теоретичне обґрунтування ролі менторства у професійній підготовці майбутніх учителів початкової школи. Використано загальнонаукові (аналіз, узагальнення), порівняльно-зіставний і прогностичний методи наукового пізнання. На основі аналізу психолого-педагогічної літератури визначено суть понять: «наставництво», «менторство», «ментор», «менти», «коуч», «тьютор», «фасилітатор». Зазначено ступені наставництва: I ступінь – педагог-ментор; II ступінь – педагог-тьютор; III ступінь – педагог-коуч; IV ступінь – педагог-фасилітатор. Проаналізовано закордонний досвід впровадження менторства в систему освіти. Визначено переваги менторства для педагога-ментора у ЗВО а саме: менторство допомагає досвідченому викладачеві побачити й окреслити нові перспективи в сфері власної педагогічної діяльності; при успішному здійсненні цих функцій ментор відчуває свій внесок у систему професійної адаптації менти, отримує задоволення від спілкування; справжній педагог завжди має прагнути до самовдосконалення; виконання функцій ментора може допомогти в розвитку професійної кар’єри педагога, підвищення його кваліфікації, сприяє зростанню довіри до нього в педагогічному колективі ЗВО. Охарактеризовано найбільш оптимальні моделі взаємодії, до яких повинен прагнути ментор у професійній підготовці майбутніх учителів початкової школи: спілкування-корекція (спрямоване на виконання діагностичної функції ментором); спілкування-підтримка (доречне у ситуаціях, коли необхідно допомогти підопічним у вирішенні складних ситуацій); спілкування – зняття психологічних бар’єрів (передбачає володіння ментором технологією спілкування на досить високому рівні). Визначено роль менторства у професійній підготовці майбутніх учителів початкової школи під час педагогічної практики. Окреслено переваги і недоліки застосування методу менторства у ЗВО. Доведено, що менторство позитивно впливає як на освітній процес, так і на професійну підготовку майбутніх педагогів. Дружні стосунки, психолого-педагогічна підтримка, стимул до професійного розвитку і самовдосконалення є запорукою успішних менторських взаємин.

Ключові слова


майбутні учителі; початкова школа; наставництво; менторство; ментор; менти; коуч; тьютор; фасилітатор

Повний текст:

PDF

Посилання


Andrew J. Hobson, Patricia Ashby, Angi Malderez, Peter D. (2013). Tomlinson Corrigendum to «Mentoring beginning teachers: What we know and what we don't» Teaching and Teacher Education, Volume 31.

Batyishev S. (2016). Pedagogicheskie osnovyi nastavnichestva [The pedagogical foundations of mentoring]. М.: Materialyi teoreticheskoy konferentsii, ch.1. (in Russian).

Bondarenko N., Tokar A. (2007). Nastavnichestvo [Mentoring]. URL : http://www.rusnauka.com/15_NNM_2012/Pedagogica/ (data zvernennya: 07.07.2021) (in Russian).

Fairbanks C., Freedman D., Kahn C. (2000). The role of effective mentors in learning to teach. Journal of Teacher Education, 51(2).

Kruglova I. (2009). Organizatsiya nastavnichestva v shkole [Organization of mentoring at school]. Sprav. zam. direktora shk. #1. (in Russian).

Malderez A. (2001). New ELT professionals, English Teaching Professional.

Morris Zelditch in a 1990 speech to the Western Association of Graduate Schools Gaffney. (1995). P. 1.

Nastavnitstvo, mentoring (n. d.). [Mentoring]. URL : http://formatta.ru/pages/id/317 (data zvernennya: 07.07.2021) (in Ukrainian).

Odell S., Ferraro D. (1992). Teacher Mentoring and Teacher Retention. Journal of Teacher Education, 43(3).

Rukovodstvo dlya uchitelya pervogo (prodvinutogo urovnya) (2014). [First (advanced) teacher's guide]. AOO «NISh» Tsentr pedagogicheskogo masterstva. Vtoroe izdanie (in Russian).

Smith A. (2007). Mentoring for experienced school principals: Professional Learning in a safe place. Mentoring and Tutoring, 15 (3).

Zakablutskaya E. Molodoy spetsialist i nastavnik – premudrosti tandema [Young specialist and mentor – tandem wisdom]. URL : http://www.artmanage.ru/articles/molodojspecialist-i nastavnik.html (data zvernennya: 07.07.2021) (in Russian).

Zembitskaya M. (2014). Podderzhka molodyih uchiteley kak prioritet kadrovoy politiki SShA v sfere shkolnogo obrazovaniya [Supporting Young Teachers as a Priority for USA Personnel Policy in School Education]. Aktualnyie problemyi gumanitarnyih i estestvennyih nauk. #2 (in Russian).




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2021.51.08

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.