ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ СВІДОМОСТІ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ХОРЕОГРАФІЇ В КОНТЕКСТІ НАЦІОНАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ ЗАСОБІВ МИСТЕЦТВА

О. В. Лиманська, Н. А. Бугаєць

Анотація


У статті розкрито актуальність формування національної свідомості здобувачів вищої освіти спеціальності «Хореографія» та зроблено акцент на необхідності розгляду цього процесу в контексті національного виховання засобами мистецтва, зокрема хореографічного. Народна хореографія й танець в багатьох країнах світу активно використовуються як потужний важіль національного, патріотичного, морального виховання молоді, акцентуючи увагу на особливостях національної ментальності та свідомості. На основі даних попередніх досліджень встановлено, що в КНР з боку державних установ багато уваги приділяється вивченню китайських народних танців як одного з засобів формування свідомого громадянина. Світоглядні орієнтири, закладені в народний танець упродовж його історичного розвитку, їх освоєння, пізнання, творче переосмислення дозволять майбутнім вчителям на високому рівні здійснювати виховну роботу у закладах освіти різних типів та форм власності. Висвітлено особливості формування національної свідомості здобувачів вищої освіти засобами китайської народної хореографії, що розглядаються у єдності з вивченням, оволодінням її традицій, ментальності, самобутніх рис. Авторами виокремлено основні етапи вивчення танцювальної традиції в контексті професійної підготовки майбутніх вчителів хореографії, а саме: початковий, пізнавальний, аналітичний, творчий. На прикладі вивчення китайського народного танцю «Сінема» доведено формування відомостей про танцювальну традицію згідно сформульованих етапів. Підтверджується думка фахівців про національну свідомість як одного з важливих показників духовності, вихованості, високої культури та цілісності особистості майбутнього вчителя мистецтв. Теоретичні та практичні результати дослідження можуть бути використані в якості алгоритму формування ціннісних орієнтацій здобувачів вищої освіти засобами народного танцю як транслятора культурних та духовних надбань народу. Подальші дослідження можуть бути здійснені у напрямку розробки шляхів формування міжкультурної компетентності майбутніх вчителів хореографії на засадах вивчення танців різних країн та втілення їх ціннісних орієнтацій в сучасне хореографічне мистецтво.

Ключові слова


національне виховання; національна свідомість; національні традиції; хореографічне мистецтво; майбутній вчитель хореографії

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Bekh, I. D. (2015). Derzhavnytske vykhovannia yak suspilno-osvitnii priorytet [State education as a social and educational priority]. Pedahohika i psykholohiia. №2. P. 14-17 (in Ukrainian).

Holovchuk, S. Yu. (2014). Vykhovannia natsionalnoi svidomosti molodi v konteksti yevropeiskoi intehratsii Ukrainy [Education of national consciousness of youth in the context of European integration of Ukraine]. Osvitolohichnyi dyskurs. Vol. 4(8). P. 93-99 (in Ukrainian).

Kartukh, Yu. V. & Kuzyk, O. E. (2020). Narodne khoreohrafichne mystetstvo yak zasib piznannia ta zberezhennia tradytsii narodu, patriotychnoho vykhovannia molodoho pokolinnia [Folk choreographic art as a means of learning and preserving the traditions of native people, patriotic education of the younger generation]. Molodyi vchenyi. Kulturolohiia. Vol. 11 (87). P. 344-350. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2020-11-87-74 (in Ukrainian).

Kalashnyk, L. S. & Zhang Cang (2013). Natsionalna khoreohrafiia yak zasib patriotychnoho vykhovannia syrit u zakladakh sotsialnoho pikluvannia KNR [National choreography as a means of patriotic education of orphans in social care institutions of the People's Republic of China]. Pedahohichnyi poshuk. Vol. 4 (80). P. 13-16 (in Ukrainian).

Kravtsov, A. A. (2018). Natsionalno-patriotychne vykhovannia v krainakh Dalekoho Skhodu [National-patriotic education in the Far East]. Naukovyi visnyk. Vol. 50. P. 170-175. Kharkiv : H. S. Skovoroga Kharkiv National Pedagogical University (in Ukrainian).

Lavrynenko, S. O. (2017). Estetyka ukrainskoi khoreohrafii yak zasib formuvannia natsionalnoi svidomosti osobystosti [Aesthetics of Ukrainian choreography as a means of forming the 118 national consciousness of the individual]. Hileia: naukovyi visnyk. Vol. 12. P. 202-206 (in Ukrainian).

Lu Baowen (2019). Osoblyvosti etnokulturnoi pidhotovky zdobuvachiv osvity v Kytai [Features of ethnocultural training of students in China]. Pedahohika ta psykholohiia. Vol. 62. P. 127-133. DOI: http://doi.org/10.34142/2312-2471.2019.62.14 (in Ukrainian).

Okushko, T. K. (Ed.), Petrochko, Zh. V., Kyrychenko, V. I., Pashchenko, O.V., Sokol, L. M. & Kharchenko, N. V. (2018). Osobystisno oriientovani tekhnolohii natsionalno-patriotychnoho vykhovannia uchnivskoi molodi v hromadskykh obiednanniakh [Personally oriented technologies of national-patriotic education of student youth in public associations]. Kropyvnytskyi: Imiks-LTD, 198 p. (in Ukrainian).

Volchukova, V. M., Lymanska, O. V., Bugaiets, N. A., Barabash, O. V., Yefimova, O. V. & Tishchenko, O. M. (2021). Mystetstvo baletmeistera [The art of the choreographer]. Kharkiv: H. S. Skovoroga Kharkiv National Pedagogical University (in Ukrainian).

Padalka, H. M. (2017). Pedahohika mystetstva: dominantni aspekty rozvytku [Art pedagogy: dominant aspects of development]. Naukovi zapysky. Vol. 152, P. 31-37. Kirovohrad: Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University (in Ukrainian).

Parshuk, S. M. (2006). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly do natsionalnoho vykhovannia uchniv [Preparation of future primary school teachers for national education of students]. (Abstract of candidate’s thesis). Odessa, Ukraine (in Ukrainian).

Petrochko, Zh. V. (2017). Natsionalni tsinnosti yak suchasnyi derzhavnytsko-suspilnyi priorytet Ukrainy [National values as a modern state and social priority of Ukraine]. Teoretyko - metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi. Vol. 20. P. 146-158. Kyiv: Institute of Problems on Education of the NAES of Ukraine (in Ukrainian).

Razumenko, T. O. (2016). Rol` tancyuval`ny`x trady`cij u patrioty`chnomu vy`xovanni molodi na pry`kladi Ukrayiny` ta KNR [The role of dance traditions in the patriotic education of youth on the example of Ukraine and China]. Pedahohika i psykholohiia. Vol. 54. P. 107-118. DOI: http://doi.org/10.5281/zenodo.192655 (in Ukrainian).

Repko, I. P. (2015). Pedahohichni osnovy natsionalno-patriotychnoho vykhovannia studentskoi molodi [Pedagogical bases of national-patriotic education of student's youth]. Naukovi zapysky kafedry pedahohiky. Vol. 38. P. 210-219 (in Ukrainian).

Qin Shin (2020). Formuvannia dukhovno-moralnoi kultury maibutnikh vchyteliv muzyky u zakladakh vyshchoi osvity Ukrainy ta KNR [Formation of spiritual and moral culture of future music teachers in higher education institutions of Ukraine and China]. Pedahohika i psykholohiia. Vol. 63. P. 188-196. DOI: http://doi.org/10.34142/2312-2471.2020.63.20 (in Ukrainian).

Zhang Gomin (2019). Tradytsii narodnoho tantsiu v Kytaiskii Narodnii Respublitsi [Traditions of folk dance in the People's Republic of China]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh. Vol. 67. P. 82–86. DOI: https://doi.org/10.32840/1992- 5786.2019.67-1.17 (in Ukrainian).

Zhang Yu (2019). Osvoiennia natsionalnykh khudozhnikh tradytsii maibutnimy vchyteliamy muzyky i khoreohrafii yak psykholoho-pedahohichnyi fenomen [Mastering national artistic traditions by future teachers of music and choreography as a psychological and pedagogical phenomenon]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii. Vol. 10 (94). P. 323-334. DOI: https://doi.org/10.24139/2312-5993/2019.10/323-334 (in Ukrainian).

Razumenko, T. O. (2020). Dance education in China: analysis of offline and online trends. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia. Vol. 49. P. 80-87. DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2020.49.07 (in Ukrainian).




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2021.51.11

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.