ПЕДАГОГІЧНА ПРАКТИКА У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ – ПРОСТІР ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ

Г. А. Кабанська, О. С. Кабанська, О. В. Мельникова

Анотація


У статті автори розкрили важливі аспекти педагогічної практики у закладах повної загальної освіти в системі підготовки майбутнього вчителя відповідно вимог освітнього ступеня «бакалавр». З опорою на особистісний і компетентнісний підходи проаналізовано цілі, завдання, зміст програми такої педагогічної практики. Наголошено увагу на значенні педагогічної практики для систематизації і апробації набутих знань і фахових компетентностей. Зміст модулів робочої навчальної програми побудовано таким чином, що кожен здобувач може реалізувати свою персональну освітню траєкторію, набути досвіду самостійного проведення навчально-виховної роботи учнівським колективом та окремими учнями закладу загальної середньої освіти. Відкритість і прозорість контрольних заходів, діагностичний і формувальний аспект оцінювання є вагомим стимулом для студентів до професійного самовдосконалення, педагогічної творчості та науково-дослідницької роботи ще на етапі здобуття вищої освіти. Авторами статті багато уваги приділено ресурсам педагогічної практики щодо розвитку активного мислення на основі сучасних наукових досягнень. Для цього передбачено елементи колаборації із структурними підрозділами закладів освіти, співпрацю з викладачами університету і вчителями-методистами, елементи взаємного навчання, групові освітні проєкти. Акцентовано увагу, що під час підготовки і звітування про результати проходження педагогічної практики студенти демонструють рівень осмислення теоретичних знань, одержаних при вивченні спеціальних та психолого-педагогічних дисциплін, досвід практичної педагогічної діяльності в реальних умовах. Важливим мотиваційним моментом у статті визначено процедуру знайомства студентів із закладом, де проходитиме практика, вчителями-методистами, сучасним станом навчально-виховної роботи у школі, з передовим педагогічним досвідом. Викладачі університету системно забезпечують індивідуальну підтримку, менторський супровід і психолого- педагогічну, методичну допомогу студентам-практикантам у розв’язанні задач навчання та виховання учнів. Особливо цікавими для студентів є завдання, пов’язані з навчальною взаємодією з учнями, вивчення їх індивідуальних та вікових особливостей. Авторами зроблено висновок про те, що педагогічна практика сприяє формуванню у студентів творчого, дослідницького підходу до педагогічної діяльності, дає змогу набути досвіду аналізу підсумків своєї навчально-пізнавальної і дослідницької діяльності за період навчання в університеті, мотивує до самоосвіти, формує критичне мислення, актуалізує потребу вивчення досвіду роботи вчителів з предметної галузі.

Ключові слова


бакалаврат; компетентнісний підхід; педагогічна практика; студент; університет; освіта; особистість; якість освіти

Повний текст:

PDF

Посилання


Ievtukh, M.B. (2019). Rol pedahohichnoi praktyky u pidhotovtsi maibutnoho vchytelia. [The role of pedagogical practice in the training of future teachers] Scientific discoveries: projects, strategies and development: Collection of scientific papers «ΛΌГOΣ» with Proceedings of the International Scientific and Practical Conference (Vol. 2), October 25, 2020 р., № 69, Т. 2. 61. Edinburgh, UK: European Scientific Platform. С. 140-143. (in Ukrainian).

Kafedra osvitolohii ta innovatsiinoi pedahohiky KhNPU imeni H.S. Skovorody (2021) [Education and Innovative Pedagogy Department, Kharkiv Hryhoriy Skovoroda National Pedagogical University]. URL : https://www.kaf-pedagogy-hnpu.com/ (in Ukrainian).

Osvitno-profesiini prohramy pidhotovky zdobuvachiv pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity KhNPU imeni H.S. Skovorody (2019). [Educational and professional training programs for applicants for the first (bachelor's) level of higher education of KhNPU named after GS Frying pans] URL : http://smc.hnpu.edu.ua/files/Osvіtnі_programi/Osvitni_programu_bakalavr/2019_rik/Ekono mіka.pdf (in Ukrainian).

Pro zatverdzhennia Kontseptsii rozvytku pedahohichnoi osvity (2018). [On approval of the Concept of development of pedagogical education] : Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 16.07.2018 № 776. URL: https:// mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennyakoncepciyi rozvitku-pedagogichnoyi-osviti (in Ukrainian).

Rekomendatsii pro provedennia praktyky studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv Ukrainy (2013). [Recommendations on the practice of students of higher educational institutions of Ukraine]. Kyiv : Derzhavna naukova ustanova «Instytut innovatsiinykh tekhnolohii i zmistu osvity», 27 s. (in Ukrainian).

Tsili staloho rozvytku ta Ukraina (2021). [Sustainable Development Goals and Ukraine] URL : https://www.kmu.gov.ua/diyalnist/cili-stalogo-rozvitku-ta-ukrayina (in Ukrainian).

Vorozhbit-Horbatiuk, V., Melnykova, O. & Kabanska, Н. (2021). Naukovo-pedahohichna praktyka zdobuvachiv druhoho mahisterskoho rivnia vyshchoi osvity, spetsialnist 051 Ekonomika: dosvid KhNPU imeni H.S. Skovorody. [Scientific and pedagogical practice of applicants for the second master's level of higher education, specialty 051 Economics: the experience of KhNPU named after GS Frying pans]. Molod i rynok, №4/190. S. 17-21. (in Ukrainian).




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2021.51.09

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.