ЗАСТОСУВАННЯ РЕСУРСНОГО ПІДХОДУ ДО ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ

К. О. Лебедєва

Анотація


У статті доведено актуальність проблеми застосування ресурсного підходу до формування професійної компетентності у здобувачів вищої технічної освіти. Визначено суть професійної компетентності здобувачів вищої технічної освіти як інтегральної характеристики особистісних якостей фахівця, що відображає рівень знань, умінь, досвіду, яких необхідно і достатньо для досягнення мети певного роду діяльності, а також його професійноморальну позицію спеціаліста, яка полягає в готовності ставити перед собою цілі та приймати рішення, котрі забезпечують їх реалізацію, здійснювати професійну діяльність і спілкування на високому рівні. Розкрито потенціал ресурсного підходу для підвищення ефективності процесу формування означеної компетентності. Суть ресурсного підходу визначено як сукупність технологій, способів, прийомів забезпечення виявлення й використання ресурсів і розвитку потенціалів особистості з метою підвищення ефективності різних видів діяльності, організації спілкування та стимулювання до самовдосконалення й самоорганізації. Представлено методологічні підходи до застосування ресурсного підходу до формування професійної компетентності у здобувачів вищої технічної освіти (системний, синергетичний, компетентнісний, особистісно-діяльнісний, аксіологічний). Визначено педагогічні умови успішного застосування ресурсного підходу до формування професійної компетентності у здобувачів вищої технічної освіти, що передбачають: здійснення цілеспрямованої психолого-педагогічної підготовки професорсько-викладацького складу до застосування ресурсного підходу в процесі формування професійної компетентності здобувачів вищої технічної освіти; забезпечення позитивної професійної мотивації студентів, стимулювання їх до розвитку ресурсних можливостей; оволодіння майбутніми фахівцями знаннями і вміннями раціональної самоорганізації навчально-пізнавальної діяльності в процесі професійної підготовки; створення у закладі вищої технічної освіти ергономічного освітнього середовища. Презентовано форми і методи формування професійної компетентності у здобувачів вищої технічної освіти (проблемні бесіди, бесіди-роздуми, міні-дискусії, тренінги, здоров’ябережувальні технології та ін.).

Ключові слова


здобувач; вища технічна освіта; професійна компетентність; ресурсний підхід; заклад вищої технічної освіти; педагогічна умова; педагогічне забезпечення

Повний текст:

PDF

Посилання


Lebedieva, K. O. (2018). Pedagogical conditions of students’ professional competence formation of technical educational institutions on the basis of the resource approach. Educational Studios: Theory and Practice: monograph / edit. I.M. Trubavina, S.T. Zolotukhina. Prague ‒ Vienna: Premier Pudlsshing. Р. 340-346.

Lebedieva, K. O. & Popova, O.V. (2018). Interconnection of Recourse And Ergonomic Approaches As A Condition Of Optimization Of The Process Of Students’ Professional Competence Formation In The Educational Environment Of Higher Technical Education Institution. Educational Studios: Theory and Practice: monograph / edit. I.M. Trubavina, S.T. Zolotukhina. Vienna: Premier Pudlsshing. Р. 21-29.

Ibragim, Yu. S. (2009). Etapi formuvannya kulturi rozumovoyi pratsi na osnovi resursnogo pidhodu. [Stages of Formation of the Culture of Mental Work on the Basis of the Resource Approach]. Naukoviy chasopis. NPU Im. M. P. Dragomanova. Problemi trudovoYi ta profesIynoYi pIdgotovki : zb. nauk. prats. K. : Stil Izdat. Vip.7. S.74 (in Ukrainian).

Karapuzova, N. D., Pochinok, E. A. & Pomogaybo, V. M. (2012). Osnovi pedagogіchnoуi ergonomiki [Fundamentals of Pedagogical Ergonomics]: Navch. posibnik dlya studentiv vischih navch. Zakladiv. Kiуiv, «Akademvidav», 2012 (in Ukrainian).

Lozova, V. I. & Mikityuk, S. O. (2012). Resursniy pіdhіd [Resource Approach]. Naukovi pіdhodi do pedagogichnih doslidzhen: kolektivna monografIya. Harkiv. S.166 (in Ukrainian).

Losеva, N. M. (2002). FIzichne zdorov’ya – umova samorealizatsiyi osobistosti [Physical Health is a Condition of Self-realization]. Pedagogika, psihologIya ta mediko-bIologIchnI problemi fIzichnogo vihovannya i sportu: zb. nauk. prats. HarkIv: Harkivska derzh. akad. dizaynu i mistets. # 13. S. 21-27 (in Ukrainian).

Martseva, L. A. (2015). ProfesIyna pIdgotovka molodshih spetsIalIstIv radIotehnIchnogo profIlyu v tehnIchnih koledzhah [Professional Training of Junior Specialists in Radio Engineering in Technical Colleges] : monografіya. Vinnitsya : Tezis. 438 s. (in Ukrainian).

Mikityuk, S. O. (2011). Resursna kontseptsIya upravlInnya osvItnIm protsesom u suchasnomu vischomu navchalnomu zakladі [Resource Concept of Educational Process Management in a Modern Higher Education Institution]. Zasobi navchalnoyi ta naukovo-doslidnoyi roboti : zb. nauk. prats H. Vip. 36. S. 78. (in Ukrainian).

Ozarko, I. I., Knish, L. O. & Moyseenko, N. V. (2014). Formuvannya profesiynoyi kompetentnosti maybutnih inzheneriv-girnikiv [Formation of Professional Competence of Future Mining Engineers]. Vіsnik Zhitomirskogo derzhavnogo unіversitetu. Pedagogіchnі nauki. Vip. 3 (75). 2014. S.71 (in Ukrainian).




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2021.51.10

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.